Apple Kaarten in iOS 11: plattegrond voor Schiphol, snelheidslimiet bij navigatie en meer
In iOS 11 heeft Apple ook de nodige aanpassingen en nieuwe functies voor Apple Kaarten in petto. Zo introduceert iOS 11 indoor kaarten voor winkelcentra en populaire luchthavens, waaronder Schiphol. Ook zie je tijdens het navigeren de snelheidslimiet en bevat Apple Kaarten in iOS 11 rijstrookbegeleiding. In dit artikel lichten we de nieuwe functies in Apple Kaarten uit.
Indoor kaarten in Apple Kaarten
Op het gebied van kaartinformatie wordt Apple Kaarten in iOS 11 flink uitgebreid. Vanaf iOS 11 is het namelijk mogelijk om gedetailleerde kaarten van winkelcentra en luchthavens te bekijken. Een belangrijk onderdeel hiervan zijn de meerdere verdiepingen die in iOS 11 in Apple Kaarten zichtbaar zijn. De optie om tussen meerdere verdiepingen te kiezen. De verdiepingen vind je bij zowel winkelcentra als luchthavens, waardoor je exact kunt zien waar je moet zijn voor een bakje koffie of waar de beveiliging zicht bevindt. Zodra iOS 11 uit komt, kun je de gedetailleerde plattegronden van winkelcentra in grote Amerikaanse steden, Tokyo en Londen gebruiken. In Nederland werkt dit dus nog niet. Wat betreft luchthavens is er echter beter nieuws.
Zodra iOS 11 uit komt, ondersteunt Apple Kaarten detailleerde plattegronden van dertig luchthavens, waaronder van Schiphol. Andere Europese luchthavens die vanaf iOS 11 ondersteund worden, zijn twee luchthavens in Berlijn en Londen Heathrow en Gatwick. De overige luchthavens die ondersteund worden, vind je vooral in Amerika en Azië, waaronder Hong Kong en Dubai. Momenteel zijn nog niet alle gegevens van de luchthavens te zien. Voor Schiphol kun je wel al de locaties van de aankomst- en vertrekhal zien.
Verbeterde navigatie met snelheidslimiet
Ook qua navigatie heeft Apple Kaarten enkele verbeteringen. Zo wordt van wegen waarvan het bekend is, de snelheidslimiet weergegeven. Ook bij Nederlandse wegen werkt dit, al is het alleen nog zichtbaar in de CarPlay-weergave en niet bij het gebruik van de navigatieweergave via je iPhone. De snelheidslimiet wordt keurig aangepast zodra je de snelweg op gaat, al wordt dit nog niet met de voor Nederland bekende verkeersborden weergegeven. In CarPlay-weergave vind je de snelheidslimiet rechtsboven, onder je rijrichting. Op de iPhone zelf moet deze linksboven verschijnen.
Verder krijgt Apple Maps ook ondersteuning voor rijstrookbegeleiding. Bij een aankomende afslag wordt daardoor beter in beeld gebracht welke rijstrook je moet hebben. Hierdoor weet je van tevoren op welke baan je moet rijden voor de eerstvolgende afslag. In onze test werkte deze functie nog niet, waardoor het nog onduidelijk is of rijstrookbegeleiding uiteindelijk ook in Nederland beschikbaar is.
De verbeteringen in Apple Kaarten waren één van de uitgelichte functies van iOS 11 tijdens de WWDC. Wij hebben ook onze eigen 11 favoriete iOS 11-functies voor je op een rij gezet. Voor allerlei kleine en overige vernieuwingen in iOS 11, kun je ons uitgebreide artikel raadplegen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple brengt iOS 18.4.1 en meer uit: meerdere problemen opgelost (waaronder een CarPlay-bug) (16-04)
- Apple brengt tweede beta van iOS 18.5 en iPadOS 18.5 voor ontwikkelaars uit (en eerste voor publieke testers) (14-04)
- Gerucht: 'iPadOS 19 wordt meer als macOS dankzij deze drie verbeteringen' (14-04)
- De belangrijkste iOS 19-geruchten: dit is er al gezegd over Apple’s volgende grote iPhone-update (09-04)
- 'Nieuwe gelekte beelden van iOS 19 geven een indruk van het nieuwe uiterlijk' (08-04)
iOS 11
Lees alles over iOS 11, de grote update die in september 2017 verscheen. Lees hier alles over de vernieuwingen, ontdek onze beste iOS 11 tips en krijg hulp als je problemen hebt bij de installatie. De opvolger is iOS 12 voor iPhone en iPad.

Stem Nederlands is ook veranderd en de tekens zoals ‘)(“/- spreekt hij niet meer uit. Ook fijn 😉
Hoop dat rijstrook en snelheidslimiet idd ook hier gaan werken in ons kikkerlandje.
Zal alsnog opletten blijven, met die veranderende borden bij bijv drukte (ik bedoel niet de matrixborden)
Heb je ook het idee dat Apple Kaarten nu echt iets doet met file-informatie in iOS11? Hoe druk het ook is op de A2 van Den Bosch naar Utrecht. Hij stuurt mij er altijd naartoe, lekker achteraan sluiten. Terwijl Google Maps of Waze met alternatieve, vaak snellere, routes komen.
Iemand enig idee of het Quicktype toetsenbord dat werd gepresenteerd tijdens de keynote van iOS 8 inmiddels al in het Nederlands werkt?
Volgens mij niet, ik denk dat we met z’n allen het Apple feedback formulier moeten gaan invullen 😉
Tussenstops?
@Mike: Haha, ik moest altijd (beschaamd) lachen om die extra leestekens bij bepaalde wegen. Hmm … best irritant eigenlijk.
Blij dat dat met iOS 11 is opgelost.
Want niet om het een of ander, maar Apple Maps gebruiken om te navigeren met de auto vond ik tot op heden best relaxed. Echter, aanwijzigingen komen soms wel wat laat, bv ‘Neem de afslag’ als je nog maar 200 meter hebt, dat doet TomTom toch ietsje beter.
Aangezien Apple gebruik maakt van de data van TomTom mag je er toch wel vanuit gaan dat rijstrook begeleiding gaat werken in NL.
Rijstrookbegeleiding werkt ook nog niet in de VS. Uitgebreid Maps gebruikt, maar er wordt alleen nog de maximumsnelheid getoond.
Nog steeds geen offline?
De Nederlandse vrouw spreekt die nog wel uit hoor…
Zou wel eens NIET kunnen zijn, zo houdt TT een troef in handen voor zijn eigen app.
Overigens zit er wel al lange tijd verschil in de kaarten die in Apple maps gebruikt worden en TT. Ik mis soms punten in maps die in de TT APP al wel zijn. Loopt maps misschien 1 of 2 generaties achter? Waardoor TT hun abonnementjes kunnen verkopen?
@Henk: Het zou wel vreemd zijn als dat dan alleen voor Nederland (en dan waarschijnlijk ook België) zou gelden.
@Laurens: Want??
Nederland had ook de primeur van de nieuwe app, het abo model en de overgangsregeling voor gebruikers van de oude app.
NL is dus al eerder een bijzonder geval geweest. Helemaal niet zo gek, NL is nog altijd de thuisbasis van TT…
@Ferryman: Want….:
Apple introduceert rijstrookbegeleiding in iOS 11. Ze introduceren het in een aantal landen waaronder de grote landen (VS, VK, Duitsland, Frankrijk etc).
Nederland sluiten ze uit omdat dit tegen het verdienmodel van TomTom indruist (aanname, want TomTom levert echt niet gratis aan Apple).
Gaan ze dan daarna in de andere landen de rijstrookbegeleiding later er weer uithalen?
Nederland was inderdaad de eerste met het abonnement model. Maar dat is nu overal geïntroduceerd. Maar dat is een implementatie van iets nieuws.
Volgens jouw redenatie gaan ze dan functionaliteit laten verdwijnen bij de concurrent.
Nee, sorry. Ik volg je niet.
Het is overigens nog een aanname dat het in Nederland niet gaat werken. Het werkt nog nergens. Ook niet in de VS volgens mij.
Best zielig die Apple kaarten navigatie. Zeer zeer zeer beperkt.
En snelheidslimiet werkt alleen in carplay mode. Ja, want iedereen heeft een auto met carplay. Jeuj.
Mijn ervaring is dat Apple Maps wel degelijk rekening houdt met file-informatie.
Echter, Apple houdt je liever op de hoofdwegen waardoor er minder alternatieven voorhanden zijn. Dus liever een hoofdweg met file dan een lokale weg die vlotter rijdt.
Waze die stuurt je wel van de hoofdwegen af, en laat je kleine kronkelende wegjes nemen, als dat een paar minuten afpitst van je reistijd. Zelfs het af- en meteen weer oprijden van de snelweg als er file is wordt schaamteloos voorgesteld.
Apple doet dat niet en verkiest om je zo snel mogelijk op een hoofdweg te krijgen, en zo lang mogelijk rechtdoor te laten rijden.
Het verschil is echt wel groot: met Apple Maps is het veel rustiger rijden dan met Waze. Maar daarentegenover staat dat Waze vaak sneller grote files en accidenten meldt dan Apple.
@tom: Volgens mij heeft Apple Maps als een van zijn sources ook Waze.
Wat je zegt kan wel eens kloppen. Waze is al sneller van, ‘ga er maar af’ terwijl dat soms wat discutabel is. Scheuren over een landweggetje kan onder de streep misschien wel wat tijd schelen maar je kunt je afvragen of achteraan meehobbelen op de snelweg niet wat comfortabeler was.
Een mooie combi van beiden blijf ik Google Maps vinden. Ook die heeft Waze als een van z’n file-sources/bronnen. Maar Google Maps komt eerder met een alternatieve route en kiest niet direct een zandpad.
Jammergenoeg zit dit allemaal nog niet in de public beta…
In IOS11 beta 7 met Apple Carplay werkt snelheidslimieten en rijstrookaanduiding nog niet?