Apple start reparatieprogramma voor iPhone 6 Plus met ‘Touch Disease’

Apple is een reparatieprogramma gestart voor iPhone 6 Plus-modellen met Touch Disease, waarbij een grijze flikkerende streep op het scherm verschijnt. Maar of de slachtoffers blij zijn?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Apple heeft vandaag een officieel reparatieprogramma aangekondigd voor bezitters van een iPhone 6 Plus met ‘Touch Disease’. Dit probleem houdt in dat er een flikkerende streep bovenaan het scherm van de iPhone zichtbaar is, waardoor het scherm niet meer goed te bedienen is. Maar of de getroffenen blij zullen zijn met de geboden oplossing is nog maar de vraag.


Touch Disease iPhone 6

Reparatieprogramma voor Touch Disease

Touch Disease dook in augustus al op als probleem bij de iPhone 6 Plus. In oktober nam het aantal rechtszaken toe, maar Apple wilde het probleem nog steeds niet erkennen. Inmiddels hebben de gebruikers wel een soort erkenning gekregen, maar het zal ze wel geld kosten. Het reparatieprogramma houdt in dat de toestellen voor een vaste prijs van €167,10 gerepareerd zullen worden. Ook als ze buiten de garantie zijn.

Bekijk ook

Touch Disease iPhone 6

Touch Disease-rechtszaak groeit, Apple erkent touchscreen-probleem nog niet

De Touch Disease-rechtszaak breidt zich uit. Nog eens drie advocatenkantoren gaan een zaak aanspannen tegen Apple voor iPhone 6-exemplaren met defect scherm.

Volgens Apple zijn er slechts “een aantal” exemplaren van de iPhone 6 Plus getroffen door het probleem, waarbij interne componenten zijn losgeraakt. Volgens Apple komt dat omdat het toestel meermaals is gevallen op een harde ondergrond, niet omdat er sprake is van een productiefout. Het is dan ook interessant wat er gebeurt met de nog lopende rechtszaken.

Volgens de getroffenen is er sprake van om een tikkende tijdbom en loopt elke eigenaar van de iPhone 6 Plus kans om door Touch Disease te worden getroffen. Uit een onderzoek(je) bleek dat zo’n 11 procent van de klachten bij de Apple Store in oktober te maken had met het probleem.

Je zult een Apple Store of erkende Apple Authorized Service Provider moeten bezoeken om te laten bepalen of jij in aanmerking komt voor het reparatieprogramma.

Omruilprogramma bij Amac

Ook bij de Nederlandse winkelketen Amac kun je terecht met een kapotte iPhone 6 Plus. Het werkt hier op een iets andere manier. Als je telefoon in originele staat is, nog goed werkt en geen gebroken scherm heeft kun je je iPhone 6 Plus voro €189 omruilen voor een nieuwe. Dit omruilproces neemt helaas wel 5 tot 10 werkdagen in beslag. Je krijgt het vervangende toestel tegen de gereduceerde prijs. Klanten die bij Amac al eerder een iPhone 6 Plus met ‘Touch Disease’ hebben laten vervangen of repareren kunnen restitutie aanvragen. Je bent dus iets duurder uit, maar je krijgt wel een (gereviseerd) ander toestel.

Apple’s uitleg
Hier is Apple’s verklaring, die ook te vinden is op de website van Apple:

Apple has determined that some iPhone 6 Plus devices may exhibit display flickering or Multi-Touch issues after being dropped multiple times on a hard surface and then incurring further stress on the device.

If your iPhone 6 Plus is exhibiting the symptoms noted above, is in working order, and the screen is not cracked or broken, Apple will repair your device for a service price of € 167,10.

Apple will contact customers who may have paid for a service repair related to this issue either through Apple or an Apple Authorized Service Provider to arrange reimbursement. If you have not been contacted but paid for a repair that you believe was related to this issue, please contact Apple.

The reimbursement amount will equal the difference between the price you paid for the original service to your iPhone 6 Plus and the € 167,10 service price.

Informatie

Laatst bijgewerkt
18 november 2016 om 13:12
Onderwerp
Categorie
iDevices

Reacties: 25 reacties

  1. Slim.., tegen kostprijs repareren, dan kost het Apple ook niks.

  2. Toestel meerdere keren gevallen.
    Ik heb het gehad met mijn Iphone.
    Nooit gevallen. Toestel in garantie vervangen.
    En na 4 maanden ging het vervangend toestel de zelfde kuren vertonen.
    Ook weer vervangen.

  3. Hopelijk kunnen ze tijdens die rechtszaak tegen Apple bewijzen dat dit een constructiefout is. Dan zal deze belachelijke manier van omgaan met je klanten snel verdwijnen.

