Reacties voor: Apple publiceert garantiewaarschuwing op Italiaanse Apple Store-website

Apple heeft in de Italiaanse Apple Store een waarschuwing geplaatst, met daarin de beslissing van de Italiaanse consumentenautoriteit. Apple moet binnen 90 dagen de verpakkingen van AppleCare aanpassen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 22 reacties

  1. Eindelijk gerechtigheid! Apple negeert al jaren het feit dat je recht hebt op twee jaar garantie (en in Nederland, in theorie, zelfs meer (afhankelijk van hoe je naar de wet kijkt)).
    Ik hoop dat meer Europese landen in actie komen om Apple te verplichten tot twee jaar garantie.

    Ik heb het niet over de fabrieksgarantie. Ik vind het prima als de fabrieksgarantie één jaar is, maar de verkoper moet altijd twee jaar garantie bieden – en Apple is óók de verkoper (via Apple Stores en via Apple.com).

  2. zou in nederland ook moeten gebeuren!

  3. @Simon: Dus jij vind het niet erg dat er winkel na winkel failliet gaat en apple miljarden winst maakt?

    Ontopic: goed werk, nu Nederland nog.

  4. @ronald: Waar lees jij dat dan?

    Terecht. Dom gedoe van Apple. Als je er zo prat op gaat dat je kwaliteitsspul maakt, dan maakt dat jaar extra garantie ook niks uit…

  5. 2 jr garantie is vervelend voor de verkopende partij. Er zou een wetgeving moeten komen dat fabrikanten 2 jaar de verkoper garantie moeten geven.

  6. Apple moet inderdaad niet zeuren met die tientallen miljarden winst. Gewoon een nette garantie geven van 2 jaar zoals het hoort. Goede service hoort bij een high end product.

  7. Origineel geplaatst door ronald
    @simon,Dus jij vind het niet erg dat er winkel na winkel failliet gaat en apple miljarden winst maakt?Ontopic: goed werk, nu Nederland nog.

    Waar lees jij dat? Ik zeg zoiets namelijk helemaal niet – in de verste verte niet.

  8. Origineel geplaatst door Gebaar
    2 jr garantie is vervelend voor de verkopende partij. Er zou een wetgeving moeten komen dat fabrikanten 2 jaar de verkoper garantie moeten geven.

    Grote onzin, als Apple netjes omgaat met de winkeliers is er niets aan de hand.
    Beetje hetzelfde als dat Apple wat netter zou moeten omgaan met hun levanciers, zoals Foxcon. Eisen daT er geen kinderarbeid meer is…

  9. Op sommige onderdelen ( bv je macbook) zelfs 4 jaar! Muv je batterij dan. Allemaal gewoon recht

  10. Garantie is iets anders dan consumentenrecht. Stond laatst een aardig artikel op onemorething waar het beter uitgelegd wordt dan hier aangenomen wordt.

  11. @Rik: dat is al zo. Kijk, in de wet komt het woord garantie niet voor. Wat wel voorkomt, is wanprestatie. Als jij een nieuwe telefoon koopt, dan mag je verwachten dat die telefoon goed werkt. Als deze na een week plots uitvalt, dan heeft de verkoper jou niet het product geleverd dat jullie hebben afgesproken: een goede telefoon. Je kunt dan geld terugvragen en de telefoon teruggeven, dan maak je de koop ongedaan. Je kunt hem ook vragen om telefoon te repareren. Op grond van uitspraken hoort een deugdelijke telefoon tenminste 2 jaar te werken. Daarom moet de verkoper de telefoon binnen 2 jaar gratis repareren. Omdat de telefoon door de verkoper is verkocht aan jou, kan jij van hem ook eisen dat hij hem repareert. Omdat de verkoper de telefoon van Apple heeft gekocht, kan deze op zijn beurt weer eisen dat hij hem repareert, of de reparatie vergoedt. Jij kunt zowel de verkoper als Apple aanspreken. Geen van beiden mogen weigeren. De verkoper lijdt dus geen schade doordat hij jouw telefoon moet vergoeden.

