Apple heeft een belangrijke stap aangekondigd in het makkelijker maken van reparaties. Met het Apple Self Service Repair programma kan iedereen die zich daar comfortabel bij voelt zijn eigen toestel fixen.
Zo op het eerste gezicht lijkt het mooi en een nobel gebaar van Apple. Maar bij de third party repair programma’s zaten er een aantal addertjes onder het gras die het totaal oninteressant maakten voor de meeste reparatieshops. Ben benieuwd wat hier “the catch” is.
Armand
Ik ben vooral benieuwd naar de prijzen.
Maar ik heb al te vaak gehad dat een “goedkoper” scherm toch ook niet echt lekker werkte. Dan maar iets duurder en goed…
WvB22
Deze zag ik, en ik denk bijna niemand, niet aankomen. Dit is echt een hoogst ongebruikelijke stap voor Apple. Een reparatie is echt goed zelf te doen al zijn sommige dingen zo lastig dat ik het liever laat doen (denk aan het weer waterdicht sealen van de iPhone). Tot aan de iPhone 7/8 was alles echt goed te doen.
Maar ik juich dit toe omdat in dan eindelijk zeker weet dat bijvoorbeeld een lcd/oled scherm echt origineel is qua kwaliteit. Vroeger was het een beetje gokken of je een knap scherm kocht.
Ik heb inmiddels aardig wat schermen vervangen voor familie en collega’s. Als Apple knap uitlegt hoe ik de iPhones ook weer waterdicht maak dan ga ik wel weer een poging wagen mocht er iets sneuvelen.
Maar goed. Dit is een heel goed en zeer onverwacht initiatief van Apple dat berucht werd om het repareren juist lastiger te maken de laatste tijd (zoals het niet meer werkend kunnen krijgen van Face ID). iFixit vermoedde daarbij kwade opzet maar misschien valt dat dus reuze mee.
Jovano
Grootste vraag die mij dan te binnen schiet zijn de prijzen van de onderdelen. Als deze net zo hoog zijn dan de kosten van reparatie van Apple zelf lijkt dit op papier mooier dan wat het is. Het wordt natuurlijk interessanter wanneer 3th party onderdelen gebruikt kunnen en mogen worden.
Dit besluit is een grote doorbraak en moet je op een hoger niveau bekijken: de trend is dat fabrikanten reparaties juist lastiger maken en ook Apple ging al een lange tijd die kant op (zeer ongebruikelijke schroef koppen, of denk aan de accu’s van AirPods)
Tesla gaat vooralsnog ook die kant op en YouTuber Rich Rebuilds stelt dit probleem aan de kaak. Tesla geeft geen onderdelen aan derden en je het het nakijken als klant als Tesla jouw auto niet (meer) wil repareren of je wilt je Tesla door een andere partij laten repareren. En dit gaat echt ver: het werd hem als tesla klant zelfs niet toegestaan wielbout dopjes na te bestellen (!) Hij legt uit dat zelf repareren een grondrecht is (iig in zijn staat) en bedrijven die dit willens en wetens bemoeilijken (hetzij voor de consument zelf, hetzij voor third-party repair bedrijven) zouden hierop moeten worden aangepakt door de politiek of toezichthouders.
Daarom is dit zo significant en belangrijk dat Apple zijn overtuiging of visie mbt dit onderwerp nu aangepast lijkt te hebben (want misschien was het al wel zo, maar daar leek het allerminst op) en daarin ook concrete stappen gaan ondernemen zoals het fixen van het Face ID probleem wanneer je dat zelf wilt repareren.
Waarom zou ik dat willen? Lekker laten doen dus
Omdat 3de partijen niet zoveel vragen als een nieuwe telefoon…
Mooi dat dit kan, nu niet alles meer dichtlijmen en dan koop ik weer een iPhone.
Omdat je nogal genaai- ik bedoel benadeeld kan worden als je het laat doen. https://youtu.be/o2_SZ4tfLns
Zo op het eerste gezicht lijkt het mooi en een nobel gebaar van Apple. Maar bij de third party repair programma’s zaten er een aantal addertjes onder het gras die het totaal oninteressant maakten voor de meeste reparatieshops. Ben benieuwd wat hier “the catch” is.
Ik ben vooral benieuwd naar de prijzen.
Maar ik heb al te vaak gehad dat een “goedkoper” scherm toch ook niet echt lekker werkte. Dan maar iets duurder en goed…
Deze zag ik, en ik denk bijna niemand, niet aankomen. Dit is echt een hoogst ongebruikelijke stap voor Apple. Een reparatie is echt goed zelf te doen al zijn sommige dingen zo lastig dat ik het liever laat doen (denk aan het weer waterdicht sealen van de iPhone). Tot aan de iPhone 7/8 was alles echt goed te doen.
Maar ik juich dit toe omdat in dan eindelijk zeker weet dat bijvoorbeeld een lcd/oled scherm echt origineel is qua kwaliteit. Vroeger was het een beetje gokken of je een knap scherm kocht.
Ik heb inmiddels aardig wat schermen vervangen voor familie en collega’s. Als Apple knap uitlegt hoe ik de iPhones ook weer waterdicht maak dan ga ik wel weer een poging wagen mocht er iets sneuvelen.
Maar goed. Dit is een heel goed en zeer onverwacht initiatief van Apple dat berucht werd om het repareren juist lastiger te maken de laatste tijd (zoals het niet meer werkend kunnen krijgen van Face ID). iFixit vermoedde daarbij kwade opzet maar misschien valt dat dus reuze mee.
Grootste vraag die mij dan te binnen schiet zijn de prijzen van de onderdelen. Als deze net zo hoog zijn dan de kosten van reparatie van Apple zelf lijkt dit op papier mooier dan wat het is. Het wordt natuurlijk interessanter wanneer 3th party onderdelen gebruikt kunnen en mogen worden.
Helemaal eens met wat @WvB22: zegt.
Dit besluit is een grote doorbraak en moet je op een hoger niveau bekijken: de trend is dat fabrikanten reparaties juist lastiger maken en ook Apple ging al een lange tijd die kant op (zeer ongebruikelijke schroef koppen, of denk aan de accu’s van AirPods)
Tesla gaat vooralsnog ook die kant op en YouTuber Rich Rebuilds stelt dit probleem aan de kaak. Tesla geeft geen onderdelen aan derden en je het het nakijken als klant als Tesla jouw auto niet (meer) wil repareren of je wilt je Tesla door een andere partij laten repareren. En dit gaat echt ver: het werd hem als tesla klant zelfs niet toegestaan wielbout dopjes na te bestellen (!) Hij legt uit dat zelf repareren een grondrecht is (iig in zijn staat) en bedrijven die dit willens en wetens bemoeilijken (hetzij voor de consument zelf, hetzij voor third-party repair bedrijven) zouden hierop moeten worden aangepakt door de politiek of toezichthouders.
Daarom is dit zo significant en belangrijk dat Apple zijn overtuiging of visie mbt dit onderwerp nu aangepast lijkt te hebben (want misschien was het al wel zo, maar daar leek het allerminst op) en daarin ook concrete stappen gaan ondernemen zoals het fixen van het Face ID probleem wanneer je dat zelf wilt repareren.
(Red.) Het reparatieprogramma is nu officieel gestart in de VS. We hebben dit artikel daarom bijgwerkt.