Apple heeft SensoMotoric Instruments overgenomen, een Duits bedrijf dat al sinds 1991 bezig is met technologie voor eyetracking. De overname wijst erop dat Apple verder wil kijken dan augmented reality op de iPhone. SMI heeft onder andere de technologie voor de Oculus Rift-bril ontwikkeld. Met eyetracking kan de bril meten waar je als gebruiker naartoe kijkt.

Overname SensoMotoric
SMI is gevestigd in Teltow, vlakbij Berlijn. Ze hebben de eyetracking-technologieën ontwikkeld die worden gebruikt in headsets en brillen voor augmented en virtual reality. Apple is in beide geïnteresseerd, zo bleek tijdens de laatste WWDC-keynote. De overname kan helpen om de software verder te ontwikkelen voor toekomstige iPhone-toepassingen of een losse bril.
Apple heeft de overname nog niet expliciet bevestigd, maar gaf wel de standaardreactie die ze bij alle kleine overnames geven: “Apple koopt van tijd tot tijd kleinere technologiebedrijven en over het algemeen bespreken we niet onze doelen of plannen”, aldus een woordvoerder.
Het is nog onduidelijk of Apple het bedrijf vooral nodig heeft vanwege de ervaring van de medewerkers of vanwege patenten en ander intellectueel eigendom. Waarschijnlijk is het een combinatie van beide. Tim Cook heeft in interviews regelmatig aangegeven dat hij grote belangstelling heeft voor AR en dat het grote impact kan hebben – misschien wel net zoveel als de smartphone. Waarschijnlijk worden de medewerkers van SensoMotoric Instruments onderdeel van Apple’s Augmented Reality-team, dat inmiddels uit meer dan 1000 engineers bestaat.
Goede eyetracking maakt je minder snel misselijk
Eyetracking is belangrijk bij augmented en virtual reality-toepassingen, omdat de software precies moet weten welke kant je opkijkt. Het beeld kan dan op het juiste moment worden aangepast, zodat het lijkt alsof je echt rondkijkt in een omgeving. Verder zorgt het voor optimalisatie van beelden, zodat je minder snel misselijk wordt.
https://www.youtube.com/watch?v=mDvgP2tnMHQ
Van ARKit naar eigen bril?
Apple heeft met ARKit de eerste stappen gezet op het gebied van augmented reality. Volgens geruchten zal de technologie eerst worden toegepast op de iPhone, zodat mensen er gewend aan kunnen raken. Dat lijkt aardig te lukken, want heel wat experts beweren dat Apple met ARKit sneller de gewone gebruikers kan bereiken met concrete toepassingen dan Google’s Tango-project. Inmiddels zijn er al diverse leuke voorbeelden gespot die met ARKit zijn gemaakt. Een van de leukste is onderstaand meetlint.
🔥 BOOM 🔥 And just like that we have #ARKit measurement app number 2 https://t.co/cjfQMpHmx0 → by @laanlabs 🍒 pic.twitter.com/U8QKFjiMXs
— Made With ARKit (@madewithARKit) June 25, 2017
Ondertussen zou Apple ook bezig zijn om een augmented reality-bril te maken met codenaam Mirrorshades. In tegenstelling tot brillen zoals de Oculus Rift blijf je daarmee nog wel in contact met de mensen om je heen. Uit de foto’s hierboven is te zien dat SensoMotoric ook daarmee al bezig is, al ziet het montuur er nog wel wat zwaar uit.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple geeft je 10% korting op accessoires bij inlevering van je oude apparaat (van welk merk dan ook) (16-04)
- Apple werkt aan verbeteringen voor Apple Intelligence: zo gaat Apple dat doen (15-04)
- Apple is voor het eerst grootste smartphoneverkoper ter wereld in eerste kwartaal (dankzij deze iPhone) (15-04)
- Apple viert 10 jaar Activiteit-app met speciale uitdaging (en een exclusieve fysieke pin) (14-04)
- Gerucht: 'Apple Intelligence-versie van Siri komt nog dit najaar' (14-04)
Was eerst een beetje sceptisch maar de ontwikkelaars zijn wild enthousiast over ARkit en wat echt nu al binnen een paar weken voorbijkomt is echt indrukwekkend. En dan denk ik dat de iPhone 8 nog een paar extra trucs in petto heeft. Zal denk ik vooral te maken met extra nauwkeurigheid hoe een iPhone 8 AR kan weergeven. Andere iOS apparaten kunnen het ook al maar de iPhone 8 zal zich op de één of andere manier moeten onderscheiden op dit gebied. Hopelijk is dit de volgende revolutie die totaal nieuwe mogelijkheden gaat bieden.
@WvB22: Klopt maar ik blijf denken dat het alleen een gimmick waarde heeft. Leuk om soms ff te doen maar niet als VR een game die je uren doet.
AR kan dan we weer voor meer gebruikt worden dan alleen games.
Voor VR leg is wel wat op tafel als ik mooie games erop kan spelen. Voor AR zou ik dat zoals ik de voorbeelden nu zie niet voor over hebben
Doet me denken aan deze video.
Lijkt me niet ondenkbaar dat we deze richting op gaan.
@Freaky: denk eerlijk gezegd dat AR veel groter wordt dan VR. Met AR kan je in de echte wereld allerlei data projecteren die direct bruikbaar is op de plek waar je je bevindt. De mogelijkheden zijn eindeloos. Het is als een scherm dat je overal kan met precies de juiste informatie op de juiste plek. Hoe het precies zal uitpakken is nog een vraag en ook hoe je precies een goede UI maakt voor een AR bril is nog wel een vraag. Deze stap in AR op de iPhone en andere iOS is meer een testcase voor Apple om ARkit in de markt te zetten. Om vanuit die ervaring een device te ontwikkelen die de AR kan tonen zonder dat je een telefoon hoeft te richten op obejecten in de omgeving.
@Ronald: Haha is wel heel bizar maar toch wel een terechte waarschuwing. Je ziet nu echt een opmars dat alles en iedereen aan het internet verbonden wordt en je leven zo’n beetje volledig digitaliseerd. De veiligheidsrisico’s zijn reëel en mogen zeker niet onderschat worden. Denk alleen dat het een opmars is die nu al onomkeerbaar is.
Gezien je met AR dingen kunt projecteren op de echte wereld, is het dan niet zo dat je ook alles kan projecteren oftewel VR hebt? AR kan een VR only bril toch gewoon vervangen? Is VR only dan overbodig als AR beter wordt?
VR is veel beter voor games dan AR. Grote gamebedrijven gebruiken dan ook VR (PlayStation VR, Oculus Rift, HTC Vive), de ervaring dat je in de game zit is immers veel groter dan bij AR.