Apple ontkent eigen apps hoger in App Store te tonen

Volgens de Wall Street Journal komen eigen apps van Apple steevast hoger in de zoekresultaten. Apple voerde een eigen onderzoek uit en beweert het tegendeel: er zouden 42 factoren aan te pas komen om te bepalen welke resultatenlijst je te zien krijgt.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Eigen apps eerst

Het onderzoek van WSJ zou duidelijk maken dat Apple’s eigen apps hoger scoren dan apps van externe ontwikkelaars. Bij de zoekterm ‘Kaarten’ verschijnt eerst de eigen app van Apple en daarna pas Google Maps en Waze. Volgens WSJ is dat ook bij andere zoektermen het geval. Bij 60% van de uitgevoerde zoekopdrachten staat Apple hoger in de resultaten. En bij apps waarmee Apple geld verdient zou dat zelfs 95% zijn. Het gaat daarbij om apps met betaalde content, zoals Apple Music en Boeken (het voormalige iBooks). Apple heeft erop gereageerd en zegt dat het puur komt door gebruikersgedrag.


Volgens Apple krijg je apps te zien op basis van gebruikersvoorkeuren en zegt:

Apple-klanten voelen zich verbonden met onze producten en veel van hen gebruiken het zoeken als een manier om hun apps te vinden en te openen. De manier waarop klanten de zoekfunctie gebruiken, bepaalt waarom Apple sterke posities inneemt in de resultaten. Om dezelfde reden staan Uber, Microsoft en andere bedrijven vaak ook hoog in de ranglijsten.

App Store verhalen van ontwikkelaars.

Maar de Wall Street Journal laat het er niet bij zitten en vindt dat Apple de App Store domineert. Daardoor maken apps van anderen minder kans. Eén van de pijnpunten is dat er bij de eigen apps van Apple geen recensies achtergelaten kunnen worden. Daardoor hebben ze ook geen sterrenwaardering. Een slechte waardering zou een app omlaag kunnen drukken in de ranglijsten, maar bij Apple kan dat niet. Vermoedelijk krijgen Apple’s eigen apps achter de schermen een standaard waardering van vijf sterren.

Wat ook meespeelt is dat Apple’s eigen apps vaak al standaard geïnstalleerd staan op het toestel, waardoor mensen eerder geneigd zijn om ze te gebruiken. Het zoeken van een alternatieve app kost extra moeite.

WSJ reikt nog een ander voorbeeld aan: audioboeken. Tot twee jaar geleden scoorde AudioBooks.com als hoogste in de ranglijst, totdat Apple’s eigen Boeken-app opeens de resultaten domineerde. De dagelijkse appdownloads bij AudioBooks.com gingen daarmee met 25% omlaag. Apple’s eigen app verschijnt nu als eerste als je zoekt op boeken, audioboeken en andere boekgerelateerde zoekopdrachten. Volgens Apple ligt het aan gebruikersgedrag en kunnen ze er niets aan doen.

tvOS 13 App Store op Apple TV.

42 factoren bepalen de ranglijst

Er zijn dus 42 factoren die de ranking van een app bepalen, waarbij het aantal downloads, beoordelingen, relevantie en gebruikersgedrag het belangrijkste zijn. Dat laatste houdt in, dat er wordt gekeken hoe vaak mensen een app aantikken en vervolgens downloaden, zo legt Apple uit.

Apple staat onder druk over de monopoliepositie rondom apps en de App Store. Apple zou oneerlijke concurrentie in de hand werken door ontwikkelaars te verplichten hun apps via de App Store aan te bieden, waarvan Apple zelf de poortwachter is en een vergoeding vraagt. Zowel in de VS als in de EU heeft dat geleid tot onderzoeken.

App Store

Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

App Store logo.

Reacties: 10 reacties

  1. Als ik op kaarten zoek komt idd Apple kaarten boven aan maar als ik op maps zoek staat toch echt Google maps boven Apple kaarten.
    En als ik op waze zoek dan komt waze netjes boven aan te staan en dan Google maps en dan pas een keer Apple kaarten.

    Denk dus dat het gewoon de naam van de app is waardoor hij eerder opduikt.

    Dus het is aan je zelf op welk woord je zoekt en dat Apple de meest logische naam gebruikt waardoor je het eerder vind zou heel goed kunnen.

  2. @Jordy: Helemaal mee eens!

  3. Geen idee of het zo is. Wat wel zo is, is dat je voor de apps van Apple geen waardering kan geven. Dat is wel minder transparant ten opzichte van de concurrentie want hierdoor komen negatieve recensies niet bij de consument en kan hierdoor een minder overwogen beslissing nemen.

  4. Bij Jumbo of de Appie gebeurt t toch ook met huismerk producten..
    altijd dat gezeur.. een goede app komt echt wel bovendrijven..

  5. Ik vind dit bijzonder in de reactie van Apple:

    “Apple customers have a very strong connection to our products and many of them use search as a way to find and open their apps. This customer usage is the reason Apple has strong rankings in search, and it’s the same reason Uber, Microsoft and so many others often have high rankings as well.”

    Ik zoek regelmatig een geïnstalleerde app op mijn iPhone door een swipe naar beneden, maar ik doe dat nooit via de App Store. Als de zoekfunctie op de iPhone meetelt hebben de standaard meegeleverde apps wel een voordeel.

    Als het aantal sterren inderdaad een criterium is, worden de eigen apps niet dus aan dezelfde criteria getoetst.

  6. Als ik op navigatie zoek, dan komt Apple Kaarten op de 5e plek. 💁‍♂️

  7. Kan overigens prima een reactie en waardering op Apple app geven hoor.

  8. Origineel geplaatst door Peter
    Geen idee of het zo is. Wat wel zo is, is dat je voor de apps van Apple geen waardering kan geven. Dat is wel minder transparant ten opzichte van de concurrentie want hierdoor komen negatieve recensies niet bij de consument en kan hierdoor een minder overwogen beslissing nemen.

    Dat vind ik ook altijd zo vreemd. Kan je geen negatieve reactie geven. Willen ze ontwijken denk.

  9. Origineel geplaatst door Jordy
    Als ik op kaarten zoek komt idd Apple kaarten boven aan maar als ik op maps zoek staat toch echt Google maps boven Apple kaarten.

    En als ik op waze zoek dan komt waze netjes boven aan te staan en dan Google maps en dan pas een keer Apple kaarten.

    Denk dus dat het gewoon de naam van de app is waardoor hij eerder opduikt.

    Dus het is aan je zelf op welk woord je zoekt en dat Apple de meest logische naam gebruikt waardoor je het eerder vind zou heel goed kunnen.

    Hulde! Een uitgebreid gedegen onderzoek van de Wall streeft journal, wordt zo even in een 30-seconden-onderzoek onderuitgehaald in de achterkamer van Jordy…. 🤤

  10. Origineel geplaatst door Jordy
    Als ik op kaarten zoek komt idd Apple kaarten boven aan maar als ik op maps zoek staat toch echt Google maps boven Apple kaarten.

    En als ik op waze zoek dan komt waze netjes boven aan te staan en dan Google maps en dan pas een keer Apple kaarten.

    Denk dus dat het gewoon de naam van de app is waardoor hij eerder opduikt.

    Dus het is aan je zelf op welk woord je zoekt en dat Apple de meest logische naam gebruikt waardoor je het eerder vind zou heel goed kunnen.

    Origineel geplaatst door ACTA Est fabula
    Hulde! Een uitgebreid gedegen onderzoek van de Wall streeft journal, wordt zo even in een 30-seconden-onderzoek onderuitgehaald in de achterkamer van Jordy…. 🤤

    Uitgebreid en gedegen onderzoek van de Wall Street Journal? Hebben zij de 42 meetpunten gebruikt waar Apple op meet? Het is zelfde laken een pak als jij Jordy verwijt!