Apple heeft Lattice Data overgenomen, een bedrijf gespecialiseerd in ongestructureerde ‘dark data’. De overname zou 200 miljoen dollar hebben gekost, maar wat wil Apple met dark data?
Wat is dark data?
Met de technologie van Lattice is het mogelijk om iets te doen met de gigantische hoeveelheid data die we vandaag produceren. Een groot deel van die data (70 tot 80 procent) is ongestructureerd oftewel ‘dark’ en in eerste instantie onbruikbaar.
Met machineleren probeert Lattice er iets nuttigs uit te halen. Vervolgens kan het bijvoorbeeld worden gebruikt om misdaden op te lossen, in medisch onderzoek en voor het trainen van AI-systemen. Dat laatste zou wel eens de insteek van Apple kunnen zijn: met grote hoeveelheden data kunnen ze de digitale assistent Siri nog slimmer maken. Lattice zou ook al met andere technologiebedrijven hebben gepraat die een AI-assistent hebben, zoals Amazon en Samsung.
Lattice: overname door Apple
De overname van Lattice door Apple zou al een paar weken geleden zijn gesloten, waarbij zo’n 20 engineers de overstap hebben gemaakt. Apple wilde alleen de standaardbevestiging geven aan Techcrunch:
Apple buys smaller technology companies from time to time and we generally do not discuss our purpose or plans.
Lattice werd in 2015 opgericht en opereert voornamelijk op de achtergrond. Ze hebben in de loop van de tijd 20 miljoen dollar investeringsgeld opgehaald bij verschillende partijen. De belangrijkste personen van het bedrijf zijn Christopher Ré, Michael Cafarella, Raphael Hoffmann en Feng Niu. Zij gebruikten het DeepDive-systeem dat ontwikkeld is aan Stanford om er een commerciële oplossing van te maken. Christopher Ré is in het dagelijks leven hoogleraar aan Stanford.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- EU wil dat de iPhone beter samenwerkt met smartwatches en hoofdtelefoons (19-12)
- iCulture peilt: wat is jouw favoriete nieuwe Apple-product van 2024? (17-12)
- Terugkijken: dit zijn alle Apple-events (en aankondigingsvideo's) van 2024 (10-12)
- Apple's kerstreclame van 2024 draait om AirPods Pro-gehoorfuncties (maar slaat een beetje door) (28-11)
- Apple's sportschoenemoji is nu ook gewoon te koop als echte schoen (en hij lijkt sprekend) (28-11)
Reacties: 0 reacties