Apple bezig met oplaadstations voor elektrische auto’s

Apple is aan het onderzoeken hoe ze oplaadpunten voor elektrische auto's kunnen maken. Ze zouden diverse fabrikanten hebben benaderd, mogelijk in verband met de Apple Car.

Apple is aan het onderzoeken hoe ze elektrische auto’s het beste kunnen opladen. Ze zouden in gesprek zijn met bedrijven die oplaadstations voor elektrische auto’s maken en ze nemen mensen in dienst die erin gespecialiseerd zijn. Dat beweert Reuters op basis van interne bronnen en een rondgang langs diverse Linkedin-profielen.

Click here to display content from flic.kr

Foto (c) Falk Lademann/Flickr/Some Rights Reserved

Oplaadstations voor elektrische auto’s

Het is een van de vele aanwijzingen dat Apple plannen heeft om een elektrische auto te maken. De oplaadstations zijn bedoeld om een infrastructuur aan te leggen. Volgens eerdere geruchten is Apple niet van plan om auto’s te maken die per stuk worden verkocht aan consumenten, maar denken ze na over een oplossing voor autodelen. Daar horen ook de benodigde oplaadpunten bij.

Bekijk ook
De beste apps voor elektrische auto’s: opladers en laadpalen vinden

De beste apps voor elektrische auto’s: opladers en laadpalen vinden

Wat zijn de beste iPhone-apps voor elektrische auto’s? In dit artikel zetten we apps voor laadpalen, tanken en opladen op een rij. Van Shell Recharge tot Google Maps: dit zijn de beste apps voor je elektrische auto.

Apple informeert bij de fabrikanten van dergelijke oplaadstations hoe de technologie werkt, zo vertelde een bron aan Reuters. De betrokken bedrijven willen niet te veel informatie delen, omdat Apple misschien een afnemer kan worden, maar uiteindelijk ook als concurrent kan opduiken. Eén van de betrokken bedrijven, EVgo, wilde alleen maar kwijt dat ze “in gesprek zijn met elke fabrikant van vandaag en elke potentiële fabrikant van morgen”.

Apple zou minstens vier mensen in dienst hebben genomen die gespecialiseerd zijn in de technologie van elektrische auto’s opladen. Ze werkten eerder bij bedrijven als Google en BMW. Eén van hen is Nan Liu, waarvan we de Linkedin-pagina hebben opgezocht. Deze jongeman deed eerder onderzoek naar inductieladen voor elektrische auto’s aan Georgia Institute of Technology en werkte daarna een paar maanden als stagiair bij Apple. Zijn stageopdracht is duidelijk omschreven, maar van zijn huidige rol is alleen bekend dat hij Power Electronics Engineer is en ‘iets met architectuur’ doet.

Nan Liu, Linkedin-pagina

Veel vraag naar oplaadpunten

Als Apple een elektrische auto op de markt brengt, moeten ze voorbereid zijn op een grote vraag. Nu kan het nog lastig zijn om een laadpunt te vinden voor je elektrische auto. Hoe meer elektrische auto’s er op de weg komen, hoe nijpender het probleem wordt. Volgens schattingen heeft de Amerikaanse staat Californië in 2020 tot wel 25 keer zoveel laadpunten nodig dan er nu aanwezig zijn. Rond die tijd zal ook Apple’s eerste elektrische auto de weg op moeten gaan.

Andere autofabrikanten hebben soms eigen oplossingen bedacht om op te laden, zoals Tesla Superchargers. Met een Tesla kun je gebruik maken van eigen oplaadstations, maar je kunt ook de openbare laadpalen gebruiken. Met zo’n Supercharger kun je in 30 minuten je accu weer opladen, tweemaal zo snel als bij een normale snellader.

Bekijk ook
Terugblik Apple Car: dit waren Apple’s (mislukte) autoplannen

Terugblik Apple Car: dit waren Apple’s (mislukte) autoplannen

Er gingen jarenlang geruchten over een zelfrijdende auto van Apple. Wat is de stand van zaken rondom de Apple Car? Wat is Project Titan? En waarom is Apple ermee gestopt?

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.