Apple Kaarten Olympische Spelen

Gerucht: ‘Apple overweegt advertenties in Apple Kaarten’

Apple denkt nog altijd na over het toepassen van advertenties in Apple Kaarten. Daarmee kunnen bedrijven die ervoor betalen zichtbaarder worden in de Kaarten-app.

Een aantal jaar geleden dook voor het eerst het bericht op dat Apple meer advertenties in eigen apps wilde inbouwen, mede doordat daar simpelweg meer mee te verdienen valt. Het is een verdienmodel waar Google groot mee geworden is. Apple past dit inmiddels al een aantal jaar toe in de App Store: apps die Apple daarvoor betalen, komen duidelijker naar voren in de zoekresultaten en op het startscherm. De Apple Kaarten-app krijgt mogelijk ook dergelijke advertenties, zo schrijft Mark Gurman van Bloomberg.

‘Apple Kaarten krijgt advertenties’

Het nieuws dat Apple advertenties overweegt voor de Kaarten-app, is niet helemaal nieuw. Al in 2022 werd de app genoemd als mogelijke kanshebber voor het tonen van advertenties. Maar Gurman schrijft nu dat Apple nog steeds met dit idee speelt. In een meeting met het Maps-team is besproken dat het genereren van inkomsten nog steeds iets is wat onderzocht wordt. Voordat het zover is, zijn we waarschijnlijk nog wel een paar jaar verder. Volgens de bron is er nog geen planning en wordt er ook niks actiefs ontwikkeld op dit gebied.

Maar hoe werkt zo’n advertentie in Apple Kaarten dan? Apple zou bedrijven en winkels de mogelijkheden kunnen bieden om te betalen in ruil voor meer zichtbaarheid. Zo kan een winkel bijvoorbeeld duidelijker op de kaart getoond worden, maar bijvoorbeeld ook meteen bovenaan in de zoekresultaten verschijnen. Zoek je bijvoorbeeld naar een bakker in de buurt, dan kan een bakker die Apple daarvoor betaalt hoger verschijnen in de resultaten, ook al is die misschien niet per se het dichtste bij.

Bekijk ook
‘Apple wil meer reclame in eigen apps: Kaarten, Boeken en meer’

‘Apple wil meer reclame in eigen apps: Kaarten, Boeken en meer’

In de App Store zijn we al gewend aan betaalde reclames voor allerlei apps. Nu zou Apple van plan zijn om dit ook uit te breiden, naar andere apps zoals Kaarten en Podcasts.

Niet per se slecht nieuws

Het kan met zo’n advertentiesysteem dus gebeuren dat je niet per se direct de zoekresultaten krijgt waar je naar op zoek bent, omdat bovenaan eerst de betaalde resultaten op duiken. Maar er zijn ook voordelen: door winkels en bedrijven ervoor te betalen, zullen ze ook meer moeite doen om hun locaties en vestigingen te voorzien van de juiste informatie in de Kaarten-app. Dat zorgt er dus voor dat de informatie die in de app te vinden is, accurater en vooral completer is. Bedrijven kunnen nu wel hun eigen informatie in de Kaarten-app toevoegen en bijwerken, maar dat wordt niet altijd consequent gedaan. Gebruikers kunnen zelf ook aanpassingen door door een probleem met Kaarten bij Apple te melden, waarna dit door het team wordt opgepakt. Maar ook dat wordt niet altijd goed en snel opgepakt.

Bekijk ook
Opinie: Reclame in Apple’s apps heeft veel nadelen, maar ook voordelen (als Apple het goed doet)

Opinie: Reclame in Apple’s apps heeft veel nadelen, maar ook voordelen (als Apple het goed doet)

Apple is mogelijk van plan om in meer van haar eigen apps reclames te gaan tonen. Dat levert bij veel gebruikers al meteen weerstand op en dat is een zeer logische reactie. Je hebt immers niet voor niets voor Apple gekozen. Maar als Apple het goed aanpakt kun je er ook profijt van hebben, op een manier die je misschien niet zo snel had verwacht.

Reacties: 5 reacties

Plaats een reactie

Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.