Vorige week schreef Ken Segall een artikel voor The Guardian, waarin hij zich afvroeg of Apple de eenvoud uit de tijd van Steve Jobs niet was kwijtgeraakt. Nu is Segall boos: hij vindt dat de krant hem woorden in de mond heeft gelegd, door voor een sensatiezuchtige kop te kiezen. Inmiddels heeft Segall een onbewerkte versie van het artikel op zijn eigen website gezet, met de originele titel. Segall vindt dat er geen ander bedrijf is dat in staat is om technologie zo simpel te maken als Apple.
‘Woorden in de mond gelegd’
De voormalige reclameman heeft iets te verkopen: hij heeft namelijk een nieuw boek uitgebracht met de titel ‘Think Simple’. Daarin kijkt hij naar de kracht van eenvoud bij verschillende bedrijven. Apple is één daarvan en als je goed leest heeft Segall niet alleen negatieve dingen te zeggen. De productlijnen van Apple zijn weliswaar complexer geworden (3 iPhones, 4 iPads, 3 MacBooks, tientallen Apple Watch-combinaties) maar dat is te verwachten bij een markt die volwassen wordt. Als het publiek groeit, is er ook sprake van meer diverse behoeftes. Volgens Segall valt het allemaal wel mee: de complete collectie producten past nog makkelijk op een tafel. Apple biedt de juiste keuzes, geen eindeloze keuzes.
Toch heeft Segall ook wel kritiek: Apple Music is onnodig verwarrend. Iets soortgelijks hebben we ook in de tijd van Steve Jobs wel gezien, bijvoorbeeld met MobileMe. Het verschil is alleen dat de fouten nu vaker voor lijken te komen en onderdeel worden van het product zelf.
‘Verwarring door iPhone S-modellen’
Dat sommige productnamen met een i beginnen (iPod, iPhone) en andere niet (Apple Pay, Apple Watch) vindt Segall nog wel acceptabel. Maar het gebruik van de S is een rare gewoonte: het maakt aan consumenten duidelijk dat het om een tussenjaar gaat, waarin ze geen grote vernieuwingen hoeven te verwachten. Maar grote vernieuwingen als Siri, Touch ID en 64-bit processors zijn allemaal geïntroduceerd in een S-model. Dat is verwarrend maar, vindt Segall, laten we niet vergeten dat het Steve Jobs zelf is geweest die met de S-namen is begonnen.
Kortom, concludeert Segall:
Dat gezegd hebbende: het is belangrijk om Apple’s problemen in context te bekijken. Ondanks de huidige uitdagingen zie ik geen andere technologiefirma die zo’n simpele ervaring biedt als Apple doet.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- EU wil dat de iPhone beter samenwerkt met smartwatches en hoofdtelefoons (19-12)
- iCulture peilt: wat is jouw favoriete nieuwe Apple-product van 2024? (17-12)
- Terugkijken: dit zijn alle Apple-events (en aankondigingsvideo's) van 2024 (10-12)
- Apple's kerstreclame van 2024 draait om AirPods Pro-gehoorfuncties (maar slaat een beetje door) (28-11)
- Apple's sportschoenemoji is nu ook gewoon te koop als echte schoen (en hij lijkt sprekend) (28-11)
Reacties: 5 reacties