Update 27 april 2022: Het Self Service Repair-programma is nu beschikbaar! Dit programma is bedoeld voor mensen die handig genoeg zijn. Je krijgt handleidingen en originele Apple-onderdelen en -gereedschappen om zelf aan de slag te gaan. Voorlopig is het programma alleen in de VS beschikbaar voor iPhone-onderdelen. Later zullen dit jaar er meer landen bij komen, te beginnen met Europese landen. Er zijn dan ook Mac-onderdelen verkrijgbaar.
Via een speciale online store kun je meer dan 200 onderdelen en gereedschappen bestellen voor de iPhone 12- en iPhone 13-serie en de iPhone SE 3 uit 2022. Het gaat om displays, batterijen en camera’s. De meeste van deze toestellen vallen nog onder de iPhone-garantie, maar mocht je zelf je toestel kapot hebben gemaakt waardoor je niet in aanmerking komt voor gratis reparatie, dan kun je het zelf proberen. Apple heeft ook een paper uitgebracht onder de titel ‘Expanding Access to Safe, Reliable, and Secure Service and Repair’. Hierin lees je hoe Apple producten ontwerpt die lang meegaan en makkelijk te repareren zijn.
Om aan het Self Service Repair-programma mee te doen moet je eerst de handleiding doorlezen. Vervolgens kun je de Apple Self Service Repair Store bezoeken. De originele Apple-onderdelen zijn identiek aan de onderdelen die Apple aan geautoriseerde reparatiepartners ter beschikking stelt. Soms krijg je een vergoeding als je een kapot onderdeel terugstuurt. Ook de gereedschappen zijn gelijk aan die voor reparatiepartners, met onder andere torx-schroevendraaiers, reparatiebakjes en meer.
Je kunt voor $49 een gereedschapskit huren bij Apple. Dergelijke reparatiekits van iFixit kun je ook zelf aanschaffen als je van plan bent om wat vaker iets te repareren.
Apple biedt het Self Service-reparatieprogramma aan onder druk van de autoriteiten en de Right to Repair-beweging. Wie zich niet comfortabel voelt bij het zelf repareren kan beter een Apple Store of een professioneel reparatiebedrijf opzoeken. Er zijn wereldwijd meer dan 5.000 Apple Authorized Service Providers en meer dan 100.000 actieve reparateurs.
Hieronder lees je ons eerdere artikel van 17 november 2021.
Voor een iPhone-reparatie adviseert Apple altijd om een afspraak te maken bij een Apple Store of Apple Authorised Service Provider. Sinds een paar jaar kunnen ook individuele reparatiebedrijven echte Apple-onderdelen gebruiken via het Independent Repair Providers-programma, waardoor een batterij of scherm ook bij hen vervangen kan worden zonder dat dit ten koste gaat van je garantie. Maar Apple gaat het nog makkelijker maken. Vandaag kondigt Apple het Self Service-reparaties programma aan. Daarmee kan je de belangrijkste reparaties aan een iPhone zelf uitvoeren.
Zou jij je iPhone zelf willen repareren? We zijn benieuwd naar jouw mening dus stem in onze poll.
Self Service Repair: Apple laat je je eigen reparaties doen
Met Self Service Repair kunnen gebruikers het display, de batterij en de camera zelf repareren. Het nieuwe programma start in de VS in 2022 en zal gedurende het jaar uitgebreid worden naar meer landen. Om te beginnen maakt Apple het mogelijk om dit te doen bij de iPhone 12- en iPhone 13-modellen. In de loop van 2022 komen ook andere onderdelen beschikbaar om zelf te fixen. Op een later moment moet het ook mogelijk worden om zelf een Mac met M1-chip te fixen.
Gebruikers die zelf hun toestel willen fixen, kunnen bij Apple met dit nieuwe programma officiële onderdelen en tools bestellen om de reparatie uit te voeren. De vervangen onderdelen kunnen bij Apple ingeleverd worden voor korting bij de volgende aankoop. De onderdelen worden verkocht via de nieuwe Self Service-reparaties Online Store. Apple zegt dat er in de nieuwe online winkel ruim 200 afzonderlijke onderdelen en tools te vinden zullen zijn.
Het nieuwe programma is vooral bedoeld voor iedereen met enige technische kennis en voor wie ervaring heeft met het repareren van toestellen. Apple benadrukt dat de meeste gebruikers voor hun iPhone-reparatie het beste bij gespecialiseerde winkels langs kunnen.
