Een nieuw systeem gepatenteerd door Apple moet ongelukken veroorzaakt door sms’ende automobilisten flink verminderen. In het patent beschrijft Apple hoe de iPhone kan zien of je achter het stuur zit, waarna de sms-mogelijkheden automatisch worden geblokkeerd. Op vergelijkbare wijze kunnen ook andere iPhone-functies worden uitgeschakeld. Op deze manier zorgt Apple ervoor dat je niet naar je iPhone zult grijpen terwijl je achter het stuur zit.
Het anti-iPhonesysteem voor de auto heeft twee versies in het patent. In een eerste versie gebruikt Apple speciale sensoren in de auto die bepalen of je achter het stuur zit, waarna iPhone-gebruik wordt geblokkeerd. Een tweede variant zou alle draadloze signalen van een iPhone blokkeren zodat je geen sms-berichten, tweets, Facebook-posts of telefoongesprekken kunt ontvangen. Dat lijkt gelijk niet heel handig: je bent dan immers ook niet tijdens noodgevallen bereikbaar.
Een sensorsysteem om bij te houden of je achter het stuur zit lijkt van de ideeën het meest realistisch. Apple heeft zelfs al stappen gezet om dit mogelijk te maken: iPhones kunnen met CarPlay in een auto verbinden om apparaatspecifieke informatie op een scherm in je auto te tonen. Zo plan je bijvoorbeeld een route via de Kaarten-app van je iDevice. Je iPhone weet dankzij deze verbinding al of je achter het stuur zit en zou dit kunnen gebruiken om bijvoorbeeld de Bel- of sms-app te blokkeren. Je zou dan alleen nog maar toegang hebben tot CarPlay-apps, die zijn gemaakt om met zo min mogelijk risico achter het stuur te bedienen.
Het patent beschrijft ook andere manieren waarop een auto kan zien of je achter het stuur zit. Een bewegingssensor in combinatie met gps kan bijvoorbeeld detecteren of je in een rijdend voertuig zit, of een camera in de auto kan je gezicht herkennen zodra je achter het stuur kruipt. Die laatste methode heeft een bijkomend voordeel: iOS zou dan onderscheid maken tussen de automobilist en een medepassagier. Hierdoor kan een passagier wel nog gewoon bellen of sms’en.
Via Appleinsider
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 12 reacties