‘Services-tak wordt dé groeimotor voor Apple’

Apple is nu nog sterk afhankelijk van de iPhone, maar volgens analist Katy Huberty gaat dat veranderen. Apple's Services-tak zal de komende tijd met meer dan 50 procent groeien en dat maakt het bedrijf minder afhankelijk van seizoensinvloeden.

‘Services-tak als groeimotor’

Apple zit er comfortabel bij met de iPhone: ze maken meer winst dan alle andere smartphonemakers en verdienen elk kwartaal miljoenen waar kleinere fabrikanten alleen maar van kunnen dromen. Maar als je de kwartaalcijfers van afgelopen tijd hebt bekeken, zul je gemerkt hebben dat de groei er ook een beetje uit is. In ons artikel over de kwartaalcijfers FQ1 2018 schreven we dat het aantal verkochte stuks met 1% afnam, maar dat de omzet wel met 13% steeg. Dat is mooi, maar het roept ook zenuwachtige gevoelens bij investeerders op. Apple zal voor een stabiele inkomstenstroom moeten zorgen en diensten bieden die mogelijkheid.


Analist Katy Huberty van Morgan Stanley voorspelt dat Apple’s Services-tak in de komende vijf jaar meer dan 50% zal groeien. We hebben het dan over diensten als Apple Music, iTunes, Apple Pay, iCloud-opslag, AppleCare en de App Stores.

30 dollar per toestel
Afgelopen kwartaal haalde Apple 8,5 miljard dollar omzet uit diensten, een groei van 13 procent ten opzichte van vorig jaar. Per actief toestel verdient Apple ongeveer 30 dollar, maar dat cijfer is wel wat vertekend. Volgens Huberty is slechts 18 procent van de klanten verantwoordelijk voor een groot deel van dat bedrag. De rest geeft nauwelijks iets uit.

Tim Cook Eddy Cue

De afgelopen vijf jaar werd Apple’s groei voor 86 procent veroorzaakt door de iPhone-verkoop, heeft Huberty uitgerekend. De komende jaren zal de groei vooral van Services komen. Morgan Stanley verwacht dat het aandeel Apple zal stijgen naar $203. Tim Cook benadrukt bij de nieuwste kwartaalcijfers steeds hoe goed Services het doen. Ook voorspelde hij al in 2016 dat de Services-tak eind 2017 het formaat van een Fortune 100-bedrijf zou bereiken. Die voorspelling werd halverwege 2017 al gehaald, een halfjaar eerder dan gedacht.

Aanbod verbreden
Om meer omzet uit diensten te halen zal Apple het aanbod wel moeten verbreden. Eén van de mogelijkheden is het aanbieden van een eigen tv-dienst à la Netflix. Dat Apple hiermee bezig is blijkt wel uit de vele Apple tv-shows die ze de afgelopen maanden hebben besteld bij documentairemakers en productiemaatschappijen.

https://www.iculture.nl/uitleg/apple-shows/

Reacties: 3 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.