Apple benoemt Jeff Williams tot COO

Apple heeft Jeff Williams benoemd tot COO, de voormalige baan van Tim Cook. Maar er zijn nog meer verschuivingen binnen Apple, onder andere rondom hardware, marketing en het Apple-ecosysteem.

Jeff Williams van Apple

Apple heeft vandaag bekendgemaakt dat topman Jeff Williams is benoemd tot COO. Hij neemt daarmee de rol over die Tim Cook vroeger had: het aansturen van alle operationele processen. Ook zijn er nog wat andere wijzigingen in het managementteam van Apple doorgevoerd: marketingbaas Phil Schiller houdt zich voortaan ook bezig met het Apple-ecosysteem en Johny Srouji is toegevoegd aan het managementteam. Voor wie bang is dat Phil Schiller het te druk krijgt met zoveel taken, kan opgelucht ademhalen: Schiller draagt een deel van zijn marketingtaken af aan Tor Myhren, een nieuwe medewerker die vanaf het eerste kwartaal van 2016 aan de slag gaat als vice president Marketing Communications. Hij rapporteert rechtstreeks aan CEO Tim Cook.

Jeff Williams: sinds 1998 bij Apple

Jeff Williams ken je misschien wel, omdat hij al langer rondloopt bij Apple. Hij kwam in 1998 in dienst en hield zich aanvankelijk bezig met wereldwijde inkoop. Sinds 2004 werd hij vice-president Operations en sinds 2010 is hij verantwoordelijk voor Apple’s complete logistieke keten, inclusief productie, service en support. Als nieuwe producten niet op voorraad zijn (Apple Pencil, anyone?) of maar in zeer beperkte mate leverbaar, dan kan Apple Williams daarop aanspreken. Hij was erbij toen de eerste iPhone op de markt verscheen en bemoeide zich ook intensief met de uitrol van de Apple Watch.

Johny Srouji wordt de nieuwe hardwarebaas

Johny SroujiJohny Srouji (zie Linkedin-profiel) is een wat minder bekend gezicht, omdat hij tot nu toe voornamelijk achter de schermen heeft gewerkt. Hij gaat werken als Senior Vice President voor Hardware Technologies. Daarmee neemt hij de rol over die Apple-oudgediende Bob Mansfield lange tijd vervulde. Srouji gaat ook rechtstreeks rapporteren aan CEO Tim Cook en werkt al sinds 2008 bij Apple. Hij leidde onder andere de ontwikkeling van de A4-chip, de eerste chip die Apple in eigen huis ontwierp.

De exotische achternaam dankt Srouji aan zijn vermoedelijk Noord-Afrikaanse roots: hoewel Srouji een voornamelijk Algerijnse naam is volgde hij zijn informatica-opleiding aan Technion, een Israelische universiteit. Ook werkte hij bij de Israelische vestigingen van Intel en IBM aan processor-ontwikkeling en -design. Toen Apple in 2012 het Israelische technologiebedrijf Anobit overnam werd Srouji erop uit gestuurd om het bedrijf te gaan leiden.

Phil Schiller: ecosysteem

phil schillerPhil Schiller houdt zich al jarenlang bezig met marketing van Apple-producten. Nu gaat hij zich ook bemoeien met het ecosysteem rondom de apps, om ervoor te zorgen dat ontwikkelaars mooie apps blijven maken voor de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en Apple TV. Al deze apparaten hebben tegenwoordig een App Store, waar iTunes-baas Eddy Cue voorheen verantwoordelijk voor was. Cue heeft het waarschijnlijk te druk met Apple Music gekregen en stoot nu een deel af aan Schiller. De nieuwe rol van Schiller klinkt eigenlijk nog wat vaag, want voor software-ontwikkeling en tools voor ontwikkelaars heeft Apple immers ook al Craig Federighi.

Tor Myhren: reclamefilmpjes maken

Tor MyhrenDe nieuwe werknemer Tor Myhren (zie foto) krijgt Marketing Communications op zijn visitekaartje te staan, maar zal zich vooral gaan bezighouden met advertenties, zoals de reclamespotjes die je regelmatig op iCulture ziet langskomen. Ook verpakkingen, displays in de winkels en andere uitingen komen voortaan uit de koker van Myhren. Hij werkte voorheen bij reclamebureau Grey en zal zich qua kledingstijl misschien wat moeten aanpassen aan de gekleurde-overhemden-zonder-stropdas-cultuur bij Apple.

Meer informatie is te lezen in het persbericht.

Informatie

Laatst bijgewerkt
17 december 2015 om 20:29
Onderwerp
Categorie
Apple

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.