Reacties voor: Apple legt Europees garantiebeleid uit op site

Apple legt op zijn site uit dat je naast Apple's één-jarige garantie ook recht hebt op een garantie van twee jaar in de Europese Unie. Eerder klaagde de Consumentenbond dat dit niet duidelijk op Apple's site stond aangegeven.
Lees het complete artikel → Apple legt Europees garantiebeleid uit op site
Bastiaan Vroegop -

Reacties: 47 reacties

  1. Werd tijd dat daar eens duidelijkheid in kwam

  2. Mooi dat ze dit verduidelijken, ook al heb ik nooit problemen gehad met garantie bij Apple na het eerste jaar.

  3. Verduidelijken? Ik snap het nog niet…

    Volgens de wet heb je 2 jaar garantie, volgens Apple één jaar. Wie heeft nou gelijk?

    Stel mijn iPhone is volgend jaar kapot, en ik ga naar de Apple Store, kan ik dan zeggen dat het in de wet staat dat ik recht heb op 2 jaar garantie? En wordt mijn iPhone dan kosteloos gerepareerd?

  4. Hmm, de vertaling is nog niet helemaal perfect! Ik heb een klein foutje gevonden.

    “Tot 3 jaar na aankoopdatum voor het Mac of Apple scherm [..]”

  5. Apple zou dan ook de pagina moeten aanpassen waar je kan controleren dat je product nog garantie heeft of niet.

    nl. https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do

    Volgens die pagina heeft mijn iPhone 4 geen garantie meer (is 1,5j). Als ze het Europese garantiebeleid respecteren zou er moeten staan dat ik nog garantie heb.

    In kleine lettertjes staat het volgende onderaan de pagina: Belangrijk: de eenjarige beperkte garantie van Apple en de voordelen van het AppleCare Protection Plan komen boven op de rechten die de consumentenwetgeving biedt. Voor nadere details, klikt u hier. Als u meent dat u een geldige claim hebt in het kader van de consumentenwetgeving, neemt u contact met ons op.

    Ik ga er dus van uit dat ik 2j garantie heb.

  6. Origineel geplaatst door John23
    Verduidelijken? Ik snap het nog niet…Volgens de wet heb je 2 jaar garantie, volgens Apple één jaar. Wie heeft nou gelijk? Stel mijn iPhone is volgend jaar kapot, en ik ga naar de Apple Store, kan ik dan zeggen dat het in de wet staat dat ik recht heb op 2 jaar garantie? En wordt mijn iPhone dan kosteloos gerepareerd?

    Als je je wilt beroepen op de wet moet je dit doen bij de verkopende partij, dus als je je iPhone bij Apple hebt gekocht ga je naar de Apple Store in Amsterdam, heb je hem via je provider dan moet je bij je provider zijn. Heb je Applecare op je Mac bijv. dan maakt het niet uit waar ter wereld en bij wie je je Mac laat repareren. Wil je hem volgens de wet laten repareren dan moet je weer bij je verkopende partij zijn.

  7. @John23: 2e jaar gaat dan via de winkel/verkoper. Dus je kunt dan geen verhaal halen bij Apple.

  8. Volgens mij is toch de essentie van het verhaal dat de standaard garantietermijn van 2 jaar zoals “algemeen” zou moeten gelden, nog steeds niet door Apple wordt aangehouden, behalve dan als je extra gaat betalen voor AppleCare. (maar dat is al zo oud als de weg naar Rome).

    Dus nog steeds een dikke onvoldoende !

  9. @John23:
    Let wel op het subtiele verschil wat er wel en niet gedekt wordt…
    Europees recht: Alle gebreken die er al waren VOOR levering, zelfs al waren die toen nog niet opgevallen.
    Apple Protection jetser: Alle gebreken…

    Dat wil dus zeggen als jij na anderhalf jaar opeens heel veel dode pixels krijgt het zomaar zou kunnen dat dit niet onder de europese bescherming valt.

    Ik zeg niet dat Apple netjes is in hun garantiebeleid, maar er is dus wel degelijk een voorwaarde in jouw nadeel in de europese wetgeving.

  10. @John23 & @kd:

    Het verschil zit hem in wáár je je garantie moet halen. Binnen 1 jaar kan dat bij zowel de fabrikant (Apple) als jou verkoper (Apple of Mediamarkt of iFactors of waar je je product ook gekocht hebt).
    Na het eerste jaar en tot 2 jaar na aankoop kan je (zonder Apple Care) geen garantie meer claimen bij de fabrikant Apple maar moet je naar jou verkoper gaan.

  11. Origineel geplaatst door pposthoorn
    @John23 & @kd:Het verschil zit hem in wáár je je garantie moet halen. Binnen 1 jaar kan dat bij zowel de fabrikant (Apple) als jou verkoper (Apple of Mediamarkt of iFactors of waar je je product ook gekocht hebt).
    Na het eerste jaar en tot 2 jaar na aankoop kan je (zonder Apple Care) geen garantie meer claimen bij de fabrikant Apple maar moet je naar jou verkoper gaan.

    Dat snap ik, maar wat als je hem via de Online Apple Store hebt besteld, hoe zit het dan met de garantie?

  12. @John23: Het staat erin als je goed leest. Heb je hem in Nederland gekocht dan heb je gewoon standaard garantie van Apple van 1 jaar. Je krijgt nog een jaar extra van de EU consumentenrecht. Dus 2 jaar. Hiervoor moet je bij de winkel zijn waar je hem gekocht hebt. In jou geval is de Apple store NL je verkoper. 2e garantie jaar volgens de EU consumentenrecht moet ook uitgevoerd worden door Apple store NL.

  13. Geldt dit trouwens ook voor Apple Iphone 4 oordopjes dat na 1 jaar defect zijn? Kan ik ook hiervoor naar de winkel waar ik hem heb aangeschaft?? Iemand??

  14. nu maar hopen dat de verkoper , gewoon producten terug mag sturen naar apple

    anders is de verkoper de dupe hiervan

  15. Ja heel leuk maar toen ik apple belde voor mijn defecte iphone 4s van 2 maanden oud kreeg ik geen ondersteuning maar werd ik naar t-mobile doorverwezen terwijl hier staat dat ik wel bij apple een claim kan indienen of geld dit dan weer alleen voor in de apple store gekochte producten? want dan klopt het dus nog niet want dan moet ik altijd bij apple zelf terecht kunnen ook voor de wettelijke aansprakelijkheid.

  16. @iphoneuser1000:
    Ja dat mogen ze doen.. zolang ze het maar vervangen of repareren voor je. Waarschijnlijk gaat het via Apple maar t-m-mobile regelt het voor je. Het is heel simpel je hebt gewoon recht op 2 jaar garantie en thats it..

  17. Leuk zo’n 1-op-1 vertaalde tabel..
    Alleen is het ‘Europees consumentenrecht’ niet van toepassing in Nederland aangezien we hier garantie op fabriekage fouten hebben gedurende de verwachte levensduur van een product.
    Verder mogen er ook geen kosten in rekening worden gebracht voor de reparatie. Vroeger deelde je kosten omdat je langer plezier had van je product, dit mag niet. Zie het Quelle-arrest.

  18. Ja maar nog steeds zo krom als een hoepel.
    Appel wend het tweede jaar nu af op de verkopende partij

  19. Echt weer iets voor Apple, garantie afschrijven naar de verkoper.
    In nederland geld consumenten recht niet eens dus apart dat ze dit zo op de site zetten.
    Ik raad iedereen gewoon aan om je spullen te kopen bij winkels die zich houden aan de non conformiteit regel in Nederland. Winkels als Dixons, Dynabyte, Mycom, en mediamarkt zijn winkels die zich aan deze regel houden dit kan je ook terugvinden op de website van deze winkels. Ik heb meerdere websites bekeken maar dit kan je maar op heel weinig terug vinden. Kom je na een jaar bij de gemiddelde winkel aan met je defecte product mag je in je recht staan of niet, wordt het lastig om meedewerking te krijgen simpel weg omdat dan alle kosten voor de winkel zijn en die willen dit natuurlijk niet zomaar betalen. Ik ben er gewoon voor dat in Nederland 2 jaar zou worden gegeven, niet de kromme wet die er nu is dat je mag verwachten dat een procuct een bepaalde tijd zou moeten meegaan.

  20. Origineel geplaatst door Neptune
    Ja maar nog steeds zo krom als een hoepel. Appel wend het tweede jaar nu af op de verkopende partij

    Dat is altijd zo.. Garantie loopt in principe via de verkopende partij. Dus als je je Mac bij de mediamarkt gaat halen zal je ook daarheen moeten voor garantie.. Haal je ‘m in de Apple store in Amstedam dan kan je gewoon bij Apple aankloppen, ook voor het 2e jaar.

  21. Gelijk contact opgenomen met Apple want de lock button van mijn iPhone 4 (1,5j) is stuk. Meneer moest mij eerst tig keer doorverbinden en na veel uitleg kwam het er op neer dat ik naar een Apple reseller moet, daar een claim moet indienen, onderzoekskosten moet betalen en dan hopen dat het een fabrieksfout is.

  22. @Dyna20: Kijk op http://www.consumenteninformatiepunt.nl/page/nl/themas/Kopen-in-de-EU, je hebt in NL wel degelijk recht op 2 jaar, en daarboven “mag je verwachten dat een product een bepaalde tijd zou moeten meegaan.”

  23. Het valt mij op dat de meeste mensen die hier een reactie plaatsen niet in staat zijn om het artikel goed te lezen. Ben benieuwd naar het opleidingsniveau en de leeftijd 🙂

    Apple geeft 1 jaar fabrieksgarantie. Na 1 jaar moet je naar de verkopende partij. Als je dus je artikel bij Apple rechtstreeks hebt gekocht is Apple de verkopende partij en zullen zij de wettelijke garantie op zich moeten nemen. Duidelijker kan toch niet lijkt mij.

  24. @Bart: ‘

    Wat had jij dan hier neer willen zetten in plaats van het?

  25. Dit werd tijd!
    Er was erg slechte service bij Apple! Je werd altijd doorverwezen naar T-mobile als je iPhone garantie wilt claimen. Makkelijk hoor, zo geld verdienen!

  26. Origineel geplaatst door Bart
    Hmm, de vertaling is nog niet helemaal perfect! Ik heb een klein foutje gevonden.“Tot 3 jaar na aankoopdatum voor het Mac of Apple scherm [..]“

    wat is de fout? had je liever de scherm of die scherm gehad?

  27. Belachelijk dat ze het tweede jaar hun handen er van af trekken. Want hoe je het ook bekijkt, ze schepen de resellers op met iets waar ze zelf voor verantwoordelijkheid moeten nemen. Als klant is er geen probleem en komt het echt wel goed. Als bedrijf wordt je gewoon verneukt.

  28. Mensen, mensen, mensen…. Is het nu echt zo moeilijk om een beetje goed te lezen? Misschien zitten jullie nu lekker aan de wijn te genieten van het weekend dat net voor de deur staat.
    Mijn advies: geniet van je avond en kijk morgenochtend nog eens goed naar wat Apple schrijft en dan zul je net als ik tot de conclusie komen dat ze zich keurig aan de wet houden.

    Prettig weekend!

  29. Apple geeft nog steeds 1 jaar garantie en speelt een vies spelletje met de verkopers. Die zetten ze namelijk onder druk doordat Apple veel geld en macht heeft.
    Want zij laten de kosten van reparatie na 1 jaar door de verkopers zelf betalen. Terwijl er bij bijv. Samsung, HTC of andere fabrikanten wel volledige 2 jaar garantie wordt afgegeven en de verkopers betalen alleen verzendkosten naar reparateur.

    De verkopers hebben niets voor het zeggen, want dan lopen zij risico dat Apple dan geen zaken met ze gaan doen. Dus geen levering meer van iPhone’s = inkomstenderving voor verkopende partij. De verkopers nemen de kosten voor reparatie dus voor lief.

  30. Gewoon ophouden met alle kneutpeuterij en 2 jaar fabrieksgarantie.
    Wherever delivered.

  31. @at: Op accessoires zitten 6 maanden garantie

  32. Nou, volgens mij geld er een garantie termijn van 3 binnende EU voor consumenten producten. Nederland zou dit verdrag alleen nog niet getekend hebben.
    Dit verdrag bestaat al een aantal jaren. Daarbij is de verkopende partij altijd verantwoordelijk voor de garantie naar de consument toe en niet de fabrikant. Ik heb de iPhone 3 en volgende versies altijd bij de icentre gekocht en nooit problemen gehad met garantie aansprake. Ook de bekende problemen uit de 3 serie niet.

  33. Zojuist bij de Apple store geweest. iPhone 4 van 1,5 jr oud kapot. Tot aan de store manager aan toe, gewoon moeten betalen voor omruilen. Wat die 2 jaar precies inhield voor Apple konden ze me niet vertellen; Apple had 1 jaar en basta. Take it or leave it. Fijn.

  34. Origineel geplaatst door Henk
    Zojuist bij de Apple store geweest. iPhone 4 van 1,5 jr oud kapot. Tot aan de store manager aan toe, gewoon moeten betalen voor omruilen. Wat die 2 jaar precies inhield voor Apple konden ze me niet vertellen; Apple had 1 jaar en basta. Take it or leave it. Fijn.

    Het lijkt me stug dat je die iPhone hebt gekocht bij de Apple Store in Amsterdam aangezien die net open is. Lees nogmaals hoe het werkt en altijd al heeft gewerkt. Je moet bij je verkoper zijn.

    Dit is niet anders dan bij elk ander merk. Als ik bij de Gamma een Black&Decker accuboor koop hoef ik na anderhalf jaar niet bij de Hornbach of bij Black&Decker aan te kloppen. De verkoper moet dit voor me regelen. Lijkt me logisch en niet heel moeilijk te begrijpen.

  35. @Henk, daarom kun je je iPhone ook beter bij een belcompany halen, daar krijg je wel gewoon 2 jaar garantie zonder gezeur. Bij Apple shops kun je hoog of laag springen, ze worden er niet koud of warm van.

  36. @henk niets betalen geen onderzoek kosten NIETS dat houd in NIETS dus de Apple store manager moet zich aan de wet houden. Tevens geld dat ieder contract opgesteld in kan x moet voldoen aan wetgeving anders is contract voor dat gedeelte niet rechtsgeldig. Het afwentelen hiervan door Apple vind ik misselijk makend! Wat ik had willen zien was 2jr volledig garantie en 3jr extra aankoop garantie maakt het totaal 5jr!!! Ik ga nu geen Apple care kopen voor MacBook pro à €350 voor 1 extra jr. !! Waarom doet dit klote bedrijf zo moeilijk en waarom pikken wij dit en gaan in discussie? Zij verkondigen het beste te zijn daar kunnen ze toch een fatsoenlijke garantie tegen over zetten! Maar nee hoor dat doen ze niet. Niet van put your mony where your mouth is!! Bewijs maar dat Apple beter is dan de rest verleen een garantie dat beter is dan de rest. Maar dat doet geen enkel fabrikant. Dat zijn nog eens goede afspraken onderling.

  37. Bedoelde in land x.
    Maar tik fout met deze mooie iPhone hahaha

  38. Zou het niet zo zijn dat de resellers ook 2 jaar wettelijke garantie hebben en dat ze dat kunnen claimen bij apple?

  39. Als een aparaat stuk is moet je terug naar de winkelier die het product aan jou verkocht heeft. Daarna is Het is vooral een bewijskwestie, gaat product binnen de eerste zes maanden kapot dan wordt vermoed dat het een fabrieksfout was. Je hebt dan recht op kosteloos herstel. Na zes maanden moet je zelf aantonen dat het product niet door jouw eigen handelen de geest heeft gegeven. Door “garantie” te kopen. Koop je het bewijsrisico af. Spannender is het niet.

  40. @arjan Thanks, maar niet te snel conclusies trekken. Er bestaat ook zoiets als een online Apple store en volgens mij is de fysieke store in Amsterdam daar een verlengstuk van. Je voorbeeld van Black&Decker gaat helaas niet op. Ik heb hem bij Apple gekocht en zal dus – ook in het 2e jaar – bij Apple moeten zijn.

  41. Origineel geplaatst door Henk
    Zojuist bij de Apple store geweest. iPhone 4 van 1,5 jr oud kapot. Tot aan de store manager aan toe, gewoon moeten betalen voor omruilen. Wat die 2 jaar precies inhield voor Apple konden ze me niet vertellen; Apple had 1 jaar en basta. Take it or leave it. Fijn.

    De manager (niet Leader) die ik sprak was vrij openhartig en compleet in zijn uitleg. Hier volgt mijn kennis hierover.

    – Defect binnen 6 maanden na aankoop moet verkoper of fabrikant aantonen dat het jouw schuld is, daarna jij.
    – Apple maakt het niet uit wiens schuld het is, defect 0 tot 12 maanden na aankoop vergoeden ze sowieso. Ongeacht waar je hun product gekocht hebt.
    – Nederland heeft bewust GEEN minimumgarantie. De Europese richtlijn (2 jaar minimum) is in de Nederlandse wet niet bekrachtigd en is dus niet geldig in ons land.
    – Nederland zegt dat het product “deugdelijk” moet zijn. Apple verstaat 1 jaar onder deugdelijk, daarna houdt het op tenzij je eerder AppleCare hebt aangeschaft.

    Ik ben het hier niet mee eens persoonlijk, want ik vind dat Apple producten over het algemeen van hoge kwaliteit zijn. iOS-apparaten gaan in mijn optiek 2 tot 3 jaar mee, laptops evenzo, desktops langer. Hun voordeel is in dit geval dus hun nadeel. Maar dit moet ik dan maar in de rechtbank zien aan te tonen, tenzij ik iets kan treffen met Apple. Dit komt allemaal doordat Nederland graag zo vaag mogelijke wetten maakt zodat overal een maas aanwezig is.

    Origineel geplaatst door Henk
    @arjan Thanks, maar niet te snel conclusies trekken. Er bestaat ook zoiets als een online Apple store en volgens mij is de fysieke store in Amsterdam daar een verlengstuk van. Je voorbeeld van Black&Decker gaat helaas niet op. Ik heb hem bij Apple gekocht en zal dus – ook in het 2e jaar – bij Apple moeten zijn.

    De Apple NL Online Store is geheel onafhankelijk van de Apple NL Retail Store, dus dat verhaal gaat helaas niet op. Je moet met problemen een email/brief sturen of telefonisch contact opnemen. Alleen als je binnen 12 maanden een probleem hebt, accepteren ze je bij alle Apple aanspreekpunten (ook als je het bij de iCentre kocht).

    Bronnen: [1], [2], 3.
    Apple Store manager.

  42. @Bubbly: Nogmaals, de verkopende partij is aansprakelijk bij consumenten producten, dwingend recht. Als ik een Apple product bij Icentre koop is Icentre verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk apparaat en niet Apple meer.
    Wat Icentre en Apple met elkaar afspreken doet er niet toe.
    Het geval wil dat Icentre bij mij altijd goed werkt ook na 1 jaar gewoon garantie zonder Apple care. Eerlijkheid gebied wel te zegge dat je er zelf mee moet komen.

  43. Ja, hoe denken jullie dat dit bedrijf aan die $100,000,000,000 cashgeld is gekomen, asociaal bedrijf dat dat zich niet aan de wet houdt, zie ook het aantal zelfmoorden bij foxconn.

  44. @Djgilmour: Dacht je dat Samsung of HTC op een eerlijke manier aan zijn cash geld komt? dan vind ik je wel erg naïef! Trouwens het ligt vooral aan china en chineze werkwijze en dus je kan Apple niet alleen de schuld geven. Als Foxconn zijn eigen regeltjes heeft en erg gierig wil zijn dan ligt het aan Foxconn

  45. @Manfred: Heb je gelijk in. Je hebt er mijn inziens alleen meer aan als je met problemen binnen 12 maanden bij Apple aanklopt dan bij iCentre. Maar tot zover heb ik ook goede ervaring met iCentre.

    @Djgilmour: Die grote reserves zullen niet veel te maken hebben met garantieregelingen binnen de EU volgens mij..

  46. @John23: Wettelijke bepalingen gaan altijd boven alle andere bepalingen. Oftewel, als er volgens de wet iets is geregeld, gaat het ook zo.

  47. En ik kan jullie vertellen dat mijn defecte oordopjes door mijn verkoper is vervangen:))
    Zie ook het bericht dat ik van de eu consumentenrecht heb ontvangen:

    Geachte heer/mevrouw,
     
    Wij hebben uw email in goede orde ontvangen en graag informeren wij u als volgt.
     
    U stelt dat uw Apple Iphone 4 oordopjes na 1 jaar defect zijn geraakt maar dat de verkoper Smarthonestunts.nl u geen oplossing hiervoor heeft geboden. U wilt weten of de verkoper de oordopjes moet repareren of vervangen.
     
    Volgens de Europese regelgeving heeft u in beginsel 2 jaar wettelijke garantie als u een product koopt. Deze garantie moet de verkoper naleven.
    Dat is namelijk uw wederpartij bij de koop.
    Daarnaast kan er sprake zijn van een fabrieksgarantie. Dit is een andere vorm van garantie dan de garantie die de verkoper moet naleven.
    Er is geen wettelijke basis voor de fabrieksgarantie, een fabrikant is vrij om deze zelf aan te bieden of niet. In dit geval houdt het in dat Apple als fabrikant u een garantie mag geven met bepaalde voorwaarden, of kosten in rekening mag brengen voor reparatie. Dit staat dus los van de wettelijke garantie van minimaal 2 jaar die u heeft jegens de verkoper waar u uw oordopjes heeft gekocht. Waardoor u kosteloze reparatie of vervanging mag verzoeken.
     
    Volgens de Nederlandse wet moet een product deugdelijk zijn. Dit betekent dat een product moet voldoen aan de verwachte levensduur. Dit is voor ieder product verschillend, een wasmachine heeft bijvoorbeeld een langere levensverwachting dan een schoen. Wanneer een gebrek aan een product zich na 2 jaar maar binnen de levensduur van het product voordoet, dan heeft u in Nederland nog steeds het recht om de verkoper aan te spreken.
     
    Samenvattend geldt dus de webwinkel waar u de oordopjes heeft gekocht verplicht is om u een garantie te geven van minimaal 2 jaar. De winkelier dient een voorstel tot kosteloos herstel of vervanging te doen.
     
    Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
     
    Met vriendelijke groet,
     
    mw. mr.
    Legal Adviser Europees Consumenten Centrum

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.