Apple wil schikking vanwege trager maken van iPhones
iPhone-bezitters krijgen geldSchikking vanwege tragere iPhones
Amerikaanse consumenten kunnen 25 dollar per iPhone ontvangen, als compensatie voor het trager maken van hun toestel. Het bedrag kan nog wijzigen, afhankelijk van het aantal claims. Apple zal minimaal 310 miljoen en maximaal 500 miljoen dollar uitkeren, zo staat in de voorlopige overeenkomst. Helaas hebben we er in Nederland niet zoveel aan. In Nederland dreigde de Consumentenbond wel met juridische stappen vanwege het trager maken van iPhones, maar heeft daar uiteindelijk niets mee gedaan. Wel zou de Consumentenbond bij Apple om opheldering hebben gevraagd, maar kreeg geen antwoord.
Ook boete in Frankrijk
In andere landen waren lokale initiatieven succesvoller. Zo legde de Franse mededingingsautoriteit Apple begin februari een boete van 25 miljoen euro op, omdat het bedrijf iPhones met opzet trager had gemaakt, zonder gebruikers daarvan op de hoogte te brengen. Apple liet weten de boete van 25 miljoen euro te betalen. De Franse mededingingsautoriteit vond dat Apple zich schuldig heeft gemaakt aan misleidende marktpraktijken, omdat gebruikers niet op de hoogte waren gesteld dat een iOS-update hun toestel trager zou maken. Het ging specifiek om de updates naar iOS 10.2 en iOS 11.2.
Het Amerikaanse schikkingsvoorstel is openbaar, maar moet nog wel door een Amerikaanse rechter bekrachtigd worden. De consumenten die zich bij de rechtszaak hadden aangesloten, lijken enthousiast: hun advocaten noemen het een “eerlijk, redelijk en adequaat” voorstel. Vijf Amerikanen spanden de collectieve rechtszaak aan, meteen nadat het gebeuren aan het licht kwam. Eén van de pijnpunten was dat Apple er niet over had gecommuniceerd.
Deze toestellen komen in aanmerking
Wil je in aanmerking komen voor de vergoeding, dan zul je Amerikaans bezitter moeten zijn van de volgende toestellen met iOS 10.2.1 of nieuwer:
Apple bevestigde in december 2017 dat oudere iPhones bewust trager waren gemaakt, als de accu slijtage ging vertonen. Dit moest voorkomen dat het toestel plotseling zou uitvallen. Apple ontkent in het voorstel iets fout te hebben gedaan, maar wil met de schikking verdere rechtszaken voorkomen. Met de functie Batterijconditie kun je kijken of jouw iPhone-accu minder presteert en of het toestel bewust wordt vertraagd. Het is dus niet bedoeld om je te dwingen een nieuw toestel te kopen. Als je wilt kun je de functie uitschakelen, zodat je toestel weer net zo snel is als voorheen.
Apple stak gebruikers een helpende hand toe door een jaar lang korting te geven op batterijvervanging. Dit gold wereldwijd, dus ook in Nederland en België. Mensen met een iPhone 6 en nieuwer konden hier gebruik van maken.
Is jouw iPhone traag geworden om andere redenen, dan vind je mogelijk de oplossing in onderstaand artikel.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Deze transparante AirPods kun je niet kopen (11-04)
- Opinie: Aankomende WWDC-keynote wordt belangrijkste Apple-presentatie in jaren (en dit is waarom) (13-03)
- Het einde van de vijftig tinten spacegrijs: overzicht van een van Apple's meestgebruikte kleur (06-03)
- ELEGNT is Apple's robotlamp met menselijke gedragstrekjes (07-02)
- Matter-organisatie belooft beterschap en focust in 2025 op bugfixes bij smart home-standaard (23-01)
Ik vindt dit echt onzin dat consumenten hierover lopen mekkeren. Apple had het ook niet kunnen doen en je lekker aam je lot over kunnen laten zodat je uiteindelijk zelf je accu zou laten vervangen. Deze aanpassing zorgt er juist voor dat je je iPhone langer kunt gebruiken door de effectieve levensduur van je accu te verlengen.
