‘Apple Kaarten gaat data iPhone-gebruikers benutten voor tonen van drukte’

Er zijn aanwijzingen dat Apple de gegevens van iPhone-gebruikers gaat benutten voor het tonen van extra locatie-informatie in Apple Kaarten. Je kan dan zien of een locatie open is en hoe druk het is.
Benjamin Kuijten -

Google maakt voor Google Maps volop gebruik van de gegevens van miljoenen gebruikers voor het tonen van allerlei handige informatie. Je kan bijvoorbeeld in Google Maps de drukte bekijken, wat vooral in deze tijd een handige bron van informatie is. Apple Kaarten maakt nog maar op zeer beperkte schaal gebruik van gegevens van gebruikers. Je kan wel een probleem in Apple Kaarten melden, waarna de beheerders je voorstel checken en eventueel doorvoeren, maar de data wordt nog niet op grote schaal gebruikt om andere functies mogelijk te maken. Het lijkt erop dat daar in iOS 14.5 of later verandering in komt, zo ontdekte een Reddit-gebruiker. Apple gaat de data gebruiken om te tonen hoe druk het is op locaties in Apple Kaarten.

‘Apple Kaarten krijgt druktemeter voor locaties’

In de uitleg over het gebruik van je gegevens en privacy in iOS is in de beta van iOS 14.5 een extra uitleg toegevoegd over het gebruik van je gegevens voor nieuwe doeleinden. Bij het kopje Routes en verkeer bij het onderdeel Locatievoorzieningen staat uitgelegd dat Apple je locatie op een anonieme wijze kan verwerken om andere gebruikers te laten weten of een nuttige plaats open is en hoe druk het is. De nieuwe tekst in iOS 14.5 luidt als volgt:

Als je een app opent in de buurt van een nuttige plaats (bijvoorbeeld een winkel of park) stuurt je iPhone bovendien locatiegegevens in een anonieme en versleutelde vorm naar Apple, die Apple kan samenvoegen en gebruiken om gebruikers te laten weten of die nuttige plaats open is en hoe druk het er is.

Locatie in Apple Kaarten met drukte en meer in iOS 14.5.
iOS 14.4.1 vs iOS 14.5

Deze extra toevoeging suggereert dat Apple het gebruik van apps kan benutten om te bepalen of een winkel open is of niet, in combinatie met je locatie. Deze gegevens worden volgens Apple dus anoniem en versleuteld verwerkt, waardoor het gebruik van de app en de locatie niet naar jou te herleiden is. Op dit moment is er in Apple Kaarten nog geen druktemeter beschikbaar. Je kan in Apple Kaarten wel zien of een winkel open of dicht is, maar die informatie komt nog van andere bronnen.

Door gegevens van gebruikers te benutten, is de informatie over een locatie mogelijk veel accurater. Google Maps is wat betreft info over nuttige locaties zoals winkels dan ook vaak veel uitgebreider. Er zijn nog geen andere concrete aanwijzingen dat Apple de functie in iOS 14.5 gaat toevoegen. Mogelijk heeft Apple met de nieuwe omschrijving slechts het voorwerk verricht. We weten ook nog niet of de functie uiteindelijk ook in Nederland beschikbaar komt.

Google Maps drukte en populaire tijden

iOS 14.5 bevat veel nieuwe functies en voor gebruikers in de VS komt er zelfs een meldfunctie in Apple Kaarten voor ongevallen, flitsers en meer. Momenteel test Apple iOS 14.5 met de beta. De definitieve versie verwachten we tegen het einde van de maand.

Bekijk ook

iOS 14.5 functies.

Deze 25+ nieuwe functies in iOS 14.5 kun je nu gebruiken

Apple heeft in iOS 14.5 weer veel nieuwe functies toegevoegd. In dit artikel zetten we alle nieuwe functies voor je op een rij, zodat je weet wat je te wachten staat zodra je de update installeert.

Reacties: 8 reacties

  1. Zal nooit zo accuraat worden als Google Maps aangezien het overgrote deel daarvoor gaat. Google gebruikt dan wel data, maar goed daar heb je als gebruiker wel heel veel aan. Winwin situatie

  2. Ondanks dat dit wellicht een handige feature kan zijn, gaat Apple wel Google redelijk hard achterna.
    Is het niet met Ads in de AppStore, is het nu wel met locatie(delen) & Apple Maps.
    Privacy stellen ze hoog, maar deze manier van data-/locatievergaring mag kennelijk wel in eigen apps?!

    En zo zijn er denk ik ook nog wel wat (kleinere) voorbeeldjes te vinden, maar daar kom ik zo niet 1-2-3 op.

  3. Origineel geplaatst door X.
    Ondanks dat dit wellicht een handige feature kan zijn, gaat Apple wel Google redelijk hard achterna.

    Is het niet met Ads in de AppStore, is het nu wel met locatie(delen) & Apple Maps.

    Privacy stellen ze hoog, maar deze manier van data-/locatievergaring mag kennelijk wel in eigen apps?!

    En zo zijn er denk ik ook nog wel wat (kleinere) voorbeeldjes te vinden, maar daar kom ik zo niet 1-2-3 op.

    Ik denk dat je het gewoon kan uitzetten. Dat kan bij google maps lijkt mij niet. Of het kan wel maar dan word er alsnog verzameld terwijl je denkt dat het uit staat 🤣

  4. Privacy -> Locatievoorzieningen-> systeem en dan ‘t schuifje bij Routes en Verkeer uitzetten.

  5. Origineel geplaatst door X.
    Ondanks dat dit wellicht een handige feature kan zijn, gaat Apple wel Google redelijk hard achterna.
    Is het niet met Ads in de AppStore, is het nu wel met locatie(delen) & Apple Maps.
    Privacy stellen ze hoog, maar deze manier van data-/locatievergaring mag kennelijk wel in eigen apps?!
    En zo zijn er denk ik ook nog wel wat (kleinere) voorbeeldjes te vinden, maar daar kom ik zo niet 1-2-3 op.

    Origineel geplaatst door Indie De Groot

    Ik denk dat je het gewoon kan uitzetten. Dat kan bij google maps lijkt mij niet. Of het kan wel maar dan word er alsnog verzameld terwijl je denkt dat het uit staat 🤣

    Gaat mij meer om de “datahonger” van Apple… nu onder het mom van “handig voor onze gebruikers”. Terwijl als Google en andere clubjes dit doen Sodom en Gomorra geschreeuwd wordt. Ook met de privacy, en datahonger, van dergelijke partijen en wat je als gebruiker dan weggeeft rondom advertising en andere persoonlijke zaken, moet je kennelijk dus niet willen. Iets van “als het gratis is, ben jij het product”

    Maar…. als het binnen het eco-systeem van Apple valt is het wel okay??!?
    “nu is Apple niet gratis, maar word je wel het product”.

    Heel apart dit. Heel apart deze ontwikkelingen.
    Iets met meten & twee maten?

  6. @X.: Datavergaring is niet het probleem vriend, het gaat erom dat bedrijven als Facebook en Google deze gegevens delen met andere bedrijven zodat zij over jouw rug er 💶geld aan verdienen. En DAT is nu juist het verschil met Apple, Apple biedt het aan (als optie) om het te gebruiken, maar je kunt het uitzetten. En maak je er gebruik van, dan gebeurd het geanonimiseerd omdat Apple het zelf niet interessant vind waar jij als gebruiker uithangt, terwijl Google het gebruikt om jouw (bijvoorbeeld) die advertentie op te dringen omdat je in de buurt bent van een winkel waar jij interesses in hebt.

  7. Super evolutie! Zonder deze nieuwe stappen zou Apple altijd blijven achter lopen op Google.

    Op die manier kunnen ze tenminste wat achterstand inlopen, en hebben wij toegang tot deze features op een privacy vriendelijke manier.

  8. @X.: Het gaat er volgens mij om dat je het gewoon kan uitzetten. Of bij default al uit staat. Het is ook anders als ze de data zouden gebruiken om je te volgen voor andere doelen. Daar zit wel een groot verschil in lijkt mij. Willen weten waar je bent (als je dat zelf wil, om je info te geven hoe druk het op een bepaalde plaats is) of om je te volgen om te kijken welke plekken je bezoekt, welke winkel je binnengaat, hoe laat je daar was, hoe lang je ergens geparkeerd hebt etc. Dat zijn wel hele verschillende dingen toch?