Eerst haalde Apple erotische applicaties uit de App Store. Daarna volgden Wi-Fi-stumblers. En nu denkt TechCrunch dat Apple alweer een nieuw doelwit heeft gevonden: applicaties die semi-automatisch worden gemaakt via diensten zoals Appmakr of Mobile Roadie.
Dergelijke diensten beloven dat je zonder programmeerkennis een iPhone-applicatie kunt maken. Ze zetten een aantal webpagina’s om naar een mobiele app of lezen een RSS-feed in. Vaak zijn het applicaties van bekende artiesten, zoals de iPhone-applicatie van Ilse Delange, gemaakt door Mobile Roadie. De applicatie bevat een lijstje met muziek, een Fanwall, nieuws en een discografie. Bekijk je de applicaties die Mobile Roadie voor Waylon, Madonna of Acda & De Munnik heeft gemaakt, dan hebben die precies dezelfde opbouw.
Een ander voorbeeld is de applicatie van Seth Godin, een bekende schrijver van managementboeken. Deze applicatie is gemaakt door PointAbout en is nog simpeler van insteek. De ene knop toont een lijstje met blogpostings van Godin, een tweede knop laat recente Twitter-berichten van de auteur zien. In feite is het niet meer dan een digitaal visitekaartje voor marketingdoeleinden.
Er is echter wel een verschil met eerdere opruimacties van Apple: deze keer zou Apple de applicaties niet massaal uit de App Store verwijderen, maar ze keuren nieuwe applicaties simpelweg niet meer goed. Mobile Roadie kreeg te horen dat een applicatie meer moet doen dan alleen RSS-feeds van websites halen of webviews in een applicatie tonen. Door extra functies toe te voegen, bijvoorbeeld offline toegang tot artikelen, push notificaties, landschapsweergave of In App Purchases kunnen de applicatiemakers toch extra functionaliteit bieden, zodat ze niet worden afgewezen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 30 reacties