Apple heeft Jonathan Cohen in dienst genomen, directeur van het deep learning-lab van chipmaker Nvidia. Deep learning heeft te maken met het trainen van computers om patronen te herkennen en de informatie daarna op een manier te verwerken zoals mensen doen. Nvidia gebruikt deep learning voor een platform voor zelfrijdende auto’s, Nvidia Drive PX.
Snel verkeerssituaties inschatten
De meeste mensen kennen Nvidia als fabrikant van grafische kaarten voor pc’s, maar ze zijn ook bezig met geavanceerde grafische toepassingen voor de autoindustrie. Bij het Nvidia Drive PX-platform worden bijvoorbeeld Tegra X1-gpu’s ingezet om enorme hoeveelheden visuele data te analyseren. Camera’s aan boord van het voertuig verzamelen de data en de software kan het vervolgens razendsnel analyseren, om gevaarlijke situaties in te schatten. Op de foto hierboven herkent de software bijvoorbeeld een normale auto (‘passenger car’) en een pick-up (‘truck’).
Apple Car toch zelfrijdend?
De indiensttreding van Cohen wakkert geruchten aan dat Apple niet alleen bezig is met een elektrische auto, maar dat het voertuig ook zelfrijdend zal zijn. Volgens de LinkedIn-pagina van Cohen is hij onlangs overgestapt van Nvidia naar Apple, waar hij zich kortweg bezighoudt met ‘Software’. De uitgebreide ervaring van Cohen op het gebied van zelfrijdende auto’s en autonome voertuigen zou echter goed van pas komen voor Project Titan, het autoproject van Apple.
Cohen’s specialisme heet ook wel Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Bij Nvidia werkte Cohen bijvoorbeeld aan softwaretechnologie voor Tesla. Daarnaast heeft hij ervaring met Nvidia’s CUDA-platform, waarbij krachtige gpu’s voor allerlei toepassingen worden gebruikt, zoals luchtverkeersregeling en het voorspellen van de bloeddoorstroming bij patiënten. Apple gebruikt zelf ook deep learning-technologieën, bijvoorbeeld bij Siri en Apple Maps.
Steeds meer auto-experts bij Apple
Apple kan met alle geruchten rondom de ‘Apple Car’ nog alle kanten op. Alle investeringen in autotechnologie kunnen immers ook nog steeds bedoeld zijn voor een veel geavanceerdere versie van de CarPlay-software voor in de auto, zonder dat Apple zelf een auto gaat bouwen. Ze hebben de afgelopen twee jaar experts van Tesla, Ford, GM en andere fabrikanten weggekaapt voor het geheimzinnige autoproject. Fabrikant Mission Motors beweert zelfs dat ze failliet zijn gegaan omdat Apple alle sleutelfiguren wegplukte.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 5 reacties