Consumenten vertrouwen Apple niet
CEO Tim Cook benadrukt regelmatig dat privacy en bescherming van je persoonlijke data belangrijk zijn voor Apple. Het bedrijf doet er dan ook alles aan om je data niet met externe partijen te delen of je reclames te presenteren op basis van gedrag. Toch blijkt die boodschap nauwelijks over te komen bij de doorsnee consument. Consumenten blijken ongeveer net zoveel vertrouwen in Apple te hebben als in Facebook.
Maar liefst 78 procent van de ondervraagden in het onderzoek zegt geen vertrouwen te hebben in Apple. Daarmee verschilt Apple niet zoveel van Facebook, waarvan 81 procent zegt geen vertrouwen erin te hebben. Consumenten vertrouwen hun data liever toe aan Amazon of Microsoft.
Het onderzoek werd uitgevoerd door YouGov onder consumenten in de VS en het Verenigd Koninkrijk en werd gesponsord door Tresorit, een bedrijf dat versleutelde bestandsoverdracht aanbiedt. Dat er alarmerende cijfers uit komen, is dan ook niet verwonderlijk: daar had de sponsor immers belang bij. Maar de ranglijst geeft wel een opmerkelijk beeld hoe het imago van de verschillende techbedrijven is. Ons valt dan meteen op hoe slecht Apple eigenlijk scoort.
Dropbox en Instagram staan onderaan de lijst. Bij Instagram heeft slechts 7% van de consumenten vertrouwen in de goede bedoelingen van het bedrijf, terwijl moederbedrijf Facebook in hetzelfde onderzoek een score van 19% haalt. Blijkbaar waren niet alle respondenten op de hoogte dat het om één en hetzelfde bedrijf gaat.
Apple moet privacyboodschap nog duidelijker verkondigen
Misschien ben je als Apple-fan wel een beetje klaar met Tim Cook’s voortdurende opmerkingen over privacy, maar eigenlijk zou het bedrijf het nog meer moeten opvoeren. Tot nu toe komt de boodschap in ieder geval niet over dat je data bij Apple veilig is.
Cook doet er in ieder geval alles aan: hij heeft in het openbaar meermaals het standpunt ingenomen dat Apple geen achterdeurtjes voor de overheid inbouwt en er alles aan doet om je data veilig te houden. Zo weigerde Apple in 2016 de iPhone 5c van de San Bernardino-schutter te ontgrendelen. De zaak kwam uitgebreid in het nieuws, maar dat maakte bij veel mensen blijkbaar weinig indruk.
Apple zal nog harder moeten werken om de boodschap van privacy over te brengen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- EU wil dat de iPhone beter samenwerkt met smartwatches en hoofdtelefoons (19-12)
- iCulture peilt: wat is jouw favoriete nieuwe Apple-product van 2024? (17-12)
- Terugkijken: dit zijn alle Apple-events (en aankondigingsvideo's) van 2024 (10-12)
- Apple's kerstreclame van 2024 draait om AirPods Pro-gehoorfuncties (maar slaat een beetje door) (28-11)
- Apple's sportschoenemoji is nu ook gewoon te koop als echte schoen (en hij lijkt sprekend) (28-11)
Reacties: 21 reacties