Apple Self Service reparatie

Apple’s programma om zelf iPhones te repareren nu gestart in de VS

Self Service-reparaties
Apple heeft een belangrijke stap aangekondigd in het makkelijker maken van reparaties. Met het Apple Self Service Repair programma kan iedereen die zich daar comfortabel bij voelt zijn eigen toestel fixen.
Benjamin Kuijten - · Laatst bijgewerkt:

Update 27 april 2022: Het Self Service Repair-programma is nu beschikbaar! Dit programma is bedoeld voor mensen die handig genoeg zijn. Je krijgt handleidingen en originele Apple-onderdelen en -gereedschappen om zelf aan de slag te gaan. Voorlopig is het programma alleen in de VS beschikbaar voor iPhone-onderdelen. Later zullen dit jaar er meer landen bij komen, te beginnen met Europese landen. Er zijn dan ook Mac-onderdelen verkrijgbaar.

Via een speciale online store kun je meer dan 200 onderdelen en gereedschappen bestellen voor de iPhone 12- en iPhone 13-serie en de iPhone SE 3 uit 2022. Het gaat om displays, batterijen en camera’s. De meeste van deze toestellen vallen nog onder de iPhone-garantie, maar mocht je zelf je toestel kapot hebben gemaakt waardoor je niet in aanmerking komt voor gratis reparatie, dan kun je het zelf proberen. Apple heeft ook een paper uitgebracht onder de titel ‘Expanding Access to Safe, Reliable, and Secure Service and Repair’. Hierin lees je hoe Apple producten ontwerpt die lang meegaan en makkelijk te repareren zijn.


Om aan het Self Service Repair-programma mee te doen moet je eerst de handleiding doorlezen. Vervolgens kun je de Apple Self Service Repair Store bezoeken. De originele Apple-onderdelen zijn identiek aan de onderdelen die Apple aan geautoriseerde reparatiepartners ter beschikking stelt. Soms krijg je een vergoeding als je een kapot onderdeel terugstuurt. Ook de gereedschappen zijn gelijk aan die voor reparatiepartners, met onder andere torx-schroevendraaiers, reparatiebakjes en meer.

Je kunt voor $49 een gereedschapskit huren bij Apple. Dergelijke reparatiekits van iFixit kun je ook zelf aanschaffen als je van plan bent om wat vaker iets te repareren.

Apple biedt het Self Service-reparatieprogramma aan onder druk van de autoriteiten en de Right to Repair-beweging. Wie zich niet comfortabel voelt bij het zelf repareren kan beter een Apple Store of een professioneel reparatiebedrijf opzoeken. Er zijn wereldwijd meer dan 5.000 Apple Authorized Service Providers en meer dan 100.000 actieve reparateurs.

Hieronder lees je ons eerdere artikel van 17 november 2021.

Voor een iPhone-reparatie adviseert Apple altijd om een afspraak te maken bij een Apple Store of Apple Authorised Service Provider. Sinds een paar jaar kunnen ook individuele reparatiebedrijven echte Apple-onderdelen gebruiken via het Independent Repair Providers-programma, waardoor een batterij of scherm ook bij hen vervangen kan worden zonder dat dit ten koste gaat van je garantie. Maar Apple gaat het nog makkelijker maken. Vandaag kondigt Apple het Self Service-reparaties programma aan. Daarmee kan je de belangrijkste reparaties aan een iPhone zelf uitvoeren.

Zou jij je iPhone zelf willen repareren? We zijn benieuwd naar jouw mening dus stem in onze poll.

Bekijk ook

iCulture: Peilt

iCulture peilt: Zou jij je eigen iPhone willen repareren?

Apple heeft haar Self Service-reparaties aangekondigd, waarmee je vanaf volgend jaar bepaalde onderdelen in de iPhone zelf kan vervangen. Zou jij hier gebruik van willen maken?

Self Service Repair: Apple laat je je eigen reparaties doen

Met Self Service Repair kunnen gebruikers het display, de batterij en de camera zelf repareren. Het nieuwe programma start in de VS in 2022 en zal gedurende het jaar uitgebreid worden naar meer landen. Om te beginnen maakt Apple het mogelijk om dit te doen bij de iPhone 12- en iPhone 13-modellen. In de loop van 2022 komen ook andere onderdelen beschikbaar om zelf te fixen. Op een later moment moet het ook mogelijk worden om zelf een Mac met M1-chip te fixen.

