Apple heeft de komende tijd weer genoeg te doen. Als ze niet bezig zijn met luidruchtige auto’s in een garage, zijn druk met rechtszaken. Zo zijn er momenteel drie rechtszaken waarbij Apple betrokken is: over haptische feedback, bellen via Wi-Fi en de inmiddels beruchte error 53.
Rechtszaak over haptische feedback
Het bedrijf Immersion heeft aangekondigd dat ze Apple voor de rechter gaan slepen omdat ze patenten rondom haptische feedback zouden hebben gebruikt, zonder daarvoor licentiekosten te betalen. Haptische feedback wordt gebruikt in de Apple Watch en de iPhone. Het gaat om twee zaken: de ene is ingediend bij de Amerikaanse International Trade Commission en de andere bij een districtsrechtbank in Delaware. De iPhone 6, iPhone 6s en Apple Watch zouden inbreuk maken op de patenten, met de nummers 8,619,051 (‘Haptic Feedback System with Stored Effects’) en 8,773,356 (‘Method and Apparatus for Providing Tactile Sensations’). De iPhone 6s zou bovendien vanwege 3D Touch ook patent 8,659,571 (‘Interactivity Model for Shared Feedback on Mobile Devices’) overtreden.
Er zat altijd al een trilfunctie in de iPhone voor binnenkomende telefoongesprekken, maar door de introductie van de Taptic Engine in 2014 is de feedback interactiever geworden.
Rechtszaak over Error 53
Een rechtszaak over Error 53 zat er natuurlijk al aan te komen. Op het moment dat bekend werd dat iPhones permanent onbruikbaar werden door reparaties van derden, stonden de advocaten al likkebaardend klaar: dit kon een mooie zaak opleveren. Advocatenkantoor PCVA uit Seattle heeft besloten om de eerste stap te nemen voor een class action lawsuit, waarbij ze Apple namens meerdere getroffenen aanklagen. Door een reparatie van het scherm of de homeknop kan de iPhone onbruikbaar worden en vertoont een foutmelding 53. Zelfs Apple kan die fout niet herstellen. De zaak is ingediend bij de districtsrechtbank van Noord-Californië.
Volgens Apple is het met opzet gedaan, om te voorkomen dat reparateurs een vingerscanner kunnen inbouwen waarmee geknoeid is. De rechtszaak benadrukt het ‘recht op reparatie’ waarmee Apple wel vaker geconfronteerd is. Als je een iPhone hebt gekocht, kun je dan zelf beslissen wat je ermee doet, of moet je je houden aan de regeltjes van Apple?
Wie geïnteresseerd is kan de complete tekst hier lezen.
Rechtszaak over iMessage en Wi-Fi-bellen
De laatste rechtszaak die we hier bespreken is meteen ook de minst spannende. Het is aangespannen door VoIP-Pal.com Inc. (VPLM), een bedrijf dat gevestigd is in de Amerikaanse staat Washington. In 2013 namen ze het bedrijf Digifonica International over en kregen daarmee een reeks patenten in handen. Die aankoop proberen ze nu zo goed mogelijk uit te nutten, door te kijken hoe ze met de patenten extra inkomsten kunnen genereren. De twee patenten waar het om gaat hebben te maken met de iMessage-app en bellen via Wi-Fi. Volgens VPLM zijn ze marktleider in de VoIP-markt (bellen via internet) en zou Apple gebruik maken van VPLM’s innovatieve technologie en producten.
Het gaat vooral om patent 8,542,815 (kortweg ‘815) waarin een profiel van een beller is omschreven, met ondersteunende systemen. Het patent is echter zo breed geformuleerd dat elke vorm van bellen via internet eronder zou kunnen vallen. Zoals het een goede patenttrol betaamt heeft VPLM een heel exact prijskaartje gehangen aan de schade die ze hebben geleden: $2.836.710.031, dus ruim twee miljard dollar.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 18 reacties