Sure, USA only. Grml… Heb een 7 en 6s in huis. Ik had wel fraai gevonden om die paar tientjes te mogen ontvangen (in vorm van tegoedbon was ook goed geweest) maar ik zat er niet op te wachten, eerlijk gezegd. Ik wist niet dat de zaak nog liep, maar ja, USA he, het land van miljoenenclaims…
Als je een iPhone 6s uit Amerika hebt dan voldoe je zeker alsnog niet aan de voorwaarden neem ik aan..?
@iDennis: Eigenlijk moet je het eerste deel van het artikel ook lezen. De grootste issue is het vertragen van iPhones toentertijd via iOS updates. Toen dat aan de oppervlakte kwam heb ik hier op dit forum vrolijk mee zitten mekkeren. Een tijd lang ook geen updates geïnstalleerd, maar op een gegeven moment houd je dat toch niet vol🤪
Eens!
Wat een bullshit van de mensen.
Het gaat ze alleen maar om de centen…
Dat deze functionaliteit ervoor zorgde dat ze niet steeds moesten wachten tot hun iPhone weer opgestart was nadat deze onverwacht uitgevallen was… Ze zouden al die zeikers en azijn pissers aan moeten klagen! Bah!
Jammer. De EU doet weer niks.
@Danny: Het is ook nooit goed. Als Apple niets had gedaan, zou men hebben geklaagd over uitvallende iPhones. *Begin rant* Daarnaast is de iPhone 6 uitgebracht in september 2014. Koop gewoon een nieuwe. Hoeveel andere fabrikanten ondersteunen hun smartphones vijf jaar? *Einde rant*
Misschien kan je t vergelijken met dat een fietsenmaker bij onderhoud je fiets minder snel laat gaan omdat je banden beginnen verslijten. En dan niks zeggen.
Het gaat erom dat t gemeld moet worden, niet of t wel of niet goed is voor je fiets/iPhone.
Ik vond t idee ook prima, t niet vertellen niet.
En heeft de Consumentenbond in NL geen ballen ofzo?
Nee, inderdaad. Het enige wat ze eigenlijk verkeerd gedaan hebben is het feit dat ze het niet duidelijk gecommuniceerd hebben. Achteraf hebben ze trouwens netjes de prijs van een batterijvervanging laten zakken tot €29, wat toch wel €40 verschil was met de originele prijs.
Jammer van de communicatie, maar netjes opgelost wat mij betreft.
Het keyboard-debacle van de MacBook Pro’s daarentegen is véél erger in mijn ogen. Daar wisten ze dat de toetsenborden ruk waren (van de 12″ MacBookjes) en toch hebben ze ‘m over de hele lijn ingebouwd. Koop een computer van €3000 en dan krijg je zoiets? Vier jaar garantie? Dat is niks voor een toestel dat normaal gezien dik tien jaar zou moeten kunnen dienen.
Helemaal mee eens!
@Kaas: Niks ervan. Apple deed dat omdat het wel moest, niet omdat zij consumenten een cadeautje gunde. Het is een bedrijf dat net als andere bedrijven gewoon in haar eigen belang handelt.
Apple ontkende destijds dat de iPhones trager werden door de updates en moedigde iedereen aan gewoon de iPhones up te daten terwijl ze wisten dat dit de iPhones trager maakte. Dat is misleiding, geen “gemekker” van de consument. Beetje moe van de fanboys die alles maar altijd proberen goed te praten no matter what. Apple zat fout en moest dit wel rechtzetten, punt.
@N.: nou ik vind 5 jaar helemaal niet lang wanneer je naar andere spullen kijkt hoe lang je die gebruikt of kunt gebruiken.
Los daarvan, opzich niet een probleem wat Apple doet, als ze t maar communiceren en mensen de mogelijkheid geven het te omzeilen.
Beide gebeurd nu!
En dankzij dit kun je opzich ook nog langer met je toestel zonder nieuwe accu .
@Vladimir: Geheel mee eens!