App Store op de iPhone is traag

‘Nieuwe privacyregels Apple zorgen voor duurdere in-app aankopen’ (en dit is hoeveel)

Sinds Apple haar nieuwe privacyregels tegen advertentietracking heeft ingevoerd, zijn in-app aankopen aanzienlijk duurder geworden. Dat is de conclusie van een nieuw onderzoek van Apptopia.

Het is deze keer niet de inflatie die voor hogere prijzen zorgt. Nee, volgens een onderzoek van Apptopia zijn het Apple’s privacyregels rondom apptracking die je dieper in de portemonnee laten graaien. Gemiddeld zijn de prijzen van in-app aankopen in de Verenigde Staten gestegen met 40%. Het resultaat is een meting in juli 2022, vergeleken met de prijzen uit juli 2021.

“40% hogere prijzen van in-app aankopen”

Apptopia concludeert dat het grootste deel van de prijsstijging niet wordt veroorzaakt door inflatie. De vergelijking met de Google Play Store maakt dat ook wel duidelijk. Terwijl de prijzen bij de Google Play Store gemiddeld 9% stegen, is dat bij Apple’s appwinkel 40%. Maar waarom zouden privacyregels voor hogere kosten zorgen?

Veel bedrijven verzamelen (gebruikers)gegevens mede om sneller nieuwe gebruikers aan te trekken door de data slim in te zetten. Omdat Apple’s apptracking-regels dit principe voor een deel aan banden legt, neemt het aantal nieuwe gebruikers af. Inkomsten moeten dan op een andere manier worden gegenereerd.

In-app aankopen prijsstijging van Apptopia

We moeten het getal van 40% wel in de juiste context bekijken. Allereerst is het natuurlijk een gemiddelde en geldt het dus niet voor álle apps. Daarnaast moeten we 40% bekijken met de getallen waarover het gaat. Een in-app aankoop die eerst €3,99 kost en nu €4,99, is 25% duurder geworden. Een euro erbij klinkt minder extreem dan een prijsstijging van 25%.

Bekijk ook
Reclametracking uitschakelen: voorkomen dat apps je volgen op iPhone en iPad

Reclametracking uitschakelen: voorkomen dat apps je volgen op iPhone en iPad

App Tracking Transparency (afgekort ATT) is een privacyfunctie op de iPhone, iPad en andere devices. Ontwikkelaars en adverteerders moeten daarbij toestemming vragen als ze je activiteit willen volgen in apps en websites van andere bedrijven.

Wat houden de nieuwe privacyregels van Apple in?

In het kort houden Apple’s nieuwe privacyregels in dat apps een stuk minder gegevens over haar gebruikers mogen verzamelen. Als gebruiker moet je per app expliciet toestemming geven aan een app als je het goed vindt dat deze je volgt. De regels schrijven voor dat je als gebruiker niet ongevraagd gevolgd mag worden. Het geldt al sinds iOS 14.5.

https://www.youtube.com/watch?v=Ihw_Al4RNno

De gegevens kunnen bijvoorbeeld je locatie, leeftijd, gezondheidsgegevens, browsergegevens en je koopgedrag omvatten. Voor bedrijven kunnen dergelijke gegevens waardevol zijn om zo hun klanten beter te “leren kennen”. Hiermee kunnen ze gerichter adverteren op hun doelgroep en zo sneller nieuwe klanten aantrekken. Helaas bleek ongeveer een jaar geleden dat sommige apps de anti-trackingregels omzeilen.

Niet alleen in-app aankopen zijn duurder. Onlangs schreven we hoe het komt dat de iPhone in 2022 duurder is geworden, want er is immers geen nieuw model meer onder de €1.000,- te krijgen!

Bekijk ook
Dit is waarom de iPhone in 2022 zo duur is geworden

Dit is waarom de iPhone in 2022 zo duur is geworden

Je hebt het misschien al gezien: de prijzen van de iPhone 14-serie in Nederland zijn flink gestegen, zeker als je het vergelijkt met de prijzen in de VS. Hoe komt dat toch?

Reacties: 7 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.