Zelf je iPhone repareren

Gebruikers die zelf hun toestel willen fixen, kunnen bij Apple met dit nieuwe programma officiële onderdelen en tools bestellen om de reparatie uit te voeren. De vervangen onderdelen kunnen bij Apple ingeleverd worden voor korting bij de volgende aankoop. De onderdelen worden verkocht via de nieuwe Self Service-reparaties Online Store. Apple zegt dat er in de nieuwe online winkel ruim 200 afzonderlijke onderdelen en tools te vinden zullen zijn.

Het nieuwe programma is vooral bedoeld voor iedereen met enige technische kennis en voor wie ervaring heeft met het repareren van toestellen. Apple benadrukt dat de meeste gebruikers voor hun iPhone-reparatie het beste bij gespecialiseerde winkels langs kunnen.

Bekijk ook

iPhone reparatie: wat zijn de kosten en beste opties?

Een iPhone reparatie kan je behoorlijk wat geld kosten. Wij leggen de beste opties uit om je kapotte iPhone te laten repareren en weer als nieuw te krijgen. Wat zijn de kosten van een iPhone reparatie en wat zijn de voordelen van onafhankelijke reparateurs?

Apple introduceert Self Service-reparaties

Apple onderdelen, tools en handleidingen zijn nu ook beschikbaar voor consumenten – te beginnen met iPhone 12 en iPhone 13

CUPERTINO, CALIFORNIË Vandaag heeft Apple Self Service-reparaties aangekondigd. Daarmee krijgen consumenten die hun eigen reparaties willen doen de beschikking over originele Apple onderdelen en tools. Self Service-reparaties zijn in de VS vanaf begin volgend jaar beschikbaar en daar komen in de loop van 2022 meer landen bij. De iPhone 12- en iPhone 13-productlijnen zijn als eerst aan de beurt, later volgen Mac computers met M1-chips. Net als ruim 5.000 erkende Apple serviceproviders (Apple Authorized Service Providers, AASP’s) en 2.800 Independent Repair Providers krijgen consumenten daarmee toegang tot originele onderdelen, tools en handleidingen.

In eerste instantie richt het programma zich op de onderdelen die het vaakst vervangen worden, zoals het display, de batterij en de camera van iPhone. In de loop van volgend jaar komen daar andere onderdelen bij.

“Door onze klanten originele Apple onderdelen te bieden, geven we hen nog meer keuze op het gebied van reparaties”, aldus Jeff Williams, Chief Operating Officer bij Apple. “In de afgelopen drie jaar heeft Apple het aantal reparatiepunten dat met originele Apple onderdelen, tools en training werkt, bijna verdubbeld. Nu bieden we onze klanten die graag zelf reparaties uitvoeren de mogelijkheid om dat te doen.”

Apple maakt producten die lang meegaan en bestand zijn tegen intensief dagelijks gebruik. Als een Apple product gerepareerd moet worden, konden klanten daarvoor al op duizenden plekken terecht bij getrainde technici die met originele Apple onderdelen werken, zoals bij Apple zelf (in de Stores of via de post), AASP’s en Independent Repair Providers. Daar komt nu de mogelijkheid voor klanten bij om zelf hun reparaties uit te voeren.

Self Service-reparaties
Het is belangrijk dat klanten eerst de reparatiehandleiding doornemen, zodat ze zeker weten dat ze de reparatie op de juiste manier uitvoeren. Vervolgens kan de klant de originele Apple onderdelen en tools bestellen via Online Store voor Self Service-reparaties. Klanten die na afloop het oude onderdeel naar Apple terugsturen om te laten recyclen, krijgen in ruil daarvoor korting op hun volgende aankoop.

In de nieuwe Store zijn ruim 200 afzonderlijke onderdelen en tools te vinden, waarmee klanten de meest voorkomende reparaties van iPhone 12 en iPhone 13 kunnen uitvoeren.
Self Service-reparaties zijn bedoeld voor particulieren die voldoende technische kennis en ervaring hebben om elektronische apparaten zelf te repareren. Voor verreweg de meeste klanten is reparatie door een professionele partij met gecertificeerde technici die originele Apple onderdelen gebruiken de veiligste en meest betrouwbare oplossing.

Toegang tot Apple reparaties uitgebreid
In de afgelopen drie jaar heeft Apple het aantal locaties dat met originele Apple onderdelen, tools en training werkt, bijna verdubbeld. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld terecht bij ruim 2.800 Independent Repair Providers. Het snelgroeiende Independent Repair Providers-programma ging in 2019 in de VS van start en is sindsdien uitgebreid naar ruim 200 landen. Via dit programma krijgen onafhankelijke reparatiepunten toegang tot dezelfde training, onderdelen en tools als waar erkende Apple serviceproviders mee werken.

