De verkopen van de eerste draagbare computer die 3D-beelden kan laten zien, de Nintendo 3Ds, vallen zo tegen dat de ene na de andere ontwikkelaar de productie van spellen voor het apparaat stopt. Het weerhoudt Apple er niet van om een patent vast te leggen op een systeem dat 3D-beelden kan weergeven aan de hand van twee OLED-schermen. Omdat OLED voorlopig alleen rendabel is op kleine schermen, lijkt het om een iPhone-patent te gaan.
Het patentstuk dat vanochtend opdook bij de USPTO, de Amerikaanse patentendatabank, beschrijft het gebruik van twee beeldschermen die achter elkaar geplaatst zijn. De een heeft daarbij mogelijk een andere vorm of dikte dan het andere beeldscherm, maar beide zijn ze van zichzelf transparant. Het bijzondere is dat ze transparant kunnen blijven, óók als ze aan staan. Door met twee schermen achter elkaar te werken, kan op die manier een diepte-effect worden gecreëerd. Denk bijvoorbeeld aan het Homescreen van de iPhone, waarbij de apps op het voorste scherm staan en de achtergrond op het tweede.
De twee OLED-schermen die samen het diepte-effect kunnen bewerkstellingen, staan in het patent niet alleen achter elkaar, maar begeven zich aan beide kanten van het apparaat volgens 9to5Mac. Apple schrijft daarbij ook dat tenminste één scherm geen backlight hoeft te hebben, omdat dat scherm door het andere scherm verlicht kan worden. Die methode spaart niet alleen energie, maar is ook nodig, omdat een beeldscherm anders niet transparant kan zijn.
Apple legt enorm veel patenten vast en die zien we lang niet allemaal terug in de praktijk. Verwacht dus niet dat een volgende iPhone door dit patent automatisch twee achter elkaar liggende schermen krijgt voor een diepte-effect. Maar het zou wél kunnen…
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 15 reacties