Door een goedkopere iPhone in de markt te zetten, kan Apple wereldwijd een 250 procent grotere markt aanspreken. Dat zegt Asymco-analist Horace Dediu. Hij verzamelde data die vrijgegeven werd door de Deutsche Bank en de ITU, de organisatie van de Verenigde Naties die gaat over informatie- en communicatietechnologieën. Het blijkt dat er 1,5 miljard mobiele telefoongebruikers zijn met een abonnement en maar liefst 3,7 miljard gebruikers die prepaid betalen. Die groep boort Apple nog totaal niet aan, wijst een rapport uit. Asymco vertaalt de verhouding post-paid/prepaid (post-paid is abonnement) wereldwijd naar de verhouding van de markt die Apple respectievelijk wél en niet aanboort.
Het is geen perfecte stelling, maar wel een erg goede: het is logisch dat mensen niet snel 700-1000 dollar neerleggen voor een toestel. Met een abonnement erbij is de iPhone vaak rond de 200 dollar geprijsd. Dat is een psychologische grens. Duik eronder en de verkopen nemen exponentieel toe.
De bovenstaande grafiek van Asymco laat zien hoe groot de prepaidmarkten per ‘gebied’ zijn en geeft aan dat Apple op dit moment 70 procent van de wereldmarkt nog onbenut laat, omdat de iPhone (nog) veel te duur is als prepaid-toestel. Zeker in Azië (in het bijzonder China) valt nog heel veel terrein te winnen met een goedkopere iPhone, claimt Dediu.
De ene na de andere marktanalist laat zijn licht over het succes van de iPhone schijnen. Vorige week nog stelde het investeringsbedrijf Oppenheimer nog dat Apple een ‘mini-iPhone’ nodig heeft om Android te verslaan. Het zijn tot dusver allemaal geluiden en geruchten die we met een flinke korrel zout moeten nemen. Maar anderzijds: zou Apple echt de potentie om 70 procent van de wereldmarkt te veroveren laten schieten?
Via 9to5Mac
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 25 reacties