Apple gaat winnaars ‘Shot on iPhone Challenge’ toch vergoeding geven

Hangt jouw foto straks op een billboard?
Altijd al graag op een billboard van Apple willen staan? De 'Shot on iPhone Challenge' die Apple zojuist heeft aangekondigd biedt je die kans. Aanvankelijk zou Apple de winnaars geen cent betalen, maar dat is nu snel teruggedraaid: de 10 winnaars krijgen een licentievergoeding voor gebruik van hun foto's op reclamemateriaal.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Update 25 januari: Apple heeft gereageerd op de kritiek die rondom deze wedstrijd is ontstaan. Het bedrijf zal de winnaars van de ‘Shot on iPhone Challenge’ nu compenseren en een vergoeding geven voor het gebruik van de foto’s. Het idee was om foto’s van tien fotografen op billboards en in ander reclamemateriaal te gebruiken, zonder dat er een geldbedrag tegenover zou staan. In de voorwaarden van de wedstrijd staat nu dat er een licentiebedrag zal worden overgeboekt.

De nieuw toegevoegde tekst luidt:

Apple believes strongly that artists should be compensated for their work. Photographers who shoot the final 10 winning photos will receive a licensing fee for use of such photos on billboards and other Apple marketing channels.

De makers van de foto’s behouden de rechten op hun foto, maar geven Apple een royalty-vrije, wereldwijde en niet-intrekbare licentie om de foto’s gedurende een jaar te gebruiken, aan te passen, te publiceren en te vertonen. De ‘Shot on iPhone’-campagne won al meerdere prijzen, bijvoorbeeld op het Cannes Lions-festival voor reclame. Voorheen benaderde Apple de fotografen rechtstreeks. Nu er een officiële wedstrijd wordt uitgeschreven, vinden mensen dat Apple ervoor moet betalen.

Hieronder volgt ons oorspronkelijke artikel van 23 januari:

Apple roept iPhone-bezitters op om hun beste foto’s in te sturen voor de Shot on iPhone Challenge. De foto’s die worden uitgekozen zullen op billboards, in de Apple Stores en online te zien zijn, vaak voorzien van de naam van de maker. De uitdaging loopt van 22 januari tot en met 7 februari en je kunt je foto’s indienen via sociale media. Een jury van tien experts zal de inzendingen beoordelen en tien winnaars uitkiezen. Veel kans om te winnen is er dus niet, want er zullen ongetwijfeld honderdduizenden mensen een kans wagen.

Shot on iPhone Challenge

De foto’s zullen ook te zien zijn in de Apple Newsroom en op de sociale media-kanalen van Apple, namelijk Instagram, WeChat, Twitter en Weibo. Apple gebruikt al jarenlang foto’s van gebruikers voor de ‘Shot on iPhone’ campagnes, waarmee het bedrijf wil laten zien hoe goed de kwaliteit van de iPhone-camera is. Soms zijn het foto’s van amateurs, soms van professionals.

Dat klinkt allemaal hee erg mooi, maar hou er rekening mee dat er vanuit Apple geen enkele vergoeding tegenover staat. Je geeft Apple ook het recht om je foto op allerlei manieren te exploiteren. Bovendien moet je rekening houden met een lange reeks aan regels. Zo moet de foto qua onderwerp de waarden van Apple onderstrepen.

Nederlands jurylid
Wat de jury betreft zit het wel snor: Apple heeft voormalig Witte Huis-fotograaf Pete Souza gevraagd om mee te doen. Hij is bekend geworden door zijn foto’s van president Obama. De Nederlandse inbreng komt van fotografe Annet de Graaf, wiens fotoboek Morning Amsterdam we eerder al eens besproken hebben. Zij was er ook bij toen Tim Cook een bezoek aan Amsterdam bracht in 2018. Verder zit Apple’s vice president voor Software Sebastien Marineau-Mes in de jury, plus nog zeven anderen.

Shot on iPhone Challenge: zo doe je mee

Als je je foto wilt laten meedoen, moet je de hashtag #ShotoniPhone gebruiken bij het delen van je foto op Instagram of Twitter. Op Weibo moet je foto voorzien zijn van #ShotoniPhone#, waarbij je ook meteen het iPhone-model in de beschrijving moet noemen. Verder kun je per mail insturen naar shotoniphone@apple.com waarbij je je inzending voorziet van de bestandsnaam voornaam_achternaam_iphonemodel.

Je mag je foto gewoon bewerken, maar natuurlijk kun je ook een volledig onbewerkte foto insturen. Je inzending moet op 7 februari om 23:59 uur PST binnen zijn en je moet 18 jaar of ouder zijn. Apple-medewerkers en hun familie mogen niet meedoen. Heb je nog meer instructies nodig? Apple heeft een 8 pagina’s tellende instructie gemaakt waarin alle regels nog eens worden uitgelegd.

Revisiegeschiedenis:

  • 2019 - 25 januari: Informatie over vergoeding toegevoegd.

Informatie

Laatst bijgewerkt
25 januari 2019 om 9:02
Onderwerp
Categorie
Apple

Reacties: 7 reacties

  1. Leuke campagne. het verbaast me dat ze dit niet eerder hebben uitgevoerd.

  2. @Ricky: artikel nog een keertje lezen!!!

    Apple gebruikt al jarenlang foto’s van gebruikers voor de ‘Shot on iPhone’ campagnes, waarmee het bedrijf wil laten zien hoe goed de kwaliteit van de iPhone-camera is.
    Maar inderdaad een leuke actie

  3. Krijgt de maker hier dan ook nog een mooie passende financiële vergoeding? Of is dit een handige manier van Apple om op een hele goedkope manier heel veel stockmateriaal te krijgen. En wordt de maker met naamsvermelding afgescheept?

  4. Origineel geplaatst door Marcel
    Krijgt de maker hier dan ook nog een mooie passende financiële vergoeding? Of is dit een handige manier van Apple om op een hele goedkope manier heel veel stockmateriaal te krijgen. En wordt de maker met naamsvermelding afgescheept?

    Loop de 8 pagina’s maar eens door:

    6. Prize(s). Ