Apple wil zich terugtrekken uit de advertentiemarkt. Het bedrijf zou van plan zijn om het iAd-team op te heffen en het iAd-platform om te bouwen tot een zelfbedieningssysteem. Dat schrijft BuzzFeed op basis van bronnen.
Update 15 januari: Apple heeft in een update aan ontwikkelaars aangeven, dat ze het iAd App Network per 30 juni 2016 zullen opheffen. Advertentiecampagnes kunnen blijven doorlopen tot 30 juni, maar daarna zullen appontwikkelaars zelf advertentiecampagnes moeten aanmaken via de iAd Workbench.
Door het opheffen van iAd komen enkele mensen die voor de sales van iAd actief waren zonder baan te zitten. Apple heeft laten weten dat er nieuwe posities aangeboden worden op het gebied van operations en engineering. Het zou in totaal gaan om ongeveer honderd banen.
iAd-team opgedoekt
Apple zal iAd nog wel in de lucht houden, bijvoorbeeld voor advertenties in games en in de Nieuws-app, maar ze gaan niet langer als bemiddelaar optreden voor advertenties. “We zijn er niet goed in”, zou een bron tegen BuzzFeed hebben gezegd. Het maken, beheren en verkopen van advertenties zullen de uitgevers en reclamebureau’s voortaan zelf moeten doen. Het betekent overigens ook dat uitgevers niet langer 30% hoeven af te dragen aan Apple, maar de volledige 100% van de inkomsten zelf mogen houden.
Apple zou deze week al met het iAd-team willen stoppen.
iAd werd in 2010 geïntroduceerd en had als doel dat ontwikkelaars reclames van hoge kwaliteit in hun apps konden tonen. Het platform had meteen vanaf het begin al moeite om voet aan de grond te krijgen, onder andere omdat Apple hoge eisen stelde aan het uiterlijk van de advertenties en omdat het minimale bedrag voor adverteerders vrij hoog was. Sinds 2014 zijn iAds ook beschikbaar in Nederland en België en eind 2014 startte Apple met geautomatiseerde verkoop van iAds. Tussendoor verlaagden ze de minimale instapprijs voor adverteerders meermaals: eerst van 1 miljoen dollar naar 300.000 dollar en uiteindelijk werd de instapprijs zelfs 50 dollar.
Privacy belemmerde iAds
Een van de factoren waardoor iAd niet goed van de grond kwam, had te maken met Apple’s nadruk op privacy. Een hooggeplaatste medewerker van het iAd-team zou hebben geklaagd dat privacy het platform tegenhield. Adverteerders wilden best betalen voor advertenties, maar wilden dan ook beschikken over de gebruikersdata en die wilde Apple niet delen.
Interessant is trouwens dat Apple-topman Eddy Cue eerder deze week al liet doorschemeren dat er een zelfbedieningssysteem voor iAds aan zat te komen. In een artikel over verkeerd ingeschatte gebruikerscijfers van Apple Nieuws, vertelde Cue dat de ontwikkeling van het iAd-netwerk zou worden versneld. Binnen twee maanden zou er een zelfbedieningssysteem voor advertenties moeten komen, dat voor verhoogde advertentie uitgaven moet zorgen.
- 2016 - 18 januari: Apple heeft laten weten dat de mensen die als gevolg van het opheffen van iAd zonder baan komen te zitten, opgevangen worden in operations en engineering. Het zou gaan om ongeveer honderd banen. Deze informatie is in het artikel aangevuld.
- 2016 - 15 januari: Apple heeft ontwikkelaars geïnformeerd over het opheffen van iAd App Network per 30 juni 2016. We hebben het artikel daarom bijgewerkt met de nieuwste info.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Zal dit dan resulteren in 30% minder reclames?
Wat een zeldzaam staaltje zelfkennis, waar anderen een voorbeeld aan zouden kunnen nemen! 😃
Onder (veel) meer ook Google ads, niet alleen uiterst irritant (waarmee ze pop-up- en andere add-blockers over zichzelf hebben afgeroepen) maar kan me niet voorstellen dat ze überhaupt effectief zijn. 99,99% van de tijd krijg je ads voor artikelen waarvoor en/of sites waarop je al bent geslaagd, en die je dus niet meer nodig hebt!?! Dus ook 99,99% mosterd na de maaltijd 😡
@Ferryman: Als je weet dat Google’s omzet voor 90% van advertenties komt, dan moeten ze er toch zo slecht nog niet in zijn…
Wie het nog snapt mag het zeggen.
Als Apple nou eerst eens verzint wat ze werkelijk wil. Google bestrijden of Google na-apen. iAd opheffen of versterken.
En dat dan probeert te communiceren.
Of niet, maar dan sta je dus voor kartoffel
volgens mij is iAd te duur en te veel eisen voor bedrijven.*
hetzelfde geldt ook voor HomeKit. te duur/te weinig opties > niemand gebruikt het > stille einde….
Toch hoop ik dat Apple er op de een of andere manier voor zorgt dat de advertenties niet zo lelijk worden als in Android games. De Ads daarin zijn vaak zo slecht vormgegeven dat de hele app er als prutswerk uit gaat zien…
@lud70: Zodra ik reclame in een app zie gaat deze er uberhaupt per seconde weer af. Ik betaal wel een paar cent voor kwaliteit dan hoef ik me ook niet te storen.
@Kay: Bedoelde ook niet de lucrativiteit voor Google zelf, maar de effectiviteit voor de adverteerders…
Misschien dat die in absolute zin nog wel lijkt mee vallen, puur door de omvang. 0,01% op miljarden gebruikers lijkt toch nog aardig wat, zodat de relatieve ineffectiviteit niet zo opvalt 😕
Een beetje zoals waarom spam en phishing toch nog lonend zijn terwijl het gros er niet intuint.
@Ferryman: Als er bij een advertentiemethode de mogelijkheden bestaan om precies bij te houden wat een click op een advertentie uiteindelijk oplevert, is het wel bij Google Ads. Ook de adverteerders zullen dus wel weten wat ze doen.
Het gaat de adverteerders vaak ook niet on directe verkoop, maar om naamsbekendheid. Als jij later nog eens een keer de keuze tussen twee merken hebt, dan heb je onderbewust al een voorkeur. (Neuromarketing)
(Red.) Off-topic voor dit artikel. Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.
Goed dat Apple dat team opdoekt. “We zijn er niet goed in” lijkt me een drogreden. Als Apple zich wil onderscheiden door onze privacy te willen beschermen, dan past het niet om advertenties van derden toe te laten en daaraan te verdienen. Dat is meer iets voor Google en daar kies ik bewust niet voor. Maar wat houdt dat zelfbedieningssysteem in?
@Johan: Dat zelfbedieningssysteem houdt in dat “Apple is leaving the creation, selling, and management of iAds to the folks who do it best: the publishers.”
Wat is een goede alternatief voor iAd?
@KDApps: Voor zover ik weet bestaat er geen. Maar iAds verdwijnt niet, enkel iAds App Network. Het lijkt erop dat BuzzFeed gelijk krijgt dat iAds blijft bestaan als intermediaire schakel tussen ons en partijen zoals AdMob/Google of bijvoorbeeld Facebook als zij besluiten ook extern te adverteren (buiten hun eigen diensten om).
Helaas blijken veel mensen te denken dat je met ‘een paar cent’ reclame kunt afkopen. Zo makkelijk is het helaas niet. Sommige gebruikers zijn gevoeliger voor reclame en leveren meer op, anderen weer wat minder. Door meer gebruikers te bereiken en meer gegevens te verzamelen kunnen advertentiebureaus ook meer vragen van hun klanten en ook meer uitkeren aan ontwikkelaars. Ontwikkelaars kunnen dat niet altijd inschatten en een vaste prijs aanbieden, als zij daarmee feitelijk in hun eigen vlees snijden.
Eigenlijk vind het wel zonde dat Apple iAd beëindigd. Ik had namelijk gehoopt dat zij Google’s YouTube Red zouden volgen en gebruikers aanbieden om voor een vaste prijs reclame af te kopen.
Er zijn meer dingen waar Apple niet goed of matig in is. Muziek, koptelefoons, Maps, nieuws, allemaal dingen die met veel cosmetica en marketing omgeven zijn maar afgekeken zijn van de concurrentie en functioneel simpelweg achterlopen.
Zelfs iOS begint steeds meer het jailbreakcircuit te kopieren, bij (kennelijk) gebrek aan eigen ideen.
Heel snel stoppen daarmee en alleen excellente produkten gaan maken