Apple heeft op een aantal Europese versies van de Apple-site, waaronder de Nederlandse, een tabel geplaatst waarin het garantieproces van het bedrijf wordt uitgelegd. Hieruit valt op te maken dat je binnen het Europees consumentenrecht minimaal twee jaar recht hebt op garantie, terwijl je tot één jaar na de aankoopdatum recht hebt op Apple’s eigen garantie. Consumentenorganisaties klaagden onlangs dat Apple het garantiebeleid niet goed op de site vermeld had staan.
Waarschijnlijk heeft Apple het document openbaar gemaakt in verband met een aantal klachten over Apple’s garantiebeleid. De site van Apple zou volgens veel consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, de indruk wekken dat je recht hebt op maar één jaar garantie bij een Apple-product. Dat terwijl er in Europa andere garantiebepalingen bestaan. Apple stelt het volgende op zijn site:
Als je een product van Apple koopt, gelden naast de dekking die je volgens de beperkte garantie van Apple van één jaar en het optionele AppleCare Protection Plan hebt, ook nog de garantiebepalingen die je conform het consumentenrecht van de Europese Unie geniet. Ook voor producten van andere fabrikanten dan Apple die je bij Apple koopt, gelden de garantiebepalingen van de Europese Unie.
In een tabel op de pagina wordt het verschil tussen de garantie van het Europees consumentenrecht en Apple’s opties uitgelegd. Zo zou Apple’s éénjarige garantie altijd in het buitenland mogelijke schade dekken, terwijl je voor de twee-jarige garantie contact moet opnemen met de verkoper.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 47 reacties