Toen wereldwijd iPod-marketingdirecteur Greg Jozwiak in januari 2007 werd gevraagd waarom Apple kiest voor één mobiele operator in de VS, antwoordde hij dat het al lastig genoeg was om functies zoals Visual Voicemail alleen bij AT&T werkend te krijgen. Dat klinkt als een goed argument: als een product nog in ontwikkeling is, lijkt het inderdaad handiger om met één mobiele operator te maken te hebben. Maar IT Wire vraagt zich af hoe lang Apple de exclusieve deals met operators nog kan volhouden.
Apple heeft kwaad bloed gezet bij operators die de iPhone niet op de markt mogen brengen (of die gewoon kwaad zijn vanwege de hoge eisen die Apple stelt). Toch stonden alle mobiele operators in de rij, toen er geruchten waren dat de iPhone de oversteek naar Europa zou maken en ook nu nog geven operators graag toe dat ze “in gesprek met Apple” zijn. Uiteindelijk koos Apple voor voormalig monopolisten in Duitsland en Frankrijk en voor de dochter van een een monopolist in het Verenigd Koninkrijk. Belangrijke andere mobiele operators zoals Vodafone werden daarbij gepasseerd. IT Wire is van mening dat de meeste iPhone-kopers het liefst zelfs willen kiezen welk contract ze afsluiten, zelfs als ze daarvoor meer moeten betalen. Australië is een voorbeeld: Telstra lijkt de meest logische keuze en heeft 40% van de markt, maar niet iedereen heeft zin om een contract bij Telstra af te sluiten. De overige vier mobiele operators hebben 60% van de markt en zullen alles in het werk stellen om klanten weg te lokken met betere aanbiedingen en iPhone-lookalikes. Apple snijdt zichzelf daarbij in de vingers, zo denkt IT Wire.
Ook staat Apple door de enorme hoeveelheid gehackte iPhones voor een dilemma: meer marktaandeel door het openstellen voor meer netwerken betekent minder omzet per gebruiker.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties