Apple’s overname van Duits bedrijf wijst op eigen AR-bril

Apple heeft SensoMotoric Instruments overgenomen, een Duits bedrijf dat eyetracking-technieken maakt voor augmented en virtual reality-brillen. Apple kijkt daarmee verder dan de iPhone.

Apple heeft SensoMotoric Instruments overgenomen, een Duits bedrijf dat al sinds 1991 bezig is met technologie voor eyetracking. De overname wijst erop dat Apple verder wil kijken dan augmented reality op de iPhone. SMI heeft onder andere de technologie voor de Oculus Rift-bril ontwikkeld. Met eyetracking kan de bril meten waar je als gebruiker naartoe kijkt.


SMI eye tracking overname

Overname SensoMotoric

SMI is gevestigd in Teltow, vlakbij Berlijn. Ze hebben de eyetracking-technologieën ontwikkeld die worden gebruikt in headsets en brillen voor augmented en virtual reality. Apple is in beide geïnteresseerd, zo bleek tijdens de laatste WWDC-keynote. De overname kan helpen om de software verder te ontwikkelen voor toekomstige iPhone-toepassingen of een losse bril.

Apple heeft de overname nog niet expliciet bevestigd, maar gaf wel de standaardreactie die ze bij alle kleine overnames geven: “Apple koopt van tijd tot tijd kleinere technologiebedrijven en over het algemeen bespreken we niet onze doelen of plannen”, aldus een woordvoerder.

Apple SensoMotoric

Het is nog onduidelijk of Apple het bedrijf vooral nodig heeft vanwege de ervaring van de medewerkers of vanwege patenten en ander intellectueel eigendom. Waarschijnlijk is het een combinatie van beide. Tim Cook heeft in interviews regelmatig aangegeven dat hij grote belangstelling heeft voor AR en dat het grote impact kan hebben – misschien wel net zoveel als de smartphone. Waarschijnlijk worden de medewerkers van SensoMotoric Instruments onderdeel van Apple’s Augmented Reality-team, dat inmiddels uit meer dan 1000 engineers bestaat.

Goede eyetracking maakt je minder snel misselijk
Eyetracking is belangrijk bij augmented en virtual reality-toepassingen, omdat de software precies moet weten welke kant je opkijkt. Het beeld kan dan op het juiste moment worden aangepast, zodat het lijkt alsof je echt rondkijkt in een omgeving. Verder zorgt het voor optimalisatie van beelden, zodat je minder snel misselijk wordt.

https://www.youtube.com/watch?v=mDvgP2tnMHQ

Van ARKit naar eigen bril?
Apple heeft met ARKit de eerste stappen gezet op het gebied van augmented reality. Volgens geruchten zal de technologie eerst worden toegepast op de iPhone, zodat mensen er gewend aan kunnen raken. Dat lijkt aardig te lukken, want heel wat experts beweren dat Apple met ARKit sneller de gewone gebruikers kan bereiken met concrete toepassingen dan Google’s Tango-project. Inmiddels zijn er al diverse leuke voorbeelden gespot die met ARKit zijn gemaakt. Een van de leukste is onderstaand meetlint.

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

Ondertussen zou Apple ook bezig zijn om een augmented reality-bril te maken met codenaam Mirrorshades. In tegenstelling tot brillen zoals de Oculus Rift blijf je daarmee nog wel in contact met de mensen om je heen. Uit de foto’s hierboven is te zien dat SensoMotoric ook daarmee al bezig is, al ziet het montuur er nog wel wat zwaar uit.

Bekijk ook
Alles over ARKit, Apple’s eigen augmented reality platform

Alles over ARKit, Apple’s eigen augmented reality platform

Dankzij ARKit kunnen ontwikkelaars eenvoudig augmented reality-toepassingen maken voor hun iPhone- en iPad-apps. Maar wat is Apple’s ARKit precies, op welke toestellen werkt het en in welke apps is het beschikbaar? Je leest het in deze gids.

Reacties: 7 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.