Daarnaast blijft Apple klanten handige reparatiemogelijkheden bieden via het wereldwijde netwerk van ruim 5.000 AASP’s, die reparaties van alle Apple producten voor miljoenen mensen verzorgen – zowel binnen de garantie als daarbuiten.
Doordat onze producten zijn ontworpen op duurzaamheid, een lange levensduur en meer reparatiegemak, profiteren klanten van een product dat ontzettend lang meegaat en waardevast is. Ook krijgen Apple producten regelmatig nieuwe features en functies dankzij de jarenlange software-updates.

Actuele iPhone 12 deals

Reacties: 8 reacties

  1. Waarom zou ik dat willen? Lekker laten doen dus

  2. Origineel geplaatst door loyd
    Waarom zou ik dat willen? Lekker laten doen dus

    Omdat 3de partijen niet zoveel vragen als een nieuwe telefoon…

    Mooi dat dit kan, nu niet alles meer dichtlijmen en dan koop ik weer een iPhone.

  3. Origineel geplaatst door loyd
    Waarom zou ik dat willen? Lekker laten doen dus

    Omdat je nogal genaai- ik bedoel benadeeld kan worden als je het laat doen. https://youtu.be/o2_SZ4tfLns

    Zo op het eerste gezicht lijkt het mooi en een nobel gebaar van Apple. Maar bij de third party repair programma’s zaten er een aantal addertjes onder het gras die het totaal oninteressant maakten voor de meeste reparatieshops. Ben benieuwd wat hier “the catch” is.

  4. Ik ben vooral benieuwd naar de prijzen.

    Maar ik heb al te vaak gehad dat een “goedkoper” scherm toch ook niet echt lekker werkte. Dan maar iets duurder en goed…

  5. Deze zag ik, en ik denk bijna niemand, niet aankomen. Dit is echt een hoogst ongebruikelijke stap voor Apple. Een reparatie is echt goed zelf te doen al zijn sommige dingen zo lastig dat ik het liever laat doen (denk aan het weer waterdicht sealen van de iPhone). Tot aan de iPhone 7/8 was alles echt goed te doen.

    Maar ik juich dit toe omdat in dan eindelijk zeker weet dat bijvoorbeeld een lcd/oled scherm echt origineel is qua kwaliteit. Vroeger was het een beetje gokken of je een knap scherm kocht.

    Ik heb inmiddels aardig wat schermen vervangen voor familie en collega’s. Als Apple knap uitlegt hoe ik de iPhones ook weer waterdicht maak dan ga ik wel weer een poging wagen mocht er iets sneuvelen.

    Maar goed. Dit is een heel goed en zeer onverwacht initiatief van Apple dat berucht werd om het repareren juist lastiger te maken de laatste tijd (zoals het niet meer werkend kunnen krijgen van Face ID). iFixit vermoedde daarbij kwade opzet maar misschien valt dat dus reuze mee.

  6. ‪Grootste vraag die mij dan te binnen schiet zijn de prijzen van de onderdelen. Als deze net zo hoog zijn dan de kosten van reparatie van Apple zelf lijkt dit op papier mooier dan wat het is. Het wordt natuurlijk interessanter wanneer 3th party onderdelen gebruikt kunnen en mogen worden.‬

  7. Helemaal eens met wat @WvB22: zegt.

    Dit besluit is een grote doorbraak en moet je op een hoger niveau bekijken: de trend is dat fabrikanten reparaties juist lastiger maken en ook Apple ging al een lange tijd die kant op (zeer ongebruikelijke schroef koppen, of denk aan de accu’s van AirPods)

    Tesla gaat vooralsnog ook die kant op en YouTuber Rich Rebuilds stelt dit probleem aan de kaak. Tesla geeft geen onderdelen aan derden en je het het nakijken als klant als Tesla jouw auto niet (meer) wil repareren of je wilt je Tesla door een andere partij laten repareren. En dit gaat echt ver: het werd hem als tesla klant zelfs niet toegestaan wielbout dopjes na te bestellen (!) Hij legt uit dat zelf repareren een grondrecht is (iig in zijn staat) en bedrijven die dit willens en wetens bemoeilijken (hetzij voor de consument zelf, hetzij voor third-party repair bedrijven) zouden hierop moeten worden aangepakt door de politiek of toezichthouders.

    Daarom is dit zo significant en belangrijk dat Apple zijn overtuiging of visie mbt dit onderwerp nu aangepast lijkt te hebben (want misschien was het al wel zo, maar daar leek het allerminst op) en daarin ook concrete stappen gaan ondernemen zoals het fixen van het Face ID probleem wanneer je dat zelf wilt repareren.

  8. (Red.) Het reparatieprogramma is nu officieel gestart in de VS. We hebben dit artikel daarom bijgwerkt.