Apple verkoopt maar 4,2 procent van het totale aantal telefoons wereldwijd. Daardoor lijkt het een kleine speler, maar cijfers kunnen bedrieglijk zijn. Apple haalt namelijk wél 52 procent van de winst in de toestelindustrie binnen. Dat blijkt uit schattingen van Canaccord Genuity. Het is te danken aan de royale marges die Apple hanteert: van elke dollar die aan smartphoneverkopen binnenkwam, werd 35 cent winst gescoord. Dat is bijna dubbel zoveel als Apple’s naaste concurrent. Toch klaagden analisten afgelopen kwartaal dat Apple minder had gepresteerd. Het enige bedrijf dat in de buurt komt van Apple is Samsung. Zij hebben nu een winstmarge van 29 procent, dankzij smartphones als de Galaxy S II en andere Android-toestellen.
BlackBerry-maker RIM zit in een neerwaartse spiraal, wat marges betreft. Nog slechter gaat het bij Nokia, die slechts 4 procent van de totale winst in de telefoonindustrie binnenhaalt, terwijl dat twee jaar geleden nog 39 procent was. De verwachtingen voor Apple zijn goed: Canaccord verwacht dat Apple tijdens de feestdagen 29 miljoen iPhones zal verkopen. Daardoor zou Apple’s aandeel in de totale winst in de telefoonindustrie kunnen stijgen naar 60 procent.
Opvallend is dat er inmiddels twee providers zijn, die weigeren om de iPhone te verkopen. Afgelopen week werd bekend dat US Cellular niet de iPhone wil verkopen, vanwege “onacceptabele voorwaarden” van Apple. Ook Telefonica wil de iPhone 4S niet in Tsjechië verkopen, omdat ze niet wilden voldoen aan de minimale afnameverplichtingen van Apple. Tegelijk zijn er ook operators die de gok wel durven wagen. De Amerikaanse operator Sprint maakte een grote gok om de iPhone toch te kunnen verkopen en zette daarbij volgens analisten de hele toekomst van het bedrijf op het spel. Dat pakte gunstig uit, want de iPhone 4S werd in één klap de bestverkochte telefoon ooit van Sprint.
Via: Forbes
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.

- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
als je 60% winst hebt en slechts 5% verkoopt dan ligt het winstmarge toch erg hoog. ofwel de iphone is dus een pak of misschien zelfs te duur in verhouding met andere toestellen.
Ik zie gouden kansen voor de concurrentie.. Bam! 2 providers zonder blik op de toekomst.
@Bubbly026:
Of de eerste twee met balllen. Apple begint inmiddels aardig arrogant te worden. Zij bepalen je verkoopstrategie, zij bepalen de garantie en gaan boven de wet staan. Het begint allemaal een beetje eng te worden die heerschappij van Apple
Het is crisis dus reken daar maar niet van uit apple.
@deliekes:
Natuurlijk niet. Als ze te duur zouden zijn zouden ze dusdanig minder verkopen dat er veel minder winst gemaakt zou worden. Als je waarde biedt aan je klant wordt daarvoor betaald, zo simpel is dat. Apple heeft dan nog als voordeel dat ze alleen high-margin telefoons bouwen niet zoals bv Samsung nog een portfolio goedkope modelletjes in de lucht houden waar misschien een Euro op verdiend wordt.
Vandaar ook de langzame modellen wisseling, dat is bewust, mensen herkennen de iPhone, hij schrijft minder snel af, het is een icoon, de Golf 6 heeft ook nog steeds de hoofdlijnen van de Golf 1, in Star Trek hebben ze ook niet elke maand een nieuwe communicator!!!
Bedenk eens hoeveel geld het scheelt om met al je leveranciers af te spreken: ik wil van dit onderdeel een jaar lang van je afnemen. Per miljoenen. Je hoeft niet je fabrieken telkens aan te passen voor 50 producten per jaar, je mensen te instrueren hoe elke keer het proces aangepast wordt en je leveranciers kunnen vervolgens weer bij bergen laten maken van één type product. Elk onderdeel is gewoon een jaar lang exact hetzelfde en de afname is zo goot dat Apple een kwartaal lang met één smartphone de grootste speler was op de smartphone-markt (Q2 2011), daar willen je leveranciers, fabrieken, etcetera, wel van profiteren. Apple is enorm druk met het drukken van kosten. Als de een het niet wil maken voor die prijs, ga ik wel naar de ander. De enorme afname in combinatie met de ongewijzigde vorm van wat afgenomen wordt, maakt de marges groot. Kijk maar naar de meeste goede smartphones, adviesprijzen rond de iPhone en toch veel minder marge dan Apple. Nou, de hardware van die fabrikanten is echt niet beter dan die van de iPhone. :p
@larss daarom kunnen ze nig wel te duur zijn !! Ik koop ook dingen die ik eigenlijk te duur vind. Decadent is dat! Kwestie hoe je met de definitie ervan omgaat. Te duur is ongelijk aan waarde 😉
@Rick: Nee hoor, dit soort economische basistheorie is geen kwestie van een mening. Apple zet zn prijzen zo dat winst (ook op de langere termijn) wordt gemaximaliseerd, en mensen nemen beslissingen waarmee ze proberen zoveel mogelijk waarde / utiliteit voor zichzelf te creëeren.
Als jij iets hebt gekocht was het in jouw perceptie (dus) niet te duur, en als genoeg mensen zo denken zou een fabrikant wel gek zijn om minder te vragen.
Ik begin begrip te krygen voor apple haters !!
Ik werk bij een telecom keten ons bedrijf verdient 60€ marge op een iphone !! Das belachelijk de rest gaat naar apple !!
@dej.i: En hoeveel marge dan op een galaxy?
Gelukkig zijn we zelf nog vrij om te beslissen geen iPhone te kopen 🙂
Inderdaad, duur spul is ’t. Prive zou ik ’t geld er niet voor over hebben, maar aangezien de baas betaald heb ik er een.
De iPod heb ik wel zelf gekocht. Dat was ook relatief duur voor een MP3/4-speler met WiFi.
Maar toch was de gebruikerservaring zo fantastisch dat ik geen moment spijt heb gehad van de EURO 275 voor mijn iPod-touch 32GB.
M.a.w. de klant is vrij om te kiezen … en voor wat krijg je ook wat bij Apple 🙂
@dej. l: Ten eerste, als je hoog genoeg in de boom zou zitten om echt te weten wat de ARPU voor een iPhone-klant is zou je weten dat je die informatie niet op een forum mag posten. Daarmee is je post dus meteen compleet ongeloofwaardig.
Ten tweede: je (baas van je baas van je) baas is natuurlijk geheel vrij om nee te zeggen tegen Apple. Maar blijkbaar is het aantrekkelijk genoeg… dus waar zeur je over?
Dit zijn gewoon zakelijke beslissingen, als daarbij “haat” om de hoek komt kijken ben je echt verkeerd bezig.
Balmer zal wel balen dat ie zo’n domme reactie gaf na de 1e iphone 🙂
Money for value. (punt) thread kan gesloten worden.
@Hoi: Daar ben ik het helemaal mee eens!
Zolang de iPhone te JB is, blijf ik er een kopen. De wet van padafhankelijkheid en de ingeslagen weg. Alhoewel de Samsung Galaxy S2 begint aardig aantrekkelijk te worden. Daarnaast zijn de prijsverschillen dusdanig dat mensen nu wel drie keer nadenken.
Meeste dingen wat je op een iphone kan kan ik ook op me S2.En het toestel is uiteendelijk goedkoper.
Ik had voorheen ook een iphone 4, maar ben overgestapt naar S2 omdat ik wel zat ben telkens wachten op een jailbreak, en omdat dingen niet standart in de iphone zitten wat wel bij android het geval is.
Een file manager bijvoorbeeld..
Of die kleine microsim, ik zit vaak in buitenland, voorheen moest ik telkens nieuwe prepaid pakket de sim van knippen op micro format, nu met S2 ben ik er vanaf.
Ik hoef nu mijn toestel niet te jailbreaken bijvoorbeeld voor een wifi-tethering programma, of voor een programma waarbij ik snel even mijn wifi of bluetooth uit en aan kan zetten. Bij android schuif ik de schuifje omlaag en kan met 2 klikken alles aan en uitzetten op me toestel. Bij iphone moet ik omslachtig naar instellingen en nog eens paar tapbladen voordat ik iets kan aan of uit zetten.
En kan nog een paar opnoemen, maar daar gaat dit toppic niet over. Het is een keuze die je maakt, en idd: de concurentie is heel dichtbij, apple moet nu wel heel goed uitkijken.
Apple zijn telefoons kosten niet zo veel omdat ze deals sluiten met productie bedrijven waardoor de kosten lager uitpakken dan bijvoorbeeld een samsung. Apple investeerd in machines om de i-producten te maken. Ze hebben 1 chip te produceren die een heel jaar mee gaan en in verschillende producten zitten. Dit scheelt heel erg in kosten.
Daarnaast maken ze deals met de providers waardoor ze de prijs van de iPhone weer kunnen drukken.
Al met al is de prijs van een iPhone gewoon een schappelijke prijs voor wat je krijgt. Apple pakt het gewoon goed aan om de kosten van de productie naar beneden te halen.
De publicatie van een winstpercentage van 60% wordt gebracht alsof het een topprestatie van Apple is. Daar ben ik het wel mee eens, maar dan in het kader van “Hoe erg kan Apple zijn eigen klanten naaien” en dan nog wel ff erger dan alleen maar een oor aannaaien.
Voor mij betekent het overstappen naar een toestel dat op Android draait.
@Nick: :’) of je leest eerst even voor je boos naar buiten stampt. Het gaat hier niet om een marge van 60% maar om de voorspelling dan van alle winst die er in de mobiele markt wordt gemaakt, 60% voor Apple zal zijn.
Maar goed, veel plezier met je fictieve Android die je na een op een misverstand gebaseerde hissy fit zogenaamd gaat kopen, haha. Drama queen.
@Earthquake: Dit is een werkwijze die Apple al jarenlang volgt. Dat het nu meer opvalt, komt omdat Apple als merk veel meer bekendheid heeft gekregen. Bijna iedereen heeft inmiddels wel iets van Apple in huis en het doen en laten van het bedrijf is tegenwoordig voorpaginanieuws bij De Telegraaf. Ik zie eigenlijk niet veel verandering in werkwijze, vergeleken met een paar jaar geleden.