Klachten over Apple Podcasts-app
De vernieuwde Podcasts-app van Apple heeft een andere indeling en het beheren van afleveringen werkt op een heel andere manier. Dat wekte boosheid op bij de gebruikers, die al jarenlang klagen over de Podcasts-app van Apple. De synchronisatie functioneerde eigenlijk nooit goed en sinds de update is het alleen nog maar slechter geworden. Gebruikers merkten dat er tientallen gigabytes aan oude afleveringen werden gedownload op hun toestel en het luisteren van één aflevering is opeens heel moeilijk geworden. Apple zegt nu dat er “een probleem” is opgelost, dat sinds 29 april speelde. Maar het is de vraag of dat genoeg is.
Volgens Apple was er sinds 29 april een storing van de Apple Podcasts-app. Dat was drie dagen na het verschijnen van iOS 14.5. Op de statuspagina was het volgende te lezen: “Users are experiencing a problem with this service. We are investigating and will update the status as more information becomes available.” Een klein deel van de gebruikers zou er last van hebben, aldus Apple. Een verdere toelichting werd niet gegeven, waardoor we ook niet weten om welk probleem het precies gaat.
Deze niet nader gespecificeerde problemen zouden nu moeten zijn opgelost.
Problemen met Podcasts-app sinds iOS 14.5
Sinds iOS 14.5 heeft de Podcasts-app een andere indeling en werkt de app op een iets andere manier. Dit wekte wrevel op bij gebruikers, vooral omdat de usability is verminderd. Op Twitter en Reddit zijn talloze klachten te vinden van mensen die opeens met oude afleveringen zijn opgezadeld, die ze na het luisteren niet kunnen verwijderen. Ook downloadt de app ongevraagd tientallen afleveringen. Het is allemaal onderdeel van een nieuwe werkwijze, waarbij je voortaan podcasts kan volgen in plaats van je erop te abonneren. De term ‘abonneren’ is nu bedoeld voor podcasts die tegen betaling extra functies aanbieden.
Een probleem dat al langer speelt heeft te maken met synchronisatie. Dat werkt voor sommige gebruikers al jaren niet goed. De bibliotheek synchroniseert niet tussen apparaten en er worden geen nieuwe afleveringen geladen. Ook worden de instellingen niet overgenomen op je andere apparaten. Nieuw sinds iOS 14.5 is dat afleveringen ontbreken en dat er geen shownotes zichtbaar zijn op het ‘Now Playing’-scherm. Krijg je de shownotes wel in beeld, dan kun je er niet meer op tikken om een link te openen.
Apple lijkt de problemen niet echt serieus te nemen en heeft de afgelopen jaren geen pogingen ondernomen om het op te lossen. Gelukkig zijn er genoeg andere podcast-apps voor iPhone, maar mensen willen dat Apple’s eigen app ook goed werkt.
De update naar iOS 14.5 zorgt ervoor dat de Podcasts-app en achterliggende servers anders werken. Ze verzamelen de data van afleveringen uit RSS-feeds op een andere manier. Voorheen, als je met pull-to-refresh probeerde om nieuwe afleveringen op te halen, dan haalde Apple nieuwe data uit de reeks van podcast-feeds waarop je geabonneerd was. Sinds iOS 14.5 kijkt Apple niet meer direct naar jouw RSS-feed, maar haalt de data alleen uit Apple’s database. Dit doen apps zoals Overcast en Pocket Casts ook, maar Apple controleert minder frequent. Terwijl Overcast elke minuut checkt, doet Apple het om de twee uur, zo ontdekte de website Podnews. Je zult dus langer moeten wachten tot je een nieuwe aflevering ziet, bijvoorbeeld van de iCulture podcast.
Er is nu geen manier meer om handmatig te kijken of er nieuwe afleveringen zijn van jouw favoriete shows. Pull-to-refresh controleert alleen de iTMS-server van Apple en kijkt niet naar jouw RSS-feeds. Je zult dus moeten wachten tot Apple je een nieuwe aflevering voorschotelt. Bij Overcast krijg je wel meteen een update.