Apple introduceert Self Service-reparaties
Apple onderdelen, tools en handleidingen zijn nu ook beschikbaar voor consumenten – te beginnen met iPhone 12 en iPhone 13
CUPERTINO, CALIFORNIË Vandaag heeft Apple Self Service-reparaties aangekondigd. Daarmee krijgen consumenten die hun eigen reparaties willen doen de beschikking over originele Apple onderdelen en tools. Self Service-reparaties zijn in de VS vanaf begin volgend jaar beschikbaar en daar komen in de loop van 2022 meer landen bij. De iPhone 12- en iPhone 13-productlijnen zijn als eerst aan de beurt, later volgen Mac computers met M1-chips. Net als ruim 5.000 erkende Apple serviceproviders (Apple Authorized Service Providers, AASP’s) en 2.800 Independent Repair Providers krijgen consumenten daarmee toegang tot originele onderdelen, tools en handleidingen.
In eerste instantie richt het programma zich op de onderdelen die het vaakst vervangen worden, zoals het display, de batterij en de camera van iPhone. In de loop van volgend jaar komen daar andere onderdelen bij.
“Door onze klanten originele Apple onderdelen te bieden, geven we hen nog meer keuze op het gebied van reparaties”, aldus Jeff Williams, Chief Operating Officer bij Apple. “In de afgelopen drie jaar heeft Apple het aantal reparatiepunten dat met originele Apple onderdelen, tools en training werkt, bijna verdubbeld. Nu bieden we onze klanten die graag zelf reparaties uitvoeren de mogelijkheid om dat te doen.”
Apple maakt producten die lang meegaan en bestand zijn tegen intensief dagelijks gebruik. Als een Apple product gerepareerd moet worden, konden klanten daarvoor al op duizenden plekken terecht bij getrainde technici die met originele Apple onderdelen werken, zoals bij Apple zelf (in de Stores of via de post), AASP’s en Independent Repair Providers. Daar komt nu de mogelijkheid voor klanten bij om zelf hun reparaties uit te voeren.
Self Service-reparaties
Het is belangrijk dat klanten eerst de reparatiehandleiding doornemen, zodat ze zeker weten dat ze de reparatie op de juiste manier uitvoeren. Vervolgens kan de klant de originele Apple onderdelen en tools bestellen via Online Store voor Self Service-reparaties. Klanten die na afloop het oude onderdeel naar Apple terugsturen om te laten recyclen, krijgen in ruil daarvoor korting op hun volgende aankoop.In de nieuwe Store zijn ruim 200 afzonderlijke onderdelen en tools te vinden, waarmee klanten de meest voorkomende reparaties van iPhone 12 en iPhone 13 kunnen uitvoeren.
Self Service-reparaties zijn bedoeld voor particulieren die voldoende technische kennis en ervaring hebben om elektronische apparaten zelf te repareren. Voor verreweg de meeste klanten is reparatie door een professionele partij met gecertificeerde technici die originele Apple onderdelen gebruiken de veiligste en meest betrouwbare oplossing.Toegang tot Apple reparaties uitgebreid
In de afgelopen drie jaar heeft Apple het aantal locaties dat met originele Apple onderdelen, tools en training werkt, bijna verdubbeld. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld terecht bij ruim 2.800 Independent Repair Providers. Het snelgroeiende Independent Repair Providers-programma ging in 2019 in de VS van start en is sindsdien uitgebreid naar ruim 200 landen. Via dit programma krijgen onafhankelijke reparatiepunten toegang tot dezelfde training, onderdelen en tools als waar erkende Apple serviceproviders mee werken.Daarnaast blijft Apple klanten handige reparatiemogelijkheden bieden via het wereldwijde netwerk van ruim 5.000 AASP’s, die reparaties van alle Apple producten voor miljoenen mensen verzorgen – zowel binnen de garantie als daarbuiten.
Doordat onze producten zijn ontworpen op duurzaamheid, een lange levensduur en meer reparatiegemak, profiteren klanten van een product dat ontzettend lang meegaat en waardevast is. Ook krijgen Apple producten regelmatig nieuwe features en functies dankzij de jarenlange software-updates.
- 2022 - 27 april: Het reparatieprogramma is nu officieel gestart in de VS. We hebben dit artikel daarom bijgwerkt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Samenvatting en praat mee over Apple's oktober-aankondigingen: wat is jouw favoriet? (30-10)
- Deze Apple-producten met Lightning verkoopt Apple nog steeds (29-10)
- watchOS 11.1 staat klaar: wat brengt deze update naar de Apple Watch? (28-10)
- iPhone SE 4 verwachtingen: deze functies zitten erin (28-10)
- Vooruitblik: dit is wat je kan verwachten van Apple's Mac-aankondigingen van deze week (28-10)
Reacties: 8 reacties