Apple is het meest waardevolle merk ter wereld. Dit blijkt uit onderzoek van Interbrand, dat vandaag een nieuwe top 100 lijst met merknamen naar buiten heeft gebracht. Nog nooit eerder wist Apple de eerste plek in Interbrand’s toplijst te bemachtigen. Daarmee heeft Apple dan ook voor het eerst in 13 jaar Coca Cola van de eerste plek gestoten.
Apple heeft volgens Interbrand een merkwaarde van ruim 98 miljard dollar, zo’n 5 miljard dollar meer dan Google, dat op de tweede plek staat. Beide bedrijven groeiden het afgelopen jaar met respectievelijk 28 procent en 34 procent in waarde. Coca Cola groeide ook in merkwaarde, met 2 procent, maar hierdoor was het merk ‘slechts’ ongeveer 79 miljard dollar waard. Genoeg om de derde plek te bemachtigen.
Technologiebedrijven worden goed in de toplijst gerepresenteerd. Samsung groeide met 20 procent en staat met een waarde van bijna 40 miljard 000 dollar op de achtste plek. IBM en Microsoft, hoewel weinig gegroeid, staan op plek vier en vijf. De enige krimper in de top 10-lijst is Intel, dat 5 procent van zijn merkwaarde verloor.
Dit is voor het eerst in 13 jaar dat Coca Cola in Interbrand’s lijst van de troon wordt gestoten, maar andere onderzoeken hadden Apple al langer hoog staan. In 2011 zette Millard Brown’s Brandz-onderzoek Apple bovenaan de lijst, met daaronder Google, IBM, McDonald’s, Microsoft en daarna pas Coca Cola.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Als je naar de daadwerkelijke groei kijkt, zal Google Apple binnen een jaar of twee inhalen. Uit de top 100:
Apple – est. value $98,3 – 28%
Google – est. value $93,3 – 34%
Mooie prestatie van Apple 🙂
maar voor hoelang zal Apple dit volhouden…
Dit is eigenlijk een bevestiging van wat ik al langer wist! Wat ik raar vind is dat Samsung Toyota voorbij gereden is -:).
Ook vermeldenswaardig: Nederlands trots Philips staat ook in de top 100!
Ik zet toch m’n twijfels bij de samenstelling van deze lijst. Hoe kan Philips een wardevollere merknaam zijn dan Heineken of Shell?
Die laatste twee zijn international toch echt een stuk groter.
Wat is die 6de? Logo ken ik niet en er staat GE bij. Wat doen die? Mislukte lijst dit, nietszeggend en subjectief
Toyota pfff
Phillips heeft een veel en veel grotere productrange en marge.
@Dawood: Daar heb je gelijk in. Maar we hebben het hier over merkwaarde, niet over de grote van de omzet of de winst. In dat opzicht zijn er nog wel grote bedrijven dan Apple (ik noem een Samsung).
De merkwaarde gaat mijns inziens meer om bekendheid van een merk en het gevoel dat mensen daarbij hebben. Dan is een merk als Heineken toch echt groter dan het internationaal gezien kleine Philips.