iPhone-ontwikkelaars hebben van Apple te horen gekregen dat ze zich moeten houden aan nieuwe regels voor reclametracking, anders zal hun app niet worden toegelaten in de App Store. Apple heeft enige tijd geleden een Advertising Identifier (IDFA) ingevoerd voor adverteerders. Die vervangt de UDID, die voorheen door de ontwikkelaars als een soort ‘cookie’ werd gebruikt.
Adverteerders konden daarmee iPhone-bezitters herkennen en gericht reclame sturen. Apple verbood op een gegeven moment het gebruik van UDID’s, waarna ontwikkelaars eigen methoden bedachten om gebruikers te kunnen tracken. Het probleem bij de UDID was dat het voor allerlei zaken werd gebruikt, van het distribueren van betaversies van apps tot het bespioneren van gebruikersgedrag. Gebruikers hadden ook niet de mogelijkheid van een opt-out (uitschrijven).
Apple’s antwoord was de Advertising Identifier, maar ook daarvoor golden al scherpe regels. Vorig jaar februari wees Apple al iPhone-apps af die op de verkeerder wijze gebruik maakten van advertentietracking. Nu lijken de regels voor de IDFA nog verder te zijn aangescherpt.
De nieuwe regels zijn te lezen via iTunes Connect, de online dienst waarmee ontwikkelaars apps kunnen distribueren en updaten. Het enige wat de ontwikkelaars hoeven te doen, is dat ze bij het indienen van een nieuwe of vernieuwde app aanvinken hoe ze de IDFA gebruiken. Ook moeten ze akkoord gaan met de optie om reclametracking te beperken, als de gebruiker dat wil.
Lees ook: Reclametracking uitschakelen op iPhone en iPad
Via: Techcrunch
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties