
‘Nieuwe privacyregels Apple zorgen voor duurdere in-app aankopen’ (en dit is hoeveel)
Het is deze keer niet de inflatie die voor hogere prijzen zorgt. Nee, volgens een onderzoek van Apptopia zijn het Apple’s privacyregels rondom apptracking die je dieper in de portemonnee laten graaien. Gemiddeld zijn de prijzen van in-app aankopen in de Verenigde Staten gestegen met 40%. Het resultaat is een meting in juli 2022, vergeleken met de prijzen uit juli 2021.
“40% hogere prijzen van in-app aankopen”
Apptopia concludeert dat het grootste deel van de prijsstijging niet wordt veroorzaakt door inflatie. De vergelijking met de Google Play Store maakt dat ook wel duidelijk. Terwijl de prijzen bij de Google Play Store gemiddeld 9% stegen, is dat bij Apple’s appwinkel 40%. Maar waarom zouden privacyregels voor hogere kosten zorgen?
Veel bedrijven verzamelen (gebruikers)gegevens mede om sneller nieuwe gebruikers aan te trekken door de data slim in te zetten. Omdat Apple’s apptracking-regels dit principe voor een deel aan banden legt, neemt het aantal nieuwe gebruikers af. Inkomsten moeten dan op een andere manier worden gegenereerd.
We moeten het getal van 40% wel in de juiste context bekijken. Allereerst is het natuurlijk een gemiddelde en geldt het dus niet voor álle apps. Daarnaast moeten we 40% bekijken met de getallen waarover het gaat. Een in-app aankoop die eerst €3,99 kost en nu €4,99, is 25% duurder geworden. Een euro erbij klinkt minder extreem dan een prijsstijging van 25%.
Wat houden de nieuwe privacyregels van Apple in?
In het kort houden Apple’s nieuwe privacyregels in dat apps een stuk minder gegevens over haar gebruikers mogen verzamelen. Als gebruiker moet je per app expliciet toestemming geven aan een app als je het goed vindt dat deze je volgt. De regels schrijven voor dat je als gebruiker niet ongevraagd gevolgd mag worden. Het geldt al sinds iOS 14.5.
https://www.youtube.com/watch?v=Ihw_Al4RNno
De gegevens kunnen bijvoorbeeld je locatie, leeftijd, gezondheidsgegevens, browsergegevens en je koopgedrag omvatten. Voor bedrijven kunnen dergelijke gegevens waardevol zijn om zo hun klanten beter te “leren kennen”. Hiermee kunnen ze gerichter adverteren op hun doelgroep en zo sneller nieuwe klanten aantrekken. Helaas bleek ongeveer een jaar geleden dat sommige apps de anti-trackingregels omzeilen.
Niet alleen in-app aankopen zijn duurder. Onlangs schreven we hoe het komt dat de iPhone in 2022 duurder is geworden, want er is immers geen nieuw model meer onder de €1.000,- te krijgen!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Deze transparante AirPods kun je niet kopen (11-04)
- Opinie: Aankomende WWDC-keynote wordt belangrijkste Apple-presentatie in jaren (en dit is waarom) (13-03)
- Het einde van de vijftig tinten spacegrijs: overzicht van een van Apple's meestgebruikte kleur (06-03)
- ELEGNT is Apple's robotlamp met menselijke gedragstrekjes (07-02)
- Matter-organisatie belooft beterschap en focust in 2025 op bugfixes bij smart home-standaard (23-01)
Sorry dat ik het zeg. Maar wat een onzin. Alsof dit aan de nieuwe privacy regels ligt.. te eenvoudige conclusie. Ik geloof er niets van.
Volgens mij wordt het niet duurder, maar betaal je met cash ipv je gegevens. Goede ontwikkeling, lijkt me. Gewoon betalen voor een product ipv verborgen trackers en data-geslurp.
Volgens mij is dit pure correlatie, geen causatie.
Correlatie ≠ Causaliteit. Overigens een welkome ontwikkeling. Het dwingt gebruikers om kritisch te zijn of ze een app écht wel nodig hebben of dat de standaardapp voor hen goed genoeg is.
Gelukkig hebben veel app makers aankoop mogelijkheden buiten ios om.
Track beparking vind ik een zeer goeie oplossing. Dat gehandel in data. Genoeg slechte apps die alleen om deze reden zijn ontwikkeld.
Complete onzin. Ze verkopen je gegevens. Die inkomsten missen ze. De rest is absoluut nonsens.