Het kan niemand ontgaan zijn: privacy is belangrijk voor Apple. Het bedrijf probeert dan ook regelmatig te benadrukken dat de producten van Apple veel meer respect voor je privacy hebben dan die van de concurrenten. CEO Tim Cook zegt het dan ook regelmatig in interviews. Apple bouwt dan ook geen profielen op en verkoopt je data niet aan adverteerders en dat staat in schril contrast met wat andere techbedrijven zoals Google en Facebook doen. Toch is die boodschap nog niet tot iedereen doorgedrongen en vandaar dat Apple nu in een reclamespotje uitlegt hoe het zit. Er zijn immers momenten dat je wat meer privacy wil: bijvoorbeeld op de wc of als je iets persoonlijks te bespreken hebt.
In het filmpje krijgen we in rap tempo een aantal situaties te zien waarbij je privacy wil, afgewisseld met beelden waarbij de nadruk wat meer op beveiligingsmaatregelen ligt. We zien mensen die rolgordijnen neerlaten, de deur op slot doen of een gesprek tijdelijk staken als er iemand anders in de buurt komt. Er is geen dialoog te horen, alleen wat teksten aan het eind. “If privacy matters in your life, it should matter to the phone your life is on.” Kortom: koop een iPhone, want dan zit je safe met je persoonlijke data.
https://www.youtube.com/watch?v=A_6uV9A12ok
Zo’n boodschap van privacy brengt natuurlijk wel risico’s met zich mee. Zo had Apple onlangs te maken met een FaceTime-bug, waardoor mensen ongewenst konden meeluisteren in een groepsgesprek. En wat ook meespeelt is dat de Facebook- en Google-apps die je App Store vindt helemaal niet zo netjes met je privacy om gaan. Je kunt wel een telefoon bij een privacyvriendelijke fabrikant aanschaffen, maar als je vervolgens je data weggeeft aan bedrijven die er minder netjes mee omgaan, is er weinig verschil meer met een Android-smartphone.
Het reclamespotje zal tijdens primetime in de VS te zien zijn en daarna in een aantal andere landen worden vertoond. Vlak voor de Consumer Electronics Show (CES 2019) in Las Vegas liet Apple een gigantisch billboard op een gebouw plaatsen met de tekst ‘what happens on your iPhone, stays on your iPhone’, als verwijzing naar de bekende slogan over Las Vegas.
Apple never shows up at CES, so I can’t say I saw this coming. pic.twitter.com/8jjiBSEu7z
— Chris Velazco (@chrisvelazco) January 4, 2019
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple geeft je 10% korting op accessoires bij inlevering van je oude apparaat (van welk merk dan ook) (16-04)
- Apple werkt aan verbeteringen voor Apple Intelligence: zo gaat Apple dat doen (15-04)
- Apple is voor het eerst grootste smartphoneverkoper ter wereld in eerste kwartaal (dankzij deze iPhone) (15-04)
- Apple viert 10 jaar Activiteit-app met speciale uitdaging (en een exclusieve fysieke pin) (14-04)
- Gerucht: 'Apple Intelligence-versie van Siri komt nog dit najaar' (14-04)
Een mooie en subtiele commercial. Nu eens zien wie gaan roepen dat ze niets te verbergen hebben.
Apple’s nadruk op privacy is goed, maar heeft ook wel wat weg van window dressing…
Zelf kopen ze blijkbaar ook gewoon data over ons van onze vrinden van Facebook.