Apple gaat de batterij van bepaalde iPhone 6s-modellen gratis vervangen. Het gaat om toestellen die onverwacht uitschakelen tijdens het gebruik. Volgens Apple gaat het om een “zeer klein aantal” modellen van de iPhone 6s, gemaakt tussen september en oktober 2015.
iPhone 6s-probleem: toestel valt zomaar uit
Helaas kun je dus niet in alle gevallen voor een gratis vervangende batterij terecht bij Apple. Het moet gaan om toestellen die onverwacht uitschakelen door problemen met de batterij. Heb je dit probleem, dan kun je naar de dichtstbijzijnde Apple Store gaan om het serienummer van je toestel te laten controleren. Je kunt helaas niet via een online tool kijken of jouw toestel in de lijst staat. Update: Apple heeft in een intern servicedocument wel aangegeven om welke toestellen het gaat, zie verderop.
De Nederlandse pagina over het reparatieprogramma vind je hier (maar is nog wel Engelstalig).
Update 21 november 9:45 uur: via een interne bron kregen we de volgende info over de serienummers van getroffen toestellen.
Een iPhone 6S valt binnen het programma als op de vierde en vijfde locatie van het serienummer de volgende karakters staan: Q4 Q5 Q6 Q7 Q8 Q9 QC QD QF QG QH Q3 QJ.
Let op: deze informatie is alleen te lezen in een intern servicedocument van Apple en is niet officieel vrijgegeven aan het publiek. Het kan zijn dat de lijsten die Apple intern hanteert nog wijzigen. Je zult je dus alsnog bij de Apple Store moeten vervoegen als je zeker wilt weten of je in aanmerking komt voor de reparatie. Je kunt aan bovenstaand lijstje dan ook geen rechten ontlenen.
Update 21 november 19:00 uur: je kunt bij Apple Premium Service Partner Card Services ook de serienummers controleren. Deze lijst is echter identiek aan de lijst die je hierboven kunt lezen.
Update 23 november: Card Services heeft de serienummers van de website gehaald en stelt dat de lijst niet compleet is.
Update 24 november: We hebben de serienummers Q3 en QJ toegevoegd aan bovenstaande lijst. Verder vrezen we dat je geduld moet hebben met de reparatie. Er zijn namelijk zoveel aanmeldingen dat de batterijen voor de iPhone 6s op zijn. Je hebt kans dat je zo’n 3 weken moet wachten.
Update 1 december: Via de website van Apple kun je nu je complete serienummer invullen om te controleren of je in aanmerking komt voor het reparatieprogramma van de iPhone 6s-batterij. Je vindt je serienummer het eenvoudigst via Instellingen > Algemeen > Info. Vervolgens voer je op deze pagina je serienummer in.
Het vervangingsprogramma loopt van 21 november 2016 tot drie jaar na aankoop van je iPhone 6s. Je kunt dus ook nog terecht bij Apple of bij één van de reparatiepartners als het probleem pas later optreedt.
Gratis batterijvervanging
Mocht jouw toestel in aanmerking komen, dan zal Apple de batterij gratis vervangen. Volgens Apple loop je geen risico’s op het gebied van veiligheid. Waarschijnlijk is Apple extra voorzichtig na de problemen die Samsung met de Galaxy Note 7 heeft ondervonden. Daarbij explodeerden toestellen tijdens normaal gebruik, waarna Samsung de verkoop moest stoppen en alle toestellen moest terughalen in een wereldwijde terugroepactie. Bij deze iPhone 6s-exemplaren is dat niet het geval: de toestellen schakelen plotseling uit, er is geen warmte- of rookontwikkeling.
Zoals gewoonlijk komen toestellen met andere schade, zoals een kapot scherm, niet in aanmerking totdat de schade is gerepareerd. Heb je eerder al je batterij laten vervangen vanwege dit probleem, dan kun je contact opnemen met de klantenservice van Apple om mogelijk je geld terug te krijgen. Het moet dan uiteraard wel gaan om een iPhone 6s met batterijprobleem.
Betere regeling dan voor Touch Disease
De reparatieregeling is heel wat sympathieker dan dan de regeling die Apple een paar dagen geleden bekendmaakte voor iPhone 6 Plus-toestellen met Touch Disease. Zij zullen €167,10 (en geen cent minder) moeten betalen om hun toestel te laten repareren. Bij Touch Disease verschijnt er een flikkerende grijze streep op het scherm, waardoor het toestel niet meer goed te bedienen is. Volgens Apple is het echter geen productiefout, maar hebben de slachtoffers hun toestel meermaals hard laten vallen.
- 2016 - 01 december: Apple heeft een tool beschikbaar gesteld om met je serienummer te controleren of je in aanmerking komt voor dit reparatieprogramma.
- 2016 - 24 november: Informatie over langere wachttijden en extra serienummers toegevoegd. Verder benadrukken we nog eens extra dat de lijst met serienummers alleen intern circuleert bij Apple en dat je er dus geen rechten aan kunt ontlenen. Je zult contact met Apple op moeten nemen om zeker te weten of jouw toestel in aanmerking komt.
- 2016 - 21 november: Verwijzing naar serienummers bij Card Services toegevoegd.
- 2016 - 21 november: Meer info over serienummers van getroffen toestellen toegevoegd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Samenvatting en praat mee over Apple's oktober-aankondigingen: wat is jouw favoriet? (30-10)
- Deze Apple-producten met Lightning verkoopt Apple nog steeds (29-10)
- watchOS 11.1 staat klaar: wat brengt deze update naar de Apple Watch? (28-10)
- iPhone SE 4 verwachtingen: deze functies zitten erin (28-10)
- Vooruitblik: dit is wat je kan verwachten van Apple's Mac-aankondigingen van deze week (28-10)
Reacties: 159 reacties