Apple pakt reparatiefraude met iPhones aan
Als je met een iPhone-reparatie te maken krijgt, is het maar knap vervelend als de medewerker in de Apple Store eerst op allerlei punten gaat controleren of je niet zelf hebt zitten knutselen. Die strenge controle blijkt nodig, want Apple heeft al jarenlang te maken met iPhone reparatiefraude. Vooral in China bleek het een populaire manier om wat extra geld te verdienen, zo vertellen voormalig Apple-medewerkers. Het is nu gelukt om dit in vier jaar tijd terug te dringen.
Reparatiefraude met iPhones
In 2013 ontdekte Apple voor het eerst dat criminelen een manier hadden gevonden om fraude te plegen met iPhone-reparaties. De criminelen haalden de waardevolle onderdelen uit gestolen iPhones en vervingen dit door nep-onderdelen. Vervolgens stuurden ze een handlanger met de ‘kapotte’ iPhone naar de Apple Store, om een vervangend toestel los te praten. “Iedereen die wilde meewerken kreeg een deel van de opbrengst”, vertelt een voormalige Apple-medewerker aan The Information.
Maar na verloop van tijd ging het opvallen. In Shenzhen kregen de Apple Stores in plaats van 200 kapotte iPhones per week opeens te maken met het tienvoudige. “De dader stond met een koffer vol iPhones met nep-onderdelen in de buurt van een Apple Store”, vertelt een bron. Iedereen die een zakcentje wilde bijverdienen kon als loopjongen aan de slag. Zo zorgden de criminelen ervoor dat er steeds wisselende mensen de iPhones kwamen terugbrengen, zodat er geen argwaan kon ontstaan.
Twintig procent minder fraude
Apple besloot het probleem zelf op te lossen, waardoor het aantal fraudegevallen met 20% is gedaald. Met speciale software kunnen de Apple Store-medewerkers nu gemakkelijker controleren of de onderdelen in een toestel echt zijn. Ook gebruikt Apple speciale verf, die alleen met speciale lampen zichtbaar kan worden gemaakt. Zo weet een reparatiemedewerker zeker te dat onderdelen in een toestel echt zijn. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij de A-chips en de batterij. Tenslotte stuurt Apple de iPhones nu eerst op naar een reparatiecentrum, voor nadere inspectie. Dat verkleint de kans op schade, maar maakt het ook onmogelijk om snel geld te verdienen met een omruilpoging. Tenslotte moet een eigenaar voortaan eerst online bewijzen dat hij de rechtmatige eigenaar is.
Of deze strenge controle ook in Europa wordt ingevoerd is nog maar de vraag, omdat het fraudeprobleem minder groot is. Wel voert Apple allerlei controles door. Zo viel ons laatst op dat bij het terugbrengen van een gesealde iPhone de verpakking toch nog even voor de zekerheid wordt opengemaakt (zie foto), om te controleren of er geen baksteen in zit.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
- Thread 1.4 komt naar je smart home: dit zijn de 6 verbeteringen (09-09)
- HomeComputerMuseum in Helmond heeft onvoldoende geld binnengehaald (07-09)
Reacties: 5 reacties