  12. @ronald winkel failliet gaan? HUH voor het verlenen van garantie? Als geen enkel winkel wil verkopen bezwijken fabrikanten ook wel hoor! Als je een pc koopt voor €1000 behoorlijk dus mag je 2jr zeker verwachten maar subliem in de wolken product alla Apple voor €3000 mag je zkr 3jr verwachten en dan Apple care voor bv2jr!!
    Het zijn toch allemaal zeer goede producten??

  13. Ik heb een nieuwe iMac van 3700,00 euro gekocht super mooi maar na paar maanden heb ik bruine vlekken in mijn scherm, niet moeilijk doen want ik heb ook nog voor 179,00 euro AppleCare erbij gekocht dus bel ik daar heen op. Verteld die Chinees me dat ik gewoon terug moet gaan naar de winkel, met m’n 3700,00 euri’s kostende iMac, waar ik hem gekocht heb. Ben ik toen even uitgeflipt! Toen zijn ze hem toch maar komen halen en na 9 dagen hoop ik hem morgen gerepareerd terug te krijgen. Ze maken super mooie en zeer dure computers, lever dan ook g#dv$#me ook de aftersales die Apple apparatuur waardig is!

  14. Macbook ging na 1.5 jaar stuk. had geen apple care. kreeg een offerte van 645 euro om ALLEEN het beeldscherm te vervangen (duur beeldscherm…) ik heb een boze brief naar apple gestuurd met erin dat ik volgens het nederlands recht recht heb op een deugdelijk product. 2 weken later had ik mijn macbook weer terug en hoefde maar 80 euro te betalen aan icentre omdat ik mijn macbook niet bij hun had gekocht.

    Dus mensen. stuur een boze brief of mail! je kunt zo een standaard brief vinden op het internet hiervoor.

  15. Origineel geplaatst door Paparatie
    Ik heb een nieuwe iMac van 3700,00 euro gekocht super mooi maar na paar maanden heb ik bruine vlekken in mijn scherm, niet moeilijk doen want ik heb ook nog voor 179,00 euro AppleCare erbij gekocht dus bel ik daar heen op. Verteld die Chinees me dat ik gewoon terug moet gaan naar de winkel, met m’n 3700,00 euri’s kostende iMac, waar ik hem gekocht heb. Ben ik toen even uitgeflipt! Toen zijn ze hem toch maar komen halen en na 9 dagen hoop ik hem morgen gerepareerd terug te krijgen. Ze maken super mooie en zeer dure computers, lever dan ook g#dv$#me ook de aftersales die Apple apparatuur waardig is!

    Dat klopt sowieso al niet. Als je AppleCare koopt handelt Apple al je service requests af. Niet laten afschepen en even goed lezen hoe en ander werkt. Bovendien is er ook gewoon on-site service beschikbaar indien je binnen een straal van 80 km van een officiële Apple service provider woont. Dat is bijna altijd. Dus niet laten afschepen maar een monteur on-site eisen.

    Het Apple beleid qua garantie is echt treurig te noemen. Fantastisch spul allemaal maar je zou met zulke dure spullen toch perfecte service moeten bieden. Als ik af en toe lees hoe Apple met zijn klanten omgaat…

    Ik had zelf een onwijze discussie met Apple omtrent de Apple bumper. Die beschadigde gewoon de metalen rand van mijn iPhone 4 omdat er een scherp randje aan de binnenzijde zat. Aangezien de bumper door Apple aangeboden wordt leek het me niet meer dan logisch om daar eens aan de bel te trekken. Ik kon hoog of laag springen maar ze wilden er niet eens naar kijken. Bovendien zag je er toch niets van als de bumper er omheen zat? En wat dan als ik hem ooit eens wil verkopen? Ik kon het ze niet aan hun verstand brengen dat het achterlijk is dat een acessoire die je telefoon moet beschermen tegen krassen en beschadigingen juist de telefoon wel beschadigd.

    Uiteindelijk kreeg mijn telefoon andere kuren en heb ik een vervangend toestel gekregen waarmee het alsnog opgelost was. Toch nog steeds een nare nasmaak van het gesteggel.

  16. Al 3x nieuwe HD in MacBook in een jaar. Ik eiste de defecte HD terug omdat ik wel de data ervan af wilde halen als dat mogelijk was. Ik kon hoog en laag springen maar ik kreeg hem niet terug. Ze wilden het zelfs niet eens voor mij proberen. Ik kreeg een nieuwe HD met Osx erop en dat was het. Ik ben erg teleurgesteld. Dure hardware, matige kwaliteit en ronduit slechte service. AppleCare is ronduit overdreven want van hen heb ik weinig goede ondersteuningen gekregen.

  17. Verleden jaar een iPad gekocht in Kuala Lumpur. Na 11 maanden krijg ik strepen op mijn beeldscherm. Apple gebeld, na 4 keer overgaan wordt er opgenomen, situatie uitgelegd, serienummer gegeven. Volgende dag lag er een verzenddoosje in de bus. UPC gebeld, binnen 2 uur wordt mijn iPad opgehaald en na 2 dagen had ik een nieuwe iPad in huis. Kijk, zo kan het ook!

  18. AppleCare is al 10 jaar consumentenbedrog en ik meen dat iedereen het recht heeft om 30% daarvan met terugwerkende kracht terug te eisen.

  19. Origineel geplaatst door Simon
    Eindelijk gerechtigheid! Apple negeert al jaren het feit dat je recht hebt op twee jaar garantie (en in Nederland, in theorie, zelfs meer (afhankelijk van hoe je naar de wet kijkt)).
    Ik hoop dat meer Europese landen in actie komen om Apple te verplichten tot twee jaar garantie.Ik heb het niet over de fabrieksgarantie. Ik vind het prima als de fabrieksgarantie één jaar is, maar de verkoper moet altijd twee jaar garantie bieden – en Apple is óók de verkoper (via Apple Stores en via Apple.com).

    Dell computers volgt hetzelfde beleid als Apple wat garantie betreft, ik heb op mijn Dell maar 1 jaar garantie, maar dat ga ik mij echt niet aantrekken mocht er een probleem met mijn laptop opduiken na dat jaar garantie, ze zullen hoe dan ook de laptop herstellen of vervangen. Maar ik hoop op een probleemloos gebruik met dat ding.

  20. Apple laat je via Apple Care betalen voor garantie waar je wettelijk gezien recht op hebt. Ze maken zogezegd de beste producten, maar ze durven, tenzij je er veel te duur bijkoopt, geen normale garantie geven. Herinnert iemand zich nog het schandaal rond de ‘geplande slijtage’ van iPods? Die werden ‘geprogrammeerd’ om na 2 jaar kapot te gaan.

  21. @Runaque: Verschil is dat Dell computers levert van mindere kwaliteit en van veel lagere prijs. Voor een Apple computer verwacht je minstens 2x zoveel support. Neemt niet weg dat de Nederlandse wet echt aangepast moet worden, nu zeggen ze: “dat de garantie passend moet zijn” of zo en dat is zo vaag dat elk bedrijf (Apple, RIM) er zijn eigen conclusies uit kan trekken.

  22. Volgens mij heeft niemand door dat er in de voorwaarden van Apple staat dat er 1 jaar garantie is, maar dat de plaatselijke wetgeving dit kan opheffen. Dit wil dus zeggen dat wij bijvoorbeeld in belgie 2 jaar garantie hebben als je iets op de AppStore besteld. AppleCare is dan weer te verklaren door de amerikaanse markt en geeft je hier een 3e jaar garantie als ik me niet vergis.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.