De Amerikaanse telecomopzichter FCC heeft vragen gesteld aan Apple over het beleid rond de App Store. Apple en operator AT&T moeten op het matje komen, voornamelijk vanwege de ophef rond de Google Voice-applicatie voor de iPhone. Op de website van Apple is nu te lezen welke antwoorden ze hebben gegeven op de vragen van de FCC. Maar ze beginnen de verklaring met een uitleg hoe de iPhone en de App Store werken en leggen uit hoe vernieuwend ze daarmee zijn geweest.
Apple heeft een compleet nieuw terrein verkend, waardoor ze met problemen te maken kregen, die compleet nieuw waren. Er worden wel eens fouten gemaakt, maar Apple zegt ervan te leren en probeert zaken te verbeteren. Wat de afwijzing van Google Voice betreft, is Apple van mening dat er geen echte afwijzing is geweest, maar dat er nog een onderzoek gaande is. Google Voice vervangt namelijk de telefoonfunctionaliteit en de Apple-gebruikersinterface: Visual Voicemail wordt vervangen door een Google-dienst en SMS-berichten gaan voortaan ook via Google. De kernfunctionaliteit van de iPhone wordt door Google overgenomen en Apple wil zeker weten dat dit netjes gebeurt.
Daar komt bij dat de complete contactendatabase wordt overgezet naar de Google-servers en er moet worden uitgezocht of dit wel in de haak is. Volgens Apple is er geen overleg met AT&T geweest over het afwijzen van de Google Voice-applicatie. Wel houdt Apple rekening met voorwaarden van AT&T, waarin bijvoorbeeld staat dat je via AT&T’s mobiele diensten geen tv-signaal naar de iPhone mag sturen. AT&T heeft van tijd tot tijd zorgen geuit over het potentieel dichtslibben van netwerken door bepaalde applicaties en Apple heeft die opmerkingen in overweging genomen, maar uit alles wordt wel duidelijk dat AT&T geen strikte voorwaarden stelt.
Een andere interessante vraag van de FCC is welke applicaties zijn afgewezen. Een volledige lijst zou wat teveel moeite vergen; daarom zijn er vier uitgekozen die representatief zijn: Twittelator, iLoveWiFi!, SlingPlayer Mobile en Lingery Fantasy Video. De ene applicatie crashte tijdens het opstarten, de andere gebruikte niet-gedocumenteerde protocollen, weer een andere voldeed niet aan AT&T’s gebruikersvoorwaarden en de vierde app bevatte expliciete content. Dit werd opgelost dankzij aanpassingen van de ontwikkelaar, door de applicatie alleen via Wi-Fi te laten gebruiken of door een 17+ rating mee te geven.
Bij de laatste vraag over het goedkeuringsproces legt Apple uit dat er ruim 40 fulltime getrainde reviewers actief zijn en dat tenminste twee reviewers elke applicatie bekijken. Verder is er een reviewbestuur dat vragen krijgt voorgelegd als er nieuwe of complexe zaken opduiken. Elke week komen er zo’n 8.500 nieuwe applicaties en updates binnen, dus dat betekent dat elke reviewer zo’n 400 applicaties per week moet bekijken (8.500/40 = 212,5 maar elke app wordt door twee reviewers bekeken, dus 425). Ongeveer 20% daarvan wordt niet meteen goedgekeurd.
Laat Apple met de verklaring een menselijk gezicht zien? Of is het gewoon een PR-verhaal?
De volledige verklaring is op Apple’s website te lezen: Apple Answers the FCC’s Questions
Tipgever: Jonathan
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Google heeft meerdere apps en diensten die voor Apple-gebruikers interessant zijn. Bekende apps zijn Google Maps, de Google Assistent en Gmail. Bekijk in deze lijst wat Google zoal doet voor mensen met een iPhone, iPad of Mac.
- Alle Google-apps voor iPhone en iPad
- Alles over Google Maps
- Gmail instellen op iPhone en iPad
- Google Home: alles over de slimme speaker van Google
- Haal meer uit Google Foto's
- Haal meer uit Google Drive
- Haal meer uit Google Maps
- Google-account: controleer welke apparaten toegang hebben
- Alles over Google Home en Google Nest
- Google Assistent
- Alternatieven voor Google-diensten
Reacties: 21 reacties