Makers van podcasts klagen over het dashboard waarop ze afleveringen moeten uploaden. Een lijst van klachten vind je hier.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- AI gebruiken met de iPhone 3GS? Met deze app lukt het (11-04)
- WhatsApp verbetert oproepen op drie manieren: dit is nieuw (10-04)
- Eindelijk: 'Meta werkt aan Instagram-app voor iPad' (09-04)
- Apple brengt nieuwe Mac- en Vision Pro-app uit: dit kun je met de Immersive Video Utility (08-04)
- WhatsApp krijgt extra beveiligde chats: zo krijg je meer privacy (07-04)
Podcast
Lees alles over podcasts luisteren op de iPhone, iPad en Apple Watch. Dit kan zowel bij Apple als bij Spotify en andere aanbieders. Bekijk de beste podcasts-apps en luister naar de iCulture Podcast, waarin je elke maand wordt bijgepraat over het laatste Apple-nieuws.

- Dit is de iCulture Podcast - met hosts Gonny, Benjamin en Elger
- Apple Podcasts (algemene uitleg)
- Luisteren van podcasts op iPhone en iPad
- Podcasts luisteren op de Mac
- De beste podcast-apps voor iPhone en iPad
- De beste podcast-apps voor CarPlay
- Podcasts beheren op iPhone en iPad
- Podcasts op de Apple Watch beluisteren
- Podcasts beluisteren in Spotify
- iCulture Podcast op Apple Podcasts
- iCulture Podcast op Spotify
Grappig, dit was achteraf gezien de druppel voor mij. Wist niets van een storing af, maar er klopte niets meer van mijn abonnementen en kon al een tijd podcasts lastig vinden. Sinds het weekend overgestapt naar Overcast en dat bevalt tot nu toe prima.
Na de update naar 14.5 heel even de Podcasts app van Apple geprobeerd maar weer heel snel terug naar Overcast gegaan.
Ik gebruik de apple Podcast app niet meer. Sinds ik Spotify primium heb, luister ik alles via Spotify werkt voor mij, veel beter dan de Apple Podcast app.
Opvallend: de al langer bestaande klachten dat abonnementen en afleveringen niet goed werden gesynchroniseerd tussen verschillende apparaten is juist sinds lange tijd iets dat hier juist niet uit te schakelen valt, wat ik ook probeerde.
Mijn vrouw en ik worden door Apple steeds als dezelfde luisteraar gezien waardoor ik door haar reeds beluisterde afleveringen niet meer te zien kreeg (werden als beluisterd gezien en verwijderd) En we hadden ‘last’ van elkaars abonnementen: ik kreeg afleveringen voorgeschoteld van podcasts waar ik me helemaal niet op geabonneerd had.
Dit terwijl ik de sync functie juist op beide toestellen heb uitgeschakeld en ook beide via eigen Apple ID geabonneerd zijn op podcasts….
Was jarenlang trouwe gebruiker maar sinds deze laatste update erg gefrustreerd geraakt. Alles overgezet naar spotify en native podcast app verwijderd. Merk wel dat Apple de laatste tijd keer op keer de spijker misslaat op software gebied. Hoop niet dat het een voorbode voor de hardware is.
Sinds de vernieuwing van de podcasts app is het helaas nog slechter geworden. Als ik podcasts downloaden beperk tot 2 maanden, dan worden toch hele oude niet-beluisterde podcasts gedownload. Dan heb je opeens 30 afleveringen op je iPhone staan! Ook staan afleveringen soms opeens op afgespeeld, terwijl ze niet beluisterd zijn. En over synchroniseren tussen de podcasts apps op iPhone, Apple TV en MacBook zal ik het maar helemaal niet hebben. Dat heeft altijd matig gewerkt. En qua download instellingen is er helemaal geen synchronisatie!
Na de vernieuwing moest ik alle instellingen opnieuw uitvoeren, op alle apparaten apart.
En als laatste begrijp ik niet waarom altijd de nieuwste afleveringen als eerste worden afgespeeld. Zelfs als de weergave op van oud naar nieuw staat, toch altijd bij de nieuwste beginnen. Werk aan de winkel. It’s a bad Apple! 😉