iPad staat op nummer 1
De hoogtijdagen van de iPad leken een jaartje of twee geleden wel voorbij, maar de tablet van Apple is bezig met een opmerkelijke comeback. Sinds de komst van de Pro’s en de goedkopere 9,7-inch iPad is er sprake van groei en dat is ook te merken aan de cijfers. Wereldwijd zakte de verkoop van tablets in het tweede kwartaal van dit jaar met 13,5 procent. Apple zag het marktaandeel echter stijgen, zo blijkt uit cijfers van IDC.
Bij andere tabletfabrikanten ziet de toekomst er somberder uit. De verkoop van Samsung-tablets is sinds 2016 niet meer gegroeid. Bij Apple is sinds de overstap naar het nieuwe assortiment werpt z’n vruchten af. Er werden vorig kwartaal 11,5 miljoen iPads verscheept en dat is een groei van 0,9% per jaar. Dat is heel weinig, maar het was genoeg om te zorgen dat Apple doorschoot naar 34,9 procent marktaandeel wereldwijd. Een jaar geleden stond Apple’s marktaandeel nog op 29,9 procent.
Samsung heeft concurrentie van Chrome-tablets
De marktonderzoekers van IDC denken dat het komt door de focus op onderwijs en vernieuwingen in iOS. Samsung staat op plek twee met 5 miljoen tablets (15,5% marktaandeel), al zal er de komende weken wel iets verbetering optreden door de introductie van de nieuwe Galaxy Tab S-serie. “Dit zal op de lange termijn echter weinig voor Samsung doen, omdat het concurrentie kan verwachten van Chrome-tablets met afneembaar toetsenbord”, denken de onderzoekers. Samsung’s nieuwe tablets zijn dan ook niet zozeer een bedreiging voor de iPad, maar vooral voor andere tabletmakers.
Huawei staat op de derde plek met 3,4 miljoen stuks (10,3% marktaandeel). Ook bij Huawei was een groei te zien, namelijk met 7,7%. Maar de tablets worden vooral verkocht in China en we zullen daarom niet zo snel ‘overal’ Huawei-tablets gaan zien. In de top 5 staan verder nog Lenovo en Amazon met respectievelijk 2,0 en 1,6 miljoen stuks.
Onze voorspelling dat 2018 een topjaar wordt voor de iPad lijkt daarom uit te komen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- watchOS 11.4 nu beschikbaar: dit is er nieuw voor de Apple Watch (01-04)
- Had Apple andere plannen voor de Apple Watch Series 10? Zo zag een prototype eruit (met een nieuwe sensor) (01-04)
- visionOS 2.4 beschikbaar: dit is er nieuw op de mixed reality-headset van Apple (31-03)
- tvOS 18.4 en HomePod 18.4 staan klaar: Matter-robotstofzuigers nu in HomeKit (31-03)
- Vooruitblik: dit zijn onze 10 verwachtingen van de WWDC 2025 (26-03)
Dit lijkt mij toch heel logisch.
Een iPad heeft een lange levensduur, maar na 4 jaar ofzo wil je een keer een upgrade (geen must) dus veel minder aan vernieuwing onderhevig dan een iPhone.
Zo’n belangrijk apparaat voor Apple en er zit nog niet eens een rekenmachine op. Hoe krijgen ze ons allemaal zo loyaal??
Nog steeds zeer tevreden met de ipad air 2. Daarvoor een ipad 2.
Prijs daling maakt voor veel mensen de drempel een stuk lager.
Ik denk dat ik dit jaar mijn iPad 4th gen ga vervangen door een iPad 2018 model. De iPad die ik nu heb is al in beslag genomen door mijn zoontje van 4. Dus hij zal nog wel een tijdje in gebruik blijven.
Ben het met je eens. Ik begrijp het gewoon ook oprecht niet. Waarom zou je die app niet erop zetten? Wat is de beweegreden? Daarnaast lijkt het wel gewoon gebruikertje pesten. Ik kan so echt een waslijst opnoemen aan kleine tweaks die zo goed als iedereen graag zou willen hebben kmdat ze nuttig zijn, maar nee wat krijgen we…smiley’s 😣