Reacties voor: Apple start reparatieprogramma voor schermvlekken op MacBook

Apple biedt een reparatieprogramma aan voor mensen die vlekken krijgen op het scherm van hun MacBook of MacBook Pro. Er blijkt iets mis met de anti-reflectieve coating.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 27 reacties

  1. Ik heb hetzelde gehad, begin augustus gerepareerd onder de garantie…

  2. Ik heb nog geen last van deze coating problemen, maar heb wel een stel dode pixels. Gekocht bij de MediaMarkt, maar het valt niet onder de garantie. Het zijn er wel meer en heb ook gelezen dat meer mensen dit probleem hebben( problemen met schermen van LG). Ach ja, ik hoop dat mijn probleem ook verholpen kan worden. Ik ben ook nog naar de Apple Store geweest, maar omdat het net buiten mijn eerste jaar dekking van Apple was, hebben ze het niet verholpen.

  3. Mijn scherm is een binnen een jaar na aankoop al vervangen. Het nieuwe scherm vertoont nu dezelfde verschijnselen. Hopelijk zijn de schermen verbeterd wanneer Apple dit reparatieprogramma uitrolt.

  4. @Athomas: Je hebt volgens de wet recht op twee jaar garantie. Dat weten ze dondersgoed bij Apple, maar je moet ze wel even helpen herinneren. Wanneer ze tegenstribbelen, bel dan even het juridisch loket voor de wetsartikel nummers.

    Met een beetje moeite scheelt het je een paar honderd euro!

  5. @Athomas: Nederlandse consumenten hebben recht op twee jaar winkel garantie en dat weet de Mediamarkt ook. Vaak moet je dat zelf aangeven. Dode pixels hoor je namelijk niet binnen een eerste jaar te krijgen.. Ik hoop dat ze jouw scherm nog kunnen fixen 😉

  6. Ik heb ook vlekken op de randen van mijn Macbook Retina. De coating heeft gewoon los gelaten. Ik heb mijn Macbook aangekocht bij Mediamarkt. Kan ik nu omdat er een officieel Apple reparatie programma is ook naar iCentre gaan voor gratis reparatie?

  7. Goed nieuws! Dit was te verwachten, Apple kon dit niet langer negeren.

    Wel is dit eigenlijk een hele grote middelvinger naar de klanten tegen wie die honderden Apple employees bij hoog en laag bleven volhouden dat de klant het scherm verkeerd had schoongemaakt.

    @iCulture: hebben jullie bewust de term ‘staingate’ niet gebruikt? Kan heel wat extra hits opleveren op Google lijkt me ;p

  8. Is het eigenlijk bekend welke serie(s) MacBooks hier last van hebben. Die van mij is van begin 2015 en de vraag is of het bij deze al is opgelost door Apple.

  9. @Athomas: Ga anders eens naar een andere APR zoals iCentre. Mediamarkt/Saturn wilde hier de pixels ook niet onder garantie repareren omdat ik “met een pen in mijn scherm had geprikt”

    Bleek om exploded pixels te gaan. Tot twee keer toe. In beide gevallen is het scherm onder garantie vervangen.

  10. Ik gebruik brillenpoetsdoekjes om het scherm te reinigen. Dit brengt toch op lange termijn geen problemen?

  11. Toevallig net afgelopen donderdag mijn scherm laten vervangen bij Apple Store Haarlem vanwege exact dezelfde scherm-kleef-klacht. Dacht dat garantie voor 2 jaar gold, maar dus niet voor zakelijke klanten. Daar geldt maar 1 jaar garantie op (vreemd eigenlijk). Mijn retinascherm was bijna 2 jaar oud, dus ik heb de volle mep betaald van € 459,00 incl. BTW. Vond dat ook al raar dat de klant voor de kosten van zo’n vreemde klacht moet opdraaien. Zou wel heel fijn zijn als ik dat nog terug kan krijgen! Dank dus voor dit bericht.

  12. Toevallig twee weken geleden laten vervangen. Viel onder garantie. Ze moesten dat wel eerst bespreken of het onder garantie viel. MacBook late 2013.

    Collega had hetzelfde. Ook vervangen zonder kosten.

    Gewoon langsgegaan en genius afspraak gemaakt. Heel soepel allemaal. Was in 1 dag gerepareerd.

  13. Origineel geplaatst door McPannekoek
    Is het eigenlijk bekend welke serie(s) MacBooks hier last van hebben. Die van mij is van begin 2015 en de vraag is of het bij deze al is opgelost door Apple.

    Dat vraag ik mij dus ook af. Net een nieuwe MBP retina gekocht

  14. Origineel geplaatst door Teus van Zoest
    Toevallig net afgelopen donderdag mijn scherm laten vervangen bij Apple Store Haarlem vanwege exact dezelfde scherm-kleef-klacht. Dacht dat garantie voor 2 jaar gold, maar dus niet voor zakelijke klanten. Daar geldt maar 1 jaar garantie op (vreemd eigenlijk). Mijn retinascherm was bijna 2 jaar oud, dus ik heb de volle mep betaald van € 459,00 incl. BTW. Vond dat ook al raar dat de klant voor de kosten van zo’n vreemde klacht moet opdraaien. Zou wel heel fijn zijn als ik dat nog terug kan krijgen! Dank dus voor dit bericht.

    Hmm op zich geldt de garantiewetgeving niet voor niet-consumenten inderdaad, maar de gewone koop-wetgeving kan ook garantie bieden. In België is er bijvoorbeeld de vrijwaring voor gebreken:

    Art. 1641BW: De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.

    Art. 1643. Hij moet instaan voor de verborgen gebreken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.

    Art. 1644. In het geval van de artikelen 1641 en 1643, heeft de koper de keus om ofwel de zaak terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen, ofwel de zaak te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen, welk gedeelte door deskundigen zal worden bepaald.

    Alleen is een deskundigenonderzoek vaak nogal duur..

    Groeten van een advocaat-stagiair

  15. Geldt dit ook voor een Macbook Pro die ik gekocht heb in Amerika?

  16. Het is toch wel redelijk duidelijk dat er iets mis is met die coating. Normaal onderhoud met een doekje volgens de gebruiksaanwijzing moet toch mogelijk zijn. Wel slecht dat Apple zo lang heeft volgehouden dat er niks aan de hand was. Heb toch veel mensen gezien die ten einde raad waren omdat Apple niets voor hun peperdure MacBook Pro wilde doen. Kennelijk een kinderziekte van de eerste generaties retina schermen.

  17. Ik heb het ook, dacht dat het kwam door verkeerd schoonmaken. Zit alleen op de hoeken (nog?)
    Is wel een late 2013 model al.

  18. Ik heb mijn MBPr van mid 2012 in augustus 2013 2ehands gekocht. Heb dus geen aankoopbewijs. Zal ik er evengoed gebruik van kunnen maken? Heb wel hetzelfde probleem.

  19. @Mark: Dat ligt eraan waar je hem gekocht hebt. Bij Apple zelf is 2 jaren garantie. Bij een andere winkel is 1 jaar garantie bij Apple, het tweede bij het verkooppunt. Zo is het in de wet vastgelegd.

  20. Superblij.
    Had hiervoor vorige week gebeld en werd afgewimpeld en was er echt pissig over.

    Mooi

  21. Origineel geplaatst door Jordy!
    Ik gebruik brillenpoetsdoekjes om het scherm te reinigen. Dit brengt toch op lange termijn geen problemen?

    Niet doen! Ook niet voor brillen.

    Microvezeldoekje voor beide

  22. Origineel geplaatst door Mark
    @Athomas: Je hebt volgens de wet recht op twee jaar garantie. Dat weten ze dondersgoed bij Apple, maar je moet ze wel even helpen herinneren. Wanneer ze tegenstribbelen, bel dan even het juridisch loket voor de wetsartikel nummers.

    Met een beetje moeite scheelt het je een paar honderd euro!

    Die wettelijke garantietermijn geldt voor de plek van aankoop. In dit geval dus Media Markt. Apple geeft daar bovenop het eerste jaar garantie. Alleen als je direct bij Apple hebt gekocht moeten ze zich aan de wettelijke termijn houden en dat is ook waar een tijd geleden veel heisa om was.

  23. @Mark: @Jeroen: Ik heb mijn MBP bij de Mediamarkt gekocht en heb daar dus consumentenrecht. Ik heb mijn MBP daar netjes ingeleverd, ben hem twee weken kwijt geweest, en kreeg uiteindelijk een e-mail dat het niet onder de garantie valt(de pixels moeten kapot zijn gegaan door een kruimel ofzo, het was een klein butsje namelijk. Slaat nergens op, daar moet een scherm gewoon tegen kunnen.) Het leuke is nog, dat de mediamarkt mij wel reparatie aanbood voor €567,-! Bij de Apple Store doen ze dat al voor €200,- minder! Ik weet een ding heel erg zeker, nooit meer bij een mediamarkt een apple product kopen. Die €100,- korting was het zeker niet waard! 😔 Ik hoop dat Apple mij kan helpen.

    @Dennis de Wit: Wat bedoel je? Kan een APR iets betekenen voor mij. Ik heb daar toch geen garantie?

  24. Bovendien heb je langer garantie dan twee jaar. De garantie geldt gedurende de economische levensduur van je product. Je mag verwachten van een duur Apple retina scherm dat deze veel langer meegaat dan twee jaar. Een dode pixel, oké. Maar een coating die loslaat? Lijkt me een overduidelijk gevalletje van slechte kwaliteit bij de fabricage. Lastige is wel dat het aantonen van het defect bij de klant ligt na de fabrieksgarantie. Ook moet je gaan bewijzen dat het defect echt bij het product ligt en niet hoe je ermee bent omgegaan. Daarnaast kan de fabrikant een eigen bijdrage verlangen naar mate van redelijkheid. Lastig verhaal dus maar je rechten stoppen niet na twee jaar!

  25. Ik heb er ook last van Late 2013 model, morgen een afspraak bij de Genius Bar in de nieuwe Apple Store in Brussel, ik zal mijn ervaring posten morgen.

  26. @Robin: Ben terug, met succes gratis nieuw scherm van 460 euro, late 2012 model, had me vergist… Netjes dus, wachttijd max 2 weken.

  27. Voor de geïnteresseerde : heb gebeld en mag m’n Mac nu wel laten repareren.
    Jippieeee

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.