Apple heeft een nieuwe dochteronderneming opgericht. ‘Apple Energy LLC’ opereert vanuit het hoofdkantoor in Cupertino en lijkt bedoeld om de overtollige energie te verkopen die op de datacenters in Cupertino en Nevada worden opgewekt.
Apple als energiebedrijf
Apple zet zich de laatste jaren flink in voor duurzame energie. Veel van hun datacenters, Apple Stores en het nieuwe hoofdkantoor werken grotendeels al op duurzame energie. Daardoor hebben ze de afgelopen jaren flink wat ervaring opgedaan. Eén van de problemen waar ze tegenaan lopen, is dat vraag en aanbod van energie niet constant is gedurende de dag. Energie opwekken via de zon kan alleen overdag, terwijl de datacenters 24 uur per dag actief moeten zijn. Overdag heeft Apple daardoor een overschot aan geproduceerde energie, terwijl ze ‘s nachts tekort komen. Momenteel is het zo dat bedrijven zoals Apple hun overtollige energie alleen aan energiebedrijven mogen verkopen. Ze zitten daarbij vast aan standaard groothandelstarieven.
Apple pakt het anders aan: zij willen hun overtollige energie direct verkopen aan eindgebruikers voor marktprijzen. Door een apart bedrijf op te richten en aan bepaalde juridische criteria te voldoen denkt Apple toch binnen de wetgeving te kunnen opereren. Apple heeft toestemming gevraagd om binnen 60 dagen nadat de aanvraag werd ingediend (op 6 juni) te starten.
Apple Energy… voor elektrische auto’s?
Maar als je verder redeneert zou Apple met ‘Apple Energy’ nog veel meer kunnen doen, bijvoorbeeld werken aan een energievoorziening om elektrische auto’s te laten rijden. Een tijdje geleden werd al bekend dat Apple interesse heeft in laadstations voor elektrische auto’s.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- EU wil dat de iPhone beter samenwerkt met smartwatches en hoofdtelefoons (19-12)
- iCulture peilt: wat is jouw favoriete nieuwe Apple-product van 2024? (17-12)
- Terugkijken: dit zijn alle Apple-events (en aankondigingsvideo's) van 2024 (10-12)
- Apple's kerstreclame van 2024 draait om AirPods Pro-gehoorfuncties (maar slaat een beetje door) (28-11)
- Apple's sportschoenemoji is nu ook gewoon te koop als echte schoen (en hij lijkt sprekend) (28-11)
Reacties: 4 reacties