  4. We made an error during construction.
    We will fix it for you.
    We will let you pay for it.
    Schandalig.
    Kan je je telefoon beter laten vallen en opgeven aan inboedelverzekering.

  5. Dit vraagt om kapotslagende applestore-gasten.

  6. Origineel geplaatst door Michel
    Dit vraagt om kapotslagende applestore-gasten.

    Pardon?

  7. @Marc: Héél slim, want je denkt toch niet dat ze hier een zogenaamde nul-operatie van maken! 😉 Hier zal nog winst op gemaakt worden ook…

  8. Nieuw touchscreen kost mij bij Apple altijd zo’n 120 euro. Doen ze hier dan nu meer voor deze prijs? Wat was de prijs eerst?

  9. Ik ben al aan mijn 3e scherm bezig
    Kost bij door apple authorized service shop € 169,00
    Waarbij bij mijn laatste scherm garantie binnen 1 week zelfde probleem

  10. Origineel geplaatst door JK
    Nieuw touchscreen kost mij bij Apple altijd zo’n 120 euro. Doen ze hier dan nu meer voor deze prijs? Wat was de prijs eerst?

    Het hele toestel wordt vervangen voor die prijs. Defect zit namelijk niet in het display.

  11. Wat €€n lomp b€drijf z€g

  12. Niet fraai deze aanpak. Dit gaat Apple zeker geen goed doen en nog veel meer klanten kosten.

  13. Ik had dit probleem ook in September. Maar ook mijn camera was slecht. Focusprobleem.
    Ik heb mijn iPhone 6 plug opgestuurd ivm de camera terugroep actie.
    en kreeg een refurbished toestel terug.
    beide problemen gratis opgelost.

    Top bedrijf Apple !!!

  14. Ik moet toch heel eerlijk bekennen dat ik langzamerhand een beetje verdrietig wordt van Apple’s houding. Dit is niet de eerste keer dat men allerlei 7#7-verhalen bedenkt om maar onder hun verantwoordelijkheid uit te komen. Dit kost klanten.

  15. @Rein: Topbedrijf? Je hebt recht op een nieuw toestel en je krijgt een refurbished variant. Hier hebben ze recentelijk een rechtzaak over verloren in Nederland. Zou nooit z’n toestel accepteren (is grotendeels gemaakt uit 2de hands onderdelen). Je bent opgelicht.

  16. @Ferenc: Was ruim na de garantie periode

  17. Apples houding tegenover zijn klanten bewijst zich maar weer. Ze geven geen moer om klanten waar ze geen geld aan kunnen verdienen en laten deze voor hun fouten ook betalen . Dit soort eigenwijze narcisme (kijk maar naar hun innovatie lijn dit jaar) zal apple de kop gaan kosten.

  18. Origineel geplaatst door Rein
    @Ferenc: Was ruim na de garantie periode

    Toestel uit 2014 heeft nog gewoon garantie. Alleen Apple denkt daar weer anders over…

  19. De arrogantie ten top, lijkt erop dat Apple alleen dit verbeterd ipv hun producten en service. Maar goed binnen een paar jaar volgt de rekening wel vanuit hun klanten.

  20. Eigenlijk best goedkoop zeg.
    Je koop er niet eens een boek voor
    https://www.youtube.com/watch?v=_aurxyyjJyI

  21. @Rein: Ik heb precies dezelfde klachten, achtercamera wazig en touch problemen. Werd helaas niet toegelaten tot het programma op apple’s site, moest dus via verzekering laten maken -.-

  22. Apple zal er geen winst op maken want ze zullen het logic board moeten vervangen. Dat is de enige manier. Het heeft namelijk niets met je scherm te maken maar alles met de chip die de boel aanstuurt. Die raakt door krachten op de telefoon, waarschijnlijk in strakke broekzakken of door andere krachten op de telefoon, beschadigd omdat de telefoon veel te makkelijk buigt. Daardoor raken de contactpuntjes van de chip beschadigd. En dus einde oefening touch screen. Daardoor gaat het ook geleidelijk en wordt het steeds erger: steeds meer contactpuntjes geven de geest. Eigenlijk is dit dus bendgate 2.0

  23. Gisteren gelijk mijn iPhone 6 plus hier laten maken cq omruilen in de Apple Store. Kosten waren overigens maar €155,00. Moest wel even de Genius laten zien dat dit programma nieuw was. Ze waren er nog niet van op de hoogte.

    Voor €155 een ‘nieuwe’ iPhone 6 Plus, ik zeg prima!

  24. Tja wie gebruikt er nu nog een iPhone 6??? Pff

  25. @Luuk S: is de nieuwe iphone die je krijgt aangepast waardoor het probleem niet meer kan voorkomen of loop je de kans het probleem opnieuw op te lopen?