Volgens informatie van de Financial Times staat Apple op het punt om iAds in Europa te lanceren. De dienst zou de afgelopen weken al tweemaal zijn uitgesteld en Apple zou zelfs in prijs omlaag zijn gegaan om grote merken over te halen. Vorige week werd bekend dat Apple in Japan een overeenkomst met het lokale bedrijf Dentsu had gesloten, om advertenties aan Japanse bedrijven te verkopen. Voor de Europese reclamebanners zouden bedrijven als L’Oréal, Renault en Nestlé interesse hebben getoond.
Het gaat daarbij om twee of drie campagnes die begin december op de iPhone en iPod touch gaan draaien, maar die niet doorlopen tot volgend jaar. De krant schrijft dat Apple deze week de eerste grote Europese deals bekend gaat maken, maar dat het aanvankelijke enthousiasme niet zo groot is als Apple had gedacht. Dat komt misschien door de controle die Apple over de inhoud van de advertenties wil uitoefenen.
Toch is het niet alleen kommer en kwel wat iAds betreft, want uit een eveneens dit weekend verschenen artikel in The Wall Street Journal heeft iAd juist een stimulerend effect voor mobiel adverteren in het algemeen. Ook andere mobiele advertentie-aanbieders zien hun omzet stijgen. “Apple’s entry into the market is giving them a boost,” zeggen deskundigen. “That’s because iAds has gotten big marketers to pay attention to mobile advertising in the first place.”
Apple probeert zich met iAds te onderscheiden van reclame-aanbieders zoals AdMob, door advertenties aan te bieden die er aantrekkelijker uitzien en die emotie bij de gebruiker oproepen. Ook hebben de advertenties interactieve functies, zodat je bijvoorbeeld een minigame zou kunnen spelen binnen een app. Je hoeft een reeds geopende app niet te verlaten. Apple strijkt 40% van de reclame-inkomsten op en zorgt voor de hosting van de ads.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties