De iPhone is nog maar kort op de markt, maar volgens een marktonderzoek van Strategy Analytics is er toch al sprake van een daling in marktaandeel. Het wereldwijde marktaandeel daalde het afgelopen kwartaal van 0,7 naar 0,6 procent. Alarmerende cijfers? Volgens Strategy Analytics-directeur Neil Mawson (foto) is de daling een gevolg van tekort schietende voorraden en tegenvallende verkoopcijfers in Europa. De iPhone is volgens Strategy Analytics gewoon te duur.
Europese operators verkopen dure smartphones zoals de Nokia N95 of de LG Viewty vaak met een flinke subsidie. Bij de iPhone is dat niet het geval. Toch valt de daling van Apple wel mee als je kijkt naar Motorola: een daling van 12,4 naar 9,7 procent in het wereldwijde marktaandeel. Sony Ericsson zakte van 9,4 naar 7,9 procent. Bij beide bedrijven is een zwakke line-up aan toestellen de oorzaak.
Groei is er vooral te vinden bij Koreaanse bedrijven en bij Nokia. Nokia groeide van 40,6 naar 40,9 procent, terwijl LG en Samsung respectievelijk vier en twee keer sneller groeiden dan het marktgemiddelde: LG van 7,2 naar 8,4 procent en Samsung van 14,1 naar 16,4 procent. Zij hebben hun aanbod van toestellen wel goed voorelkaar. In het volgende kwartaal zullen de cijfers er weer anders uitzien, want dan zullen er door de prijsverlagingen van de iPhone misschien weer meer toestellen verkocht zijn.
Meer info: Strategy Analytics
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties