Apple gooit bij consumenten nog altijd hoge ogen als het om klanttevredenheid gaat, een wapenfeit waar het bedrijf ons graag mee om de oren slaat. Maar klanttevredenheid is niet de enige graadmeter hoe goed een bedrijf het doet in de ogen van het publiek. Reputatie speelt daarin ook een belangrijke rol. Zouden mensen het merk bij anderen aanbevelen? Op dat vlak lijkt Apple er minder goed voor te staan. Apple’s reputatie daalt al jaren en heeft ook het afgelopen jaar weer een deuk opgelopen, blijkt uit de jongste resultaten van een onderzoek dat jaarlijks wordt gehouden.
‘Apple daalt van plek 10 naar 20’
Reputation Institute vraagt elk jaar consumenten naar hun opvattingen over de reputatie van bedrijven en legt die vast in de Global RepTrak 100, een lijst van honderd bedrijven die wereldwijd de beste reputatie hebben. De belangrijkste vragen zijn hoe consumenten bedrijven zien en hoe het gesteld is met hun vertrouwen. Zo wordt respondenten onder meer gevraagd naar hun bereidheid om producten te kopen en of ze het merk zouden aanbevelen bij anderen. Ook wordt gevraagd of ze in het bedrijf zouden investeren of zelfs ervoor zouden willen werken. De resultaten zijn gebaseerd op 170.000 beoordelingen die begin 2017 zijn verzameld.
Vorig jaar stond Apple nog op plaats 10 in de ranglijst, maar dit jaar moet het bedrijf het doen met plek 20. Dat is nog steeds relatief hoog vergeleken met bijvoorbeeld Samsung, dat in dezelfde periode van een 17e naar een 70e plek tuimelde. Die daling valt te verklaren door het débâcle met de Galaxy Note 7, maar de reden voor Apple’s daling is minder duidelijk. Opvallend is wel dat Apple’s reputatie in het onderzoek al jaren daalt. In 2011 stond Apple zelfs nog op de tweede plek, zegt Reputation Institute’s chief market officer Allen Bonde.
‘Apple scoort minder op bestuur en burgerschap’
Volgens Bonde heeft Apple nog steeds een ‘excellente’ reputatie voor haar producten en prestaties, maar zijn er andere aspecten waarop Apple beduidend minder scoort. Consumenten zouden minder positief staan tegenover de manier waarop Apple bestuurd wordt en de rol die burgerschap bij het bedrijf speelt. De waardering hierop zou de algehele reputatie van Apple negatief beïnvloeden. Onduidelijk is wat precies met die aspecten wordt bedoeld. Concrete voorbeelden ontbreken, al zou je bij bestuur aan diversiteit en bij burgerschap aan burgerrechten kunnen denken.
Het interessante is wel dat die aspecten enigszins haaks lijken te staan op de praktijk. Apple werpt zich bijvoorbeeld op als voorvechter van gelijke rechten voor LGBT’s en stond vorig jaar pal voor de privacy toen het weigerde om de iPhone 5c van een terrorist te ontgrendelen. Maar het is natuurlijk goed mogelijk dat de perceptie van consumenten daardoor niet of nauwelijks beïnvloed wordt en dat andere zaken juist de doorslag geven. Of misschien zien consumenten de manier waarop Apple tegen de FBI inging juist wel als voorbeeld van slecht burgerschap.
