In de wereld van de technologie zie je met enige regelmaat overnames voorbij komen. Facebook die WhatsApp overneemt, het Amerikaanse Verizon dat achter Yahoo aanzit en andere grote soortgelijke overnames. Apple is echter een stuk minder actief in het doen van overnames, maar waarom is dat toch? Bloomberg sprak met een aantal betrokkenen, waaruit blijkt dat het vooral Apple’s houding is die grote overnames in de weg staat.
Geen grote overnames door Apple’s arrogantie
In het bijna 41-jarig bestaan van Apple zijn er slechts een handjevol grote overnames gedaan. De overname van Beats in 2014 is veruit de grootste overname. Apple betaalde destijds $3 miljard voor Beats, voornamelijk om een start te maken met het opzetten van Apple Music. De overname ging niet zonder slag of stoot, want in de begindagen van Apple Music was lang niet iedereen even enthousiast, bijvoorbeeld wat betreft de vormgeving van de vernieuwde Muziek-app. De op één na grootste overname was die van NeXT, het computerbedrijf dat door Steve Jobs opgericht werd. In 1997 betaalde Apple $429 miljoen voor NeXT, waarna Steve Jobs ook weer terugkeerde bij Apple. Los van deze twee grote overnames, is Apple zelden op overnamepad. Als je het bedrag dat Apple uitgegeven heeft aan grote overnames vergelijkt met concurrerende bedrijven, valt op dat dit aanzienlijk lager is.
Volgens bronnen van Bloomberg heeft dit een aantal redenen. Apple zou een afkeer hebben van het nemen van risico’s en daarnaast ook niet graag samenwerken met externe adviseurs, bijvoorbeeld van banken. Deze adviseurs worden vaak ingeschakeld bij dergelijke grote overnames. Ook zou Apple het idee hebben dat ze veel dingen vooral zelf willen maken en daarbij de hulp van andere bedrijven niet nodig hebben.
Betrokken melden ook dat er een soort arrogantie heerst in de bedrijfscultuur van Apple. Apple weigert samen te werken met banken en een soort “graag of niet”-instelling hanteren. De belofte aan over te nemen bedrijven dat een toekomstige iPhone bepaalde functies gaat krijgen, zou volgens Apple aantrekkelijk genoeg moeten zijn om tot een overnamedeal te komen. Een voorbeeld hiervan is de overname van augmented reality-bedrijf Metaio. Mogelijk krijgt de volgende iPhone AR-functies, afkomstig van Metaio. Het ging om een relatief kleine overname waar weinig geld mee gemoeid was. Toch ging Metaio overstag, net als vele andere kleinere startups die Apple de afgelopen jaren overgenomen heeft.
‘Minimaal één grote overname nodig’
Dit werkt echter niet bij grote bedrijven als Netflix, Disney en Tesla. Het is dus vooral de houding van Apple die ervoor zorgt dat het wat betreft overnames vooral bij kleinere partijen en startups blijft. Toch zal Apple in de toekomst meer grote overnames moeten doen, vooral op het gebied van online video. Apple heeft de laatste kwartalen steeds meer inkomsten te weten genereren uit haar Services-deel. Denk aan Apple Music, iCloud en andere Apple-diensten.
Apple voorspelde dat de omzet uit diensten in 2021 de $50 miljard passeert. Maar daar zijn volgens experts nog wel de nodige overnames voor nodig. Apple zou nog minimaal één grote overname moeten doen om tot dit omzetbedrag te komen. Een overname van bijvoorbeeld Netflix zou niet genoeg zijn. Investeerders denken eerder aan een overname van het niveau van Disney en Tesla om de diensten-branche verder te laten groeien. Al met al zou Apple een veel grotere overname moeten doen dan destijds het geval was met Beats.
Dat wil echter niet zeggen dat Apple helemaal stilzit wat betreft grotere overnames. Apple heeft volgens bronnen de afgelopen jaren onder andere gesproken met mediabedrijf Time Warner en automerk McLaren. Tot serieuze biedingen is het echter nooit gekomen, waardoor het dus nog maar de vraag is wanneer Apple wel weer een grote overname gepland heeft. Met $246 miljard cash heeft Apple ruim de middelen om tot grote overnames te komen, waardoor het voor Apple misschien verstandig zou zijn om haar principes wat opzij te zetten.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- EU wil dat de iPhone beter samenwerkt met smartwatches en hoofdtelefoons (19-12)
- iCulture peilt: wat is jouw favoriete nieuwe Apple-product van 2024? (17-12)
- Terugkijken: dit zijn alle Apple-events (en aankondigingsvideo's) van 2024 (10-12)
- Apple's kerstreclame van 2024 draait om AirPods Pro-gehoorfuncties (maar slaat een beetje door) (28-11)
- Apple's sportschoenemoji is nu ook gewoon te koop als echte schoen (en hij lijkt sprekend) (28-11)
Reacties: 13 reacties