De positieve ontwikkelingen en de minder leuke dingen wisselden elkaar af in 2017. In dit artikel hebben we alle hoogte- en dieptepunten van de afgelopen maanden voor je op een rijtje gezet.
Apple’s hoogte- en dieptepunten van 2017
Met de iPhone X wist Apple hoge ogen te gooien, vooral omdat Face ID zo goed werkt. Alle andere productvernieuwingen waren misschien wat minder verrassend, maar je kunt moeilijk zeggen dat de iPhone 8 en de vernieuwde iPad Pro’s slechte producten zijn.
Hieronder hebben we de belangrijkste ontwikkelingen van 2017 samengevat.
Januari 2017:
- Ongetwijfeld hét hoogtepunt van het jaar: de iPhone bestaat 10 jaar!
- Apple brengt iOS 10.2.1 uit met bugfixes
Februari 2017:
- Verwijderde browsergeschiedenis bleef maandenlang bewaard in iCloud
- Apple Park officieel aangekondigd
Maart 2017:
- macOS Sierra 10.12.4 brengt Night Shift naar de Mac
- Uit gelekte CIA-documenten blijken meerdere iOS-beveiligingslekken, waarvan Apple zegt dat ze zijn gedicht
- Rode iPhone 7 en goedkopere 9,7-inch iPad aangekondigd
April 2017:
- Apple brengt iOS 10.3 uit met Zoek mijn AirPods, CarPlay-verbeteringen en meer
- Vernieuwde Mac Pro verschijnt in Nederland
- iOS 10.3 blijkt iCloud-bug te bevatten
Mei 2017:
- Prijsverhoging in de App Stores van Nederland en België: 99 cent wordt 1,09 euro
- Tegenvallende iPhone-resultaten tijdens de kwartaalcijfers van FQ2-2017
- Apple neemt slimme slaaptracker Beddit over
- Apple voegt Nederlandse ov-info toe aan Apple Kaarten
Juni 2017:
- iOS 11 officieel aangekondigd
- Ook nieuwe versies van macOS, watchOS en tvOS ook aangekondigd
- Apple onthult de HomePod
- Nieuwe 10,5- en 12,9-inch iPad Pro’s verschijnen op de markt
- Tim Cook bevestigt dat er aan zelfrijdende auto’s wordt gewerkt
Juli 2017:
Augustus 2017:
- Dankzij een gigantisch HomePod-lek worden allerlei details over de iPhone 8 bekend
- Apple stapt in iOS 11 over naar 64-bit apps en daardoor worden honderdduizenden verouderde apps onbruikbaar (misschien maar goed ook?)
September 2017:
- iCulture had begin september de scoop: Apple’s jubileumtoestel gaat iPhone X heten
- Nieuwe iPhones, Apple Watch Series 3 en Apple TV 4K tijdens Apple’s najaarsevent 2017
- De iPhone 8 en iPhone 8 Plus zijn verkrijgbaar in Nederland (en hier is onze iPhone 8 review)
Oktober 2017:
- iOS 11 blijkt tot vrij veel klachten te leiden
- Een tussentijdse macOS High Sierra-update lost een nare wachtwoordenbug op
- Apple brengt iOS 11.1 met nieuwe emoji’s en 3D Touch appkiezer uit
November 2017:
- De iPhone X verschijnt in Nederland en België
- iOS 11.1.2 verschijnt en lost diverse fouten op voor de iPhone X
- Apple kondigt aan dat de HomePod is uitgesteld naar 2018
- Een ernstige High Sierra-bug geeft iedereen admin-rechten
December 2017:
- Er komt een datumbug aan het licht en Apple brengt snel iOS 11.2 uit
- Diverse bugfixes blijken weer tot nieuwe problemen te leiden
- Door de HomeKit-lek kon een buitenstaander inbreken in je huis. Gelukkig werd het snel opgelost met iOS 11.2.1.
- Apple nam Shazam over en dat kan om meerdere redenen goed nieuws zijn voor Apple-gebruikers.
- Apple activeerde rijstrookbegeleiding in Nederland en België.
- De iMac Pro verscheen eindelijk in de winkels met een prijs vanaf €5.499.
- Groot nieuws: Apple wil macOS en iOS samenvoegen tot één platform.
- Apple geeft toe dat ze oudere iPhones bewust trager maken. Er volgende een excuusbrief en Apple laat je vanaf eind januari de accu van tragere iPhones goedkoper vervangen.
Wat waren voor jou de grootste hoogte- en dieptepunten op Apple-gebied? Of is er een gebeurtenis die veel indruk op je heeft gemaakt, die we nog niet hebben genoemd? Laat het weten in de reacties of via de contactlink hieronder!
- 2017 - 29 december: Artikel opnieuw gepubliceerd met bijgewerkt overzicht.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple geeft je 10% korting op accessoires bij inlevering van je oude apparaat (van welk merk dan ook) (16-04)
- Apple werkt aan verbeteringen voor Apple Intelligence: zo gaat Apple dat doen (15-04)
- Apple is voor het eerst grootste smartphoneverkoper ter wereld in eerste kwartaal (dankzij deze iPhone) (15-04)
- Apple viert 10 jaar Activiteit-app met speciale uitdaging (en een exclusieve fysieke pin) (14-04)
- Gerucht: 'Apple Intelligence-versie van Siri komt nog dit najaar' (14-04)
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.

- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Dieptepunt duidelijk de T-mobile problemen bij Mn iPhone 10.. vanaf de dag van release tot de dag van vandaag drama qua bereikbaarheid
Jullie hebben echt zoveel haat naar de problemen met de software de laatste tijd😂
idd:
IphoneX: control panel rechtsboven is echt een drama
En al die bugs…
Waar gehakt wordt vallen spaanders. En er wordt aan Apple aan alle kanten getrokken: overheid, maatschappij, investeerders, fans en klanten.
Overheid: meer investeren in USA, mogelijkheden inbouwen om data toegankelijk te maken, belastingen.
Maatschappij: veilige werkplaatsen bieden, groen produceren, de juiste maatschappelijke issues steunen, belastingen
Investeerders: nog betere marges maken, concurrentie voorblijven en belastingen
Fans en klanten: nieuwste technologieën toepassen, vernieuwingen aanbieden, sneller de apparaten wereldwijd aanbieden, belastingen
@Remco van Geest: Volgens T-Mobile wordt je toestel preventief omgeruild wanneer je deze bij T-Mobile zelf hebt aangeschaft. (T-Mobile geeft aan dat het wellicht aan de eerste batch iPhone X’s ligt…) Kan je gewoon voor langs bij een van de winkels. Wanneer je niet bij T-Mobile zelf hebt aangeschaft heb je eigenlijk gewoon pech en ben je aangewezen op langdurende “reparatie”-trajecten.
Ik heb ‘m zelf bij Mobiel.nl en daar zou ik dus een langdurig traject in kunnen gaan voor “reparatie”, maar ze kunnen niet aangeven of het echt een hardwareprobleem is….
Geen enkel probleem met mijn iPhone X ook niet qua bereik (T-Mobile) of bugs en draai Beta IOS
@alk: heb een traject lopen bij Apple, daar heb ik het toestel los gekocht.. echt drama inderdaad.. ondertussen al een maand lang..
Ik lees niks meer over de iPhone 7 plus waarvan de opgezwollen accu het scherm omhoog zou drukken.
Er waren enkele toestellen die dat hadden en Apple zou dat onderzoeken maar niks meer van gehoord
Heb geen klagen. Hier in huis geen enkel probleem met welk Apple divice dan ook. Het werkt altijd.
Maar iedereen heeft hier maar een minimaal aantal apps op zijn toestel staan. Heel veel is zinloos.
Het blijft vreemd dat zoveel mensen grote problemen hebben en ik nooit??
Apple is goed bezig. Zeer tevreden met mijn X.
Heb het halve huis hier op Apple draaien.
Twee routers. Apple tv’s iPhones iPad en MacBook nooit ook maar iets raars gehad. Zit ook nooit aan instellingen. Reden dat ik Apple koop. Werkt direct uit het doosje.
Misschien heb ik geluk maar met Windows was het altijd wel iets. Vooral routers resetten enz was ik echt beu. Zou ook echt niet in paniek schieten als het eens niet werkt, het is Mn CV niet, krijg het er niet koud of warm van.
Een paar dingen zijn niet vermeld voor dieptepunten…
– Extreem hoge prijzen!
– Updates niet beschikbaar maken voor alle devices, volg het voorbeeld van Microsoft en Gratis Windows 10! Bij Apple is er nog nooit iets gratis weg gegeven, te gierig…
– Belastingontduiking en het doorsluizen van inkomsten naar Ierland en belastingparadijzen zie deze link alvast.
Vreemd genoeg rept iCulture met geen woord hierover alsof het de normaalste zaak van de wereld is, eindelijk gaan ze echt tegen de lamp lopen… 😂
@Tom: Dan lees je erg selectief, want al je punten zijn een of meerdere keren aan bod gekomen.
