Toen Apple vorig jaar de Apple Nieuws-app aankondigde, werd daar weinig ruchtbaarheid aan gegeven. De app kwam alleen beschikbaar in Engelstalige landen maar er ontstond niet de opgewonden buzz uit de tijd van Flipboard in 2010. Het lijkt erop dat Apple van plan is meer te gaan doen. De afgelopen dagen openden ze het Apple News Format voor alle uitgevers en ze kondigden aan dat je gesponsorde content nu kunt vermommen als normaal artikel. Om te zorgen dat veel meer mensen de app gaan gebruiken is Apple een reclamecampagne gestart.
Apple Nieuws: reclameborden op drukke plekken
Op reclameborden in onder andere San Francisco, Chicago, New York en op luchthavens zijn de reclames te zien, elk rondom een andere partner van Apple. Apple benadrukt dat je sportnieuws kunt lezen bij ESPN, wereldnieuws bij CNN en stijlnieuws bij GQ. Ook voor Vox Media zal een reclame te zien zijn.
Apple Nieuws heeft wel een duwtje nodig
Apple Nieuws is een app die content uit meerdere bronnen bij elkaar brengt. Daarmee zit Apple in een lastig parket, want concurrenten zoals Facebook, Google en Snapchat proberen uitgevers ook te interesseren om hun meest interessante artikelen via deze sociale netwerken te verspreiden. Het verschil is dat mensen toch al gebruik maken van deze netwerken, terwijl ze bij Apple een losse app moeten openen. Eerder is Apple’s Kiosk daardoor ook een flop geworden: de publicaties van de deelnemende uitgevers zaten te veel verstopt in een aparte app.
Achter de schermen zouden Apple-topmensen erg gemotiveerd zijn om te zorgen dat Apple Nieuws een succes wordt. Het probleem is alleen dat Apple momenteel met zoveel verschillende dingen bezig is, dat ze hun aandacht moeten verdelen. De Apple Nieuws-app is aanwezig op alle toestellen met iOS 9, maar alleen in de Engelstalige landen: Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk en Australië. In andere landen (zoals Nederland en België) kun je de app wel werkend krijgen.
Apple’s grootste uitdaging is dat het openen van de app routine wordt voor gebruikers, maar dat is lastig. Uitgevers klaagden eerder al dat de app te weinig lezers aantrok en dat ze te weinig toegang kregen over data. Ook bleken de gebruikerscijfers aanvankelijk niet te kloppen. In november waren er 40 miljoen gebruikers, maar sindsdien heeft Apple geen nieuwe cijfers vrijgegeven.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties