De iPad heeft het de afgelopen weken niet makkelijk gehad. Het gaat een flop worden, niemand zit op zo’n extra apparaat te wachten en weblogs publiceerden lijstjes met 10 redenen waarom de iPad ‘suckt’. Apple-haters konden naar hartenlust hun frustraties botvieren op de iPad, die heel wat minder krachtig is dan de Windows Tablet PC’s. Je zou bijna denken dat de iPad vóór de lancering al een flop is… totdat je bedenkt dat het eigenlijk altijd zo is gegaan. Elk nieuw Apple-product is bij de lancering de grond in geboord. Dat geldt voor de Macintosh (1984), de iMac (1998), de iPod (2001) en de iPhone (2007).
Bij de iPhone zeiden critici dat de telefoon er prachtig uitzag, maar het gebrek aan een fysiek toetsenbordje zou het toestel de nek omdraaien en er misten teveel functies die op een mobiele telefoon standaard aanwezig zijn. MMS werd vaak genoemd: ook al gebruiken mensen de functie nauwelijks, ze willen wel dat het erop zit. Uiteindelijk verkocht Apple 1,12 miljoen iPhones in de eerste drie maanden en werd de iPhone een icoon waar nog steeds alle andere smartphones mee vergeleken worden.
TheWeek.com heeft alle Apple-mislukkingen op een rijtje gezet. Eén daarvan is echt een mislukking geworden, maar gaf wel de aanzet tot een totaal nieuwe productcategorie: omdat Steve Jobs zij zijn terugkeer bij Apple de Newton om zeep hielp kreeg Palm de kans om tot dé marktleider in PDA’s uit te groeien.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 15 reacties