Ik denk dat je niet koste wat het kost een nieuw product op de markt moet zetten als je het nog niet voor de 100% hebt kunnen testen. Teveel fouten in IOS11.
En verder! Niet alle verandering is een verbetering. Waarom zie ik in de appstore recenties van 4 jaar oud? Soms zijn de zaken gewoon goed.
Vandaar ik nog op IOS10 zit.
If it ain’t broken, don’t fix it…
Apple laat teveel steken vallen…
Heb ook geen enkel probleem met mijn X (Vodafone ) heb voor de rest ook nooit problemen met al mijn Apple apparaten ( even afkloppen )
Ik ben zelf ook tevreden met me x en Zelf heb ik ook geen problemen ik snap het niet andere mensen het wel hebben
Kleine aanvulling op september. Het verschijnen van iTunes 12.7. Dat is voor mij een dieptepunt. Met name het verdwijnen van het managen van je apps en uiteraard, de app store.
Het is niet erg dat Apple er voor kiest, om één systeem te hebben om je muziek te managen
(dat je je eigen ringtones niet meer kan exporteren naar je iPhone is wel een beetje raar. Toch?)
maar dat er geen goede versie van de app store op de Mac komt is een misser.
Ik vond het wel handig om van uit een recensie hier op iCulture of een andere website direct de app kan bekijken in iTunes.
Dus, ze kunnen voor mij niet meer stuk als ze in 2018 een app store voor de Mac uitbrengen waar ik al mijn iDevices kan managen, met bijvoorbeeld tabbladen voor Mac, iPhone, iPad, Watch etc..
Slecht: 1. podcast-app in ios11 onbruikbaar want geen doorlopende Shuffle play etc
2. In Apple maps nog steeds geen fietsen…
3. Instabiele onveilige ios met veel updates..
Goed: niets bijzonders behalve nieuwe iPhone…
@Remco van Geest: herkenbaar. Ik kan ook geregeld niet bellen of gebeld worden. Zeggen telkens dat ik wordt teruggebeld… maar dat gebeurt nooit. Ik was waarschijnlijk niet bereikbaar…
@Tom: Hoe bedoel je “Bij Apple word er nooit iets weggegeven”?
Bij aankoop van een Apple product krijg je Pages, Numbers, Keynote en een aantal andere apps gratis en zijn software updates voor op de mac altijd al gratis geweest. Genoeg gratis dingen dus.
Even ter vergelijking, een Windows-upgrade kost geld, het Office-pakket moet je daar nog eens bij aanschaffen.
Als je niet tevreden bent over Apple-producten, waarom gebruik je het dan nog?
@Patrik: #metoo
Bewust trager maken van oudere toestellen.Weinig vetrouwen, imagoschade. Nu is het officeel duidelijk. Apple maakt iphones bewust trager omdat ze willen dat je een nieuwe iphone koopt. Mocht dit zo door gaan dat is het wel einde oefening voor de meeste iphone bezitters denk ik.
Inderdaad allemaal problematisch. Mijn toestel komt ook bij Apple vandaan. T-Mobile zei dat ze in onderzoek waren samen met Apple. Wanneer ik T-Mobile echter vraag hoe het met dat onderzoek gaat verwijzen ze me naar Apple aangezien ze zelf niks nieuws weten. Bij Apple (zowel Apple support als Apple Amsterdam) weten ze echter ook niks van een onderzoek; daar zouden zij geen inzicht in hebben.
@Remco van Geest: ik ook iPhone 8 T-mobile
Ik heb ook een iPhone 8 (direct bij Apple gekocht) en netwerk problemen met T-mobile…. vanaf dag 1! Doffe ellende….. en dat voor een telefoon van € 900+
Hoogtepunt 2017: de ‘nieuwe’ iPhone SE met 128GB.
Small is beautiful! 🙂
iPhone X vind ik echt geen hoogtepunt hoor. Meer een prototype wat komen gaat!
@Patrik: Ben met je eens, er liggen bij ons 10 Apple devices thuis inclusief de iPhone X, met aardig wat apps. Maar tot op heden (afkloppen) weinig tot geen problemen met deze producten, ben zeer tevreden over Apple. Vorige week nog de nieuwe Apple Watch series 3 (cellular edition) in Berlijn gekocht. Werkt ook prima erg blij mee. Hoop dat Apple niet teveel schade gaat ondervinden met het batterij probleem.