Apple uitgeroepen tot ‘meest innovatieve bedrijf’ van 2018

Fast Company heeft Apple op nummer 1 gezet als het meest innovatieve bedrijf van 2018. Er staan maar liefst 350 bedrijven in de lijst, maar Apple was het meest innovatief met activiteiten als ARKit, kunstmatige intelligentie en eigen chips.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Tim Cook kan weer een nieuwe award op zijn trui spelden: zijn bedrijf is gekozen tot het ‘meest innovatieve bedrijf’ van 2018. Het jaar is nog maar net begonnen, maar het zakenblad Fast Company heeft de lijst alweer klaar. In 36 categorieën koos de jury maar liefst 350 bedrijven. De hoofdprijs ging naar Apple. Ze schrijven over Apple als: “Een bedrijf dat wordt bekritiseerd omdat ze sinds de iPad in 2010 geen hit meer hebben gehad”. Maar ondanks die kritiek deed Apple het in 2017 toch erg goed: AirPods zie je tegenwoordig overal, de Apple Watch Series 3 is een bestseller, met ARKit heeft Apple de ontwikkelaars in beweging gekregen en zelfs sceptici waren onder de indruk van de iPhone X.

“Mensen beoordelen bedrijven vaak op hun laatste producten”, merkt Fast Company op. “Maar creativiteit zit dieper”.

Apple meest innovatieve bedrijf van 2018

Volgens Fast Company valt vooral Apple’s benadering van hardware- en software-engineering op. Daarmee laat het bedrijf zien dat het ambitieuzer is dan ooit:

Andere fabrikanten van telefoons en tablets kopen kant en klare chips. Apple ontwerpt zijn eigen chips, waardoor een iPhone voorzien is van een processor die specifiek is ontworpen en geoptimaliseerd voor Apple’s besturingssysteem, apps, camera en aanraaksensor.

Het zakenblad prijst ook CareKit, Apple Music en de vele activiteiten op het gebied van kunstmatige intelligentie, zoals dat bijvoorbeeld wordt gebruikt voor het optimaliseren van de batterijprestaties en het uitvoeren van lokale berekeningen op het toestel zelf, in plaats van in de cloud. Ondertussen werd Apple het meest waardevolle bedrijf ter wereld en vind je de producten overal: van de Mac op je bureau tot de computer om je pols, de Apple Watch.

De tweede plaats in de verkiezing ging naar Netflix, gevolgd door Square, Tencent en Amazon. Ook in de top 10: Patagonia, CVS Health, The Washington Post, Spotify en de NBA.

Bekijk de volledige top 50 en de argumentatie van Fast Company hier.

Reacties: 18 reacties

  1. Toch wel raar we zitten pas twee maanden in 2018. Er kan nog zoveel gebeuren

  2. Hmmm, zij zullen het wel weten, maar ik heb zo m’n twijfels. Maar wellicht omdat ik mij afvraag of al die innovaties ook daadwerkelijk tot iets bruikbaars voor de consument leiden. En daar ga ik natuurlijk de mist in.

  3. Top notch

  4. Dus dit is een aanmoedigingsprijs?

  5. Het gaat ook om het jaar 2017. Het wordt alleen in 2018 uitgereikt dus krijgt het daarom de naam 2018

  6. Ik ben een fanatieke Apple-gebruiker, al 25 jaar, maar dat wil niet zeggen dat ik niet kritisch kan zijn. Apple heeft veel innovaties gedaan, maar grote innovaties zijn toch uitgebleven de laatste jaren, vind ik. Hoewel ik de Apple Watch ook met veel plezier gebruik, vind ik dat je niet kunt zeggen dat de Series 3 nou zo innoverend is. De Apple Watch heeft nog steeds veel mínder belangrijke functies dan er vóór het uitkomen van de allereerste Watch werd gedacht. Blij met Apple, maar de innovaties kunnen juist beter!

  7. Google staat niet in de lijst?

  8. Het lijkt wel de Euro songfestival:D

  9. @Rudolf: Rudolf, ik citeer : zelfs sceptici waren onder de indruk van de iPhone X! You Too???

  10. @Stefan: Heb niet gekeken maar waarschijnlijk onder Alphabet?

  11. Origineel geplaatst door Rudolf
    Whaha, niet eens de iPhone X noemen, maar allemaal spul uit 2017.
    Eerder het grootste en logste bedrijf dat vooral op marktaandeel koerst en de rest invult door andere bedrijven uit de markt te kopen (ARkit developer, Beats) en Apple Music is gewoon een kopie van Spotify.
    Lachwekkend. Ook Netflix: prima zakenlui, maar innovatief ?
    Ach, ach…
    Maar fijn dat het al in februari beslist is.

    Hoezo koerst Apple op marktaandeel? Als ze een groot marktaandeel willen, dan hadden ze vast allerlei budget iPhones. Ik vind je hele reactie eerder lachwekkend, maar goed. Ach, ach inderdaad, dat omschrijft je reactie het beste.

  12. Als Apple innovatief is, dan is dat best erg. Want innovatief zijn ze al jaren niet meer. Ze ontwikkelen door. Innovatie is bij Apple al jarenlang ver te zoeken.

  13. Origineel geplaatst door Rudolf
    Whaha, niet eens de iPhone X noemen, maar allemaal spul uit 2017.

    Eerder het grootste en logste bedrijf dat vooral op marktaandeel koerst en de rest invult door andere bedrijven uit de markt te kopen (ARkit developer, Beats) en Apple Music is gewoon een kopie van Spotify.

    Lachwekkend. Ook Netflix: prima zakenlui, maar innovatief ?

    Ach, ach…

    Maar fijn dat het al in februari beslist is.

    Je kunt wel lekker roepen maar je hebt je duidelijk niet ingelezen in de achtergrond van zowel Apple als Netflix, noch in de motivatie van Fastcompany.
    Misschien moet je eens beginnen met het lezen van dit artikel, om te begrijpen waarom Netflix op 2 staat.

  14. Origineel geplaatst door Ronald
    Het gaat ook om het jaar 2017. Het wordt alleen in 2018 uitgereikt dus krijgt het daarom de naam 2018

    Precies… je kan alleen op terugwerkende kracht beoordelen…. dus ze mogen in 2018 de eer hebben maar het gaat om 2017… altijd al zo geweest, met elke eer prijs etc…

    on topic…. ik ben het er ook niet mee eens… Misschien, wat Mike ook al zei, gaat het niet alleen om consumenten elektronica, want in dat geval kan het gewoon niet waar zijn. Apple heeft niets nieuws ontwikkeld, behalve producten nagemaakt met een Apple logo erop die al bestonden.

    Ik zou eerder Athom willen promoten met hun Homey. Je hebt verder wel software oplossingen voor domotica maar hardware was/is er niet behalve dus de Homey… en ik heb er 1 en ik ben er mega gelukkig mee… Dat is pas innovatie.

  15. Origineel geplaatst door Rudolf
    Whaha, niet eens de iPhone X noemen, maar allemaal spul uit 2017.
    Eerder het grootste en logste bedrijf dat vooral op marktaandeel koerst en de rest invult door andere bedrijven uit de markt te kopen (ARkit developer, Beats) en Apple Music is gewoon een kopie van Spotify.
    Lachwekkend. Ook Netflix: prima zakenlui, maar innovatief ?
    Ach, ach…
    Maar fijn dat het al in februari beslist is.

    Origineel geplaatst door Marc van Maastricht

    Je kunt wel lekker roepen maar je hebt je duidelijk niet ingelezen in de achtergrond van zowel Apple als Netflix, noch in de motivatie van Fastcompany.
    Misschien moet je eens beginnen met het lezen van dit artikel, om te begrijpen waarom Netflix op 2 staat: http://highscalability.com/blog/2017/12/11/netflix-what-happens-when-you-press-play.html

    Nou, ik heb het Netflix verhaal nagelezen: het gaat over scalability en contingency in meshed-networks.
    Een idd. indrukwekkende scale-up van bestaande internet server-concepten uit de jaren 80/90, op basis van AWS (= de Amazon infrastructuur) die dat overigens weer deels van Akamai overgenomen heeft.
    Dit kopen ze (net als Apple overigens) vnl. in, wat Netflix er voor de volledigheid maar even niet bijvertelt.
    Blijft dus over: weinig eigen innovatie maar vooral schaalvergroting.
    Dan heeft bijv. Amazon op het gebied van logistiek en distributie veel meer (disruptieve) innovatie met echt nieuwe concepten gepleegd.
    Hoewel Apple (sinds Cook) vnl. leeft van marktbehoud/schaalvergroting, heeft de iPhone X wel degelijk vernieuwende concepten (afgezien van OLED, draadloos laden en de glazen achterkant waarvoor Apple tientallen geavanceerde materialen gepatenteerd heeft, maar de reparaties gaan kennelijk boven alles). Vooral FaceID en gestures dus. Maar Fast Company gaat daaraan voorbij en noemt bv. weer wel de AirPods. Nou, BT oortelefoons bestonden toevallig al. En AppleMusic was ook een laatkomer/kopie, net als HomePod. En chips maakt Apple deels zelf, alleen het merendeel koopt ze nog steeds via wisselende partijen in. Dan kan je Apple roemen om chips en de (voor haar) vernieuwende schermen, alleen komen de OLEDs van Samsung. En met small-bezel schermen was Apple echt de allerlaatste.
    Dus dan kan je de prijs ook geven aan Belcompany omdat die Apple verkoopt (die soms de vernieuwende Samsung schermen monteert…)
    Zo vervalt eigenlijk elke grond uit dit verhaal.
    En dan maakt het idd. minder uit of het nu de prijs is voor 2018 of de gehele 21ste eeuw, want je kunt nu al met terugwerkende kracht vaststellen van welk quatsch-gehalte het is.

  16. @Jan-Wolter: 🤣😆😂😁👏🏼👏🏼👏🏼

  17. Origineel geplaatst door Jeroen
    Als Apple innovatief is, dan is dat best erg. Want innovatief zijn ze al jaren niet meer. Ze ontwikkelen door. Innovatie is bij Apple al jarenlang ver te zoeken.

    Kun je nagaan waar de concurrentie mee bezig is😉

  18. @Rudolf: Ben het met je eens dat Amazon zeker innovatief bezig is! En Netflix hoort qua techniek ook echt aan de top. Wat ik mis in jouw verhaal is naast de techniek ook een stuk product ontwikkeling dat doet Apple bijzonder goed. De techniek toegankelijk maken voor een breder publiek zoals inderdaad BT koptelefoons in een handzaam formaat wat moeiteloos te pairen is.