Apple heeft de website Apple-CF.com offline laten halen. De website pleitte voor een Conflict Free-iPhone en was in Apple-stijl uitgevoerd. Ongewild krijgt de website nu waarschijnlijk meer publiciteit dan wanneer Apple het erbij had laten zitten. Apple-CF.com is een website waarop wordt gewaarschuwd voor de milieubelastende effecten van de iPhone. Apple ondersteunt net als andere elektronicafabrikanten de handel in mineralen in gebieden waar burgeroorlogen worden gevoerd. Er vallen miljoenen doden terwijl Apple alleen maar bezig is met geld verdienen en wij als gebruikers ons liever druk maken over het stillen van onze gadgethonger.
Achter de website zit de organisatie The Yes Men. De website stond nog maar een paar dagen online, maar werd meteen agressief aangepakt door Apple. Het gaat The Yes Men niet zozeer om de burgeroorlogen, maar om het verantwoord omgaan met grondstoffen en mineralen. Apple’s huidige werkwijze stimuleert juist de burgeroorlogen in landen als Congo. De organisatie is van plan om de website in een later stadium weer online te zetten. The Yes Men maken gebruik van reclameboodschappen die aansluiten op die van de fabrikant. Vandaar dat de website hetzelfde uiterlijk had gekregen. Op de website werd uitgelegd dat het mogelijk is om met fair trade en ethischer handelspraktijken een iPhone 4 te produceren waar je geen slecht geweten van krijgt.
The Yes Men is volgens Wikipedia een Amerikaanse groep politiek activisten, die werken volgens het prinicipe van culture jamming. Ze doen zich voor als invloedrijke personen van organisaties en bedrijven, in de hoop dat ze worden uitgenodigd op invloedrijke conferenties waar ze hun werkelijke boodschap kunnen vertellen. Het bouwen van nepsites hoort daar ook bij. Ze brachten bijvoorbeeld het nepnieuws naar buiten, dat Dow Chemical de slachtoffers van de dioxineramp Bhopal schadeloos zouden stellen. De chemiereus werd daardoor in verlegenheid gebracht en zag zich gedwongen om in het openbaar nog eens te benadrukken dat ze geen verantwoordelijkheid nemen voor de ramp en ook geen schadevergoeding gaan geven. Daarnaast voert The Yes Men actie tegen de werkwijze van de wereldhandelsorganisatie WTO.
Op Apple-CF.com was te lezen dat Apple zich eindelijk bewust was geworden van het feit dat er meer dan 5 miljoen doden zijn gevallen bij de gevechten om de grondstoffenhandel in Congo. Apple zou besloten hebben om een conflictvrije iPhone te maken die je met een gerust hart kunt kopen. Bovendien zou Apple plannen hebben om de problematiek ook bij andere bedrijven onder de aandacht te brengen. Maar Apple kon er niet om lachen.
Meer info is te lezen op: Apple Reacts (The Yes Men)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 26 reacties