Andere techbedrijven doen het beter in de ranglijst. In de top 10 vinden we bijvoorbeeld Google (plaats 5), Sony (7e plek) en Intel (plaats 8) terug. De lijst wordt dit jaar aangevoerd door horlogemaker Rolex, gevolgd door speelgoedfabrikant Lego en entertainmentbedrijf Disney. Volgens Bonde zorgt de combinatie van producten van hoge kwaliteit aanbieden, daarvoor staan en tegemoetkomen aan de eisen van klanten voor die hoge noteringen. Consumenten zouden volgens hem echter vooral bestuur en burgerschap hoog waarderen. Hierin kan Apple dus nog wel wat stappen zetten, lijkt het advies
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple geeft je 10% korting op accessoires bij inlevering van je oude apparaat (van welk merk dan ook) (16-04)
- Apple werkt aan verbeteringen voor Apple Intelligence: zo gaat Apple dat doen (15-04)
- Apple is voor het eerst grootste smartphoneverkoper ter wereld in eerste kwartaal (dankzij deze iPhone) (15-04)
- Apple viert 10 jaar Activiteit-app met speciale uitdaging (en een exclusieve fysieke pin) (14-04)
- Gerucht: 'Apple Intelligence-versie van Siri komt nog dit najaar' (14-04)
Gelukkig sta ik met mijn “werkgever” nog in de top 5
Zal als de huidige geruchten over prijzen juist zijn nog wel een plekje of 20 zakken. Ben een Apple freak maar raak ondertussen wel bankroet.
@Bmdgek: Ik volg je volledig… de nieuwe iPhone breekt vermoedelijk de kaap van 1000 euro… Nokia 6 kost 4 keer minder… BlackBerry KeyOne 599…
Ik weet het niet maar 1000 euro zal het bij mij zeker niet worden…
@huplahoi: Mijn 6+ had die al gebroken 🙁
Ik denk dat de volgende redenen ervoor zorgen dat de reputatie van Apple dalende is:
– de arbeidsethos en druk die dit met zich mee brengt
– ze innoveren niet meer, als in alles wordt meer en meer voorspelbaar
– de hoge prijzen van hun producten gaan ze meer en meer opbreken omdat er ’te weinig’ hips/nieuws is aan de nieuwe producten
Reputatie is vooral gebasseerd op emotie en zaaipraat
En er is natuurlijk het belasting fiasco… Dat zal ook niet goed scoren bij mensen, zeker niet wanneer we de prijzen die Apple voor haar producten rekent in ons achterhoofd houden.
Bij mijn ook niet, tis echt schandalig duur, maarja tis wel goed, heb een paar keer getracht over te stappen naar Android en dan word ik alweer panisch hoe moeilijk alles gaat.
Ik hoef niet gelijk het aller nieuwste, maar de oudere toestellen blijven ook altijd prijzig.
Start van een kentering? Binnen publieke opinie. Oorzaken moeilijk aan te wijzen? kan er wel een paar noemen die de laatste maanden ic gepasseerd zijn;
. Prijs
. Ondersteuning
. Kwaliteit
. Garantie
. Belasting trucs
. Beschikbaarheid producten
. Werknemers welzijn
. Arrogantie
. Innovatie
Maar niet verder gaan want ander gaan de Apple freaks uit hun dak.
’t ja en toch zal ik overstappen… de eerste weken zullen het moeilijkst zijn, voortdurend vergelijken met iOS. Het zal voor mij toch de KeyOne van BlackBerry zijn. Het leunt het beste aan tegen mijn nog steeds gemiste treo 650 (of zelfs de 680) 🙁
Voor veel Apple gebruikers is dat helemaal niet zo onduidelijk. Het aantal kleine maar storende bugs in hun producten vertoont al jaren een stijgende lijn. Zelf ervaar ik dat bijvoorbeeld op de nieuwe 13″ macbook pro met de laaste Sierra (na ontwaken werkt het toetsenbord soms niet, sommige apps hebben bij verplaatsen rode streepjes, zoom werkt niet bij meerdere monitors, facetime zit soms vast op z’n plek etc etc.) maar anderen zien dit ook, bijvoorbeeld hier en dit is zeker niet de enige post. En dat is nog afgezien van blunders als een displayport aansluiting die niet werkt bij het verloop kabeltje van thunderbolt 3 naar thunderbolt 2. Het is niet erg dat dat kabeltje onbetaalbaar is, maar wel dat het niet werkt als de stekker wel past. Maw, of ze willen het niet zien, of de mensen die nu aan het roer staan kunnen het niet zien, omdat ze de techniek niet meer begrijpen.
Hier hebben ze denk ik juist de laatste tijd een goede beweging gemaakt, zeker als je rekening houdt met het feit dat het natuurlijk wel een commerciële onderneming is, die zich zo min mogelijk politiek wil uitlaten.
Apple heeft een prijs, maar dan heb je ook wat qua bescherming privacy, stabiliteit en duurzaamheid van de producten. Voor mij geen twijfels, hoewel ik al geruime tijd wel zorgen heb over (uitblijven van) de innovaties en vooral ook het uitkleden van hun nieuwe producten. M.i. allemaal niet meer gedreven door visie op wat nog nodig is, maar op simpel kosten sparen en veel verdienen aan daarna noodzakelijke extra hardware, randapparaten en snoertjes. Dit is tegenovergesteld aan hoe ik Apple ken. Heeft Apple dit echt nodig in de concurrentiestrijd?
Zorgwekkende ontwikkeling, want dit kan uitmonden in steeds meer volgen van concurrenten in plaats van hen voor te blijven. En dan komt op een moment de vraag: is een Apple echt nog zo veel waard?
@devlaam: Gelukkig, iemand die wél de vinger op dé zere plek weet te leggen. De prijs-kwaliteitsverhouding deugt simpelweg niet meer, door een tegenstrijdige beweging op beide vlakken 😢
Trieste, maar (deels) begrijpelijke lijst. Dieptepunt: Google op 5 en Apple op 20 😖, notabene als het om reputatie gaat!
Eigenlijk is t na t overlijden van Steve Jobs bergafwaarts gegaan. Wat momenteel hun positie maken is arrogantie en de prijzen waar je 2% ondersteuning bij krijgt, t is een Apple product dus je zal uit eindelijk naar hun moeten.. o.a. De laatste MacBooks waar alles in t moederbord zit en je zal net zien dat wat stuk is “toevallig” buiten de garantie valt Ik wil het gewoon kunnen vervangen zonder naar z’n store te moeten. Ook in iOS doen ze maar wat ze zelf handiger lijken die constante cosmetische aanpassingen en t feit wat moet gebeuren blijft uit…
PS Verzwegen detail: nèt buiten die top 10 (nl op 11) staat Microsoft, terwijl de huidige Windows versies tot de minst populaire ooit behoren en MS’ Lumia’s aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn 😯
Maar desondanks dus wel riant vóór Apple, dat óóit op 2 stond in deze zelfde lijst 😢
‘Ooit’ als in 2011, idd met Jobs en Forstall nog aan boord 🤔
Dat Apple op 20 staat en Google op 5 vind ik heel vreemd.
Apple heeft terecht een slechtere naam gekregen door de veel te hoge prijzen, de doorgeschoten eigenzinnigheid en de kloof tussen mooie praatjes en de praktijk m.b.t. productie en milieu. Maar wie ook maar een beetje weet wat Google/Alphabeth allemaal uitspookt, welke arrogante visie het heeft, wat de gevolgen zijn van het zoekalgoritme, wat de voornaamste bron van inkomsten is, die kan gewoonweg geen sympathie voor dit bedrijf opbrengen.
Ik heb me in Google verdiept en daarom probeer ik nu Google te mijden, wat al aardig lukt.
Apple is, omdat het (nog) niet doet aan ‘surveillance capitalism’ stukken beter dan Google.
@Piet: Al mikken ze zelf op de eeuwigheid, eens is het gedaan met de almacht van Google.
“Vroeger” kon je nog met je vragen gewoon aankloppen bij apple waar ze nu voor ondersteuning van een apple product van 1 jaar of ouder gewoon 26 euro durfen te vragen. Ik had dit laatst met een bug/probleem dat me wekker ineens geen geluid meer geeft. Dat schoot me in de verkeerde keelgat.