Zo test Apple zelfrijdende auto’s: veiligheid boven alles
Onlangs kwam in het nieuws dat Apple bij het testen van haar zelfrijdende auto elke 2 kilometer ingrijpt. Dat lijkt veel, zeker als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld Google. In een kort verslag legt Apple nu uit hoe ze kijken naar de veiligheid rondom zelfrijdende auto’s. Ook lezen we daarin wat Apple hoopt te bereiken met het testen van het autonome systeem en wat je in huis moet hebben als controlerende bestuurder van zo’n zelfrijdende auto.
Apple’s rapport over veiligheid van zelfrijdende auto
In het rapport komen een aantal onderdelen voorbij, hoewel de omschrijving vaak wat vaag is. Apple wil uiteraard niet teveel details prijsgeven over Project Titan in dit openbare rapport. Om te beginnen legt Apple uit dat ze veel potentie zien in het gebruik van machine learning en automatisering, waaronder op het gebied van vervoer. Het is nog steeds onduidelijk of Apple echt zelf aan een eigen Apple Car werkt of dat ze slechts een systeem ontwikkelen wat in andere auto’s gebruikt kan worden.
Volgens Apple kan een geautomatiseerd rijsysteem zorgen voor een verbetering op drie vlakken: verbetering van de verkeersveiligheid, het verhogen van de mobiliteit en het realiseren van de verbreding van maatschappelijke voordelen. Vooral de laatste omschrijving is wat vaag, zoals we van dergelijke rapporten gewend zijn.
In de basis bestaat Apple’s tests uit drie onderdelen, die elkaar aanvullen tijdens het rondrijden. De sensoren zorgen ervoor dat de auto weet waar hij is en welke objecten er om zich heen zijn, zoals andere voertuigen. Het onderdeel dat zorgt voor de planning bepaalt hoe de auto veilig kan navigeren. Hiervoor gebruikt de auto allerlei positioneringssystemen. Het laatste onderdeel zorgt ervoor dat de planning uitgevoerd wordt en zorgt onder andere voor het sturen en remmen. Tot zover klinkt dit niet anders dan soortgelijke tests met zelfrijdende auto’s.
Veiligheid met testbestuurder
Apple voert dagelijks controles uit voordat de auto de weg op gaat. Apple checkt bijvoorbeeld de bandenspanning en zorgt ervoor dat alle sensoren schoon zijn en dat de juiste software geïnstalleerd is. Ook is er dagelijks contact met de testbestuurders die momenteel nog achter het stuur zitten als er ingegrepen moet worden. In de auto is zowel een veiligheidsbestuurder als een bestuurder van het autonome systeem aanwezig. Om in aanmerking te komen als autobestuurder moet je vrij zijn van auto-ongelukken of overtredingen in de afgelopen tien jaar. De achtergrond van potentiële bestuurders wordt helemaal gecheckt voordat hij of zij aan de training mag deelnemen.
Je krijgt als bestuurder uitgebreide training, onder andere met simulatie. Bestuurders krijgen continu feedback over hun prestaties en Apple zorgt ervoor dat ze niet teveel overwerken en genoeg pauze nemen. Hiermee voorkomt Apple ongelukken door bijvoorbeeld vermoeidheid.
In het volledige verslag lees je nog veel meer details over de maatregelen die Apple neemt om de veiligheid te garanderen. Het is een interessant kijkje als je interesse hebt in dergelijke systemen of als je gewoon benieuwd bent hoe Apple dit aanpakt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Overzicht: deze Apple-producten zijn in 2024 uitgebracht (en komt er nog meer aan?) (14-11)
- EU wil verbod op regiogebonden App Store en meer: alles voor iedereen in Europa gelijk (12-11)
- Apple biedt langere retourtermijn voor de feestdagen en geeft cadeautips (09-11)
- Apple koopt fotobewerking-app Pixelmator (01-11)
- Hier zijn 7 hoogtepunten uit de kwartaalcijfers FQ4 2024 (01-11)
Reacties: 1 reacties