Een aantal jaar geleden dook voor het eerst het bericht op dat Apple meer advertenties in eigen apps wilde inbouwen, mede doordat daar simpelweg meer mee te verdienen valt. Het is een verdienmodel waar Google groot mee geworden is. Apple past dit inmiddels al een aantal jaar toe in de App Store: apps die Apple daarvoor betalen, komen duidelijker naar voren in de zoekresultaten en op het startscherm. De Apple Kaarten-app krijgt mogelijk ook dergelijke advertenties, zo schrijft Mark Gurman van Bloomberg.
‘Apple Kaarten krijgt advertenties’
Het nieuws dat Apple advertenties overweegt voor de Kaarten-app, is niet helemaal nieuw. Al in 2022 werd de app genoemd als mogelijke kanshebber voor het tonen van advertenties. Maar Gurman schrijft nu dat Apple nog steeds met dit idee speelt. In een meeting met het Maps-team is besproken dat het genereren van inkomsten nog steeds iets is wat onderzocht wordt. Voordat het zover is, zijn we waarschijnlijk nog wel een paar jaar verder. Volgens de bron is er nog geen planning en wordt er ook niks actiefs ontwikkeld op dit gebied.
Maar hoe werkt zo’n advertentie in Apple Kaarten dan? Apple zou bedrijven en winkels de mogelijkheden kunnen bieden om te betalen in ruil voor meer zichtbaarheid. Zo kan een winkel bijvoorbeeld duidelijker op de kaart getoond worden, maar bijvoorbeeld ook meteen bovenaan in de zoekresultaten verschijnen. Zoek je bijvoorbeeld naar een bakker in de buurt, dan kan een bakker die Apple daarvoor betaalt hoger verschijnen in de resultaten, ook al is die misschien niet per se het dichtste bij.
Niet per se slecht nieuws
Het kan met zo’n advertentiesysteem dus gebeuren dat je niet per se direct de zoekresultaten krijgt waar je naar op zoek bent, omdat bovenaan eerst de betaalde resultaten op duiken. Maar er zijn ook voordelen: door winkels en bedrijven ervoor te betalen, zullen ze ook meer moeite doen om hun locaties en vestigingen te voorzien van de juiste informatie in de Kaarten-app. Dat zorgt er dus voor dat de informatie die in de app te vinden is, accurater en vooral completer is. Bedrijven kunnen nu wel hun eigen informatie in de Kaarten-app toevoegen en bijwerken, maar dat wordt niet altijd consequent gedaan. Gebruikers kunnen zelf ook aanpassingen door door een probleem met Kaarten bij Apple te melden, waarna dit door het team wordt opgepakt. Maar ook dat wordt niet altijd goed en snel opgepakt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Wanneer werkt Apple Intelligence in het Nederlands? Dit is wat we nu weten (07-04)
- Film 'iHostage' over Apple Store-gijzeling is binnenkort te zien op Netflix: spannend of smakeloos? (28-03)
- iPhone mini definitief verleden tijd: geen kleine modellen in de toekomst (27-03)
- Vooruitblik: dit zijn onze 10 verwachtingen van de WWDC 2025 (26-03)
- Dit verklapt de uitnodiging van de WWDC 2025 over iOS 19 (26-03)
Sorry, maar wat mij betreft is er niets positiefs aan advertenties. Apple dient de informatie binnen de kaarten app op orde te hebben. Te meer er al ruimschoots voor betaald is door de gebruiker. Nee, dit is puur geld verdienen. Wat begrijpelijk is vanuit een zakelijk oogpunt, maar het blijft een domper voor de gebruiker.
Dat zou een grote vergissing zijn en een inbreuk op de door Apple zo gekoesterde privacy van haar gebruikers.
Ik betaal voor alles wat Apple te bieden heeft, alle producten en services. Dat zijn premium bedragen die uitstekend passen bij de premium producten en diensten van Apple.
Sterker nog, het is één van de redenen dat ik Apple gebruiker ben, omdat ik zelf niet het business model ben maar de aangeboden producten en diensten dat zijn.
Ik zou het een enorme teleurstelling vinden als Apple nog erger wordt dan Google namelijk door naast mijn data (model Google) ook nog s een business case te willen in premium prijzen.
Zoals de tibetaanse eskimo’s plegen te zeggen….I don’t want to bust your bubble, maar Apple Inc. heeft jaren geleden een aparte zakelijke beslissing genomen. Ze wezen Microsoft Azure en Amazon Web Services de deur en deden een zgn. duivelsuitruil met Alphabet. Google zou voor vele jaren de standaard zoekmachine worden op iDevices en Apple laat 97,4% van ALLE (i)clouddiensten verlopen via…hou je vast, Google Internet Services. Wees dus niet naïef dat Apple niet de reclame weg zal bewandelen voor haar klanten omdat ze privacy zo hoog in hun mission statement hebben geplaatst.
Blijkbaar kan Apple met inspirerende, vernieuwende hardware niet genoeg geld meer verdienen en kiest men voor dit. Heel triest.
Heb liever dat je ook de vertrektijd op de fiets kan laten berekenen in Agenda. Dat is ook al mogelijk met de auto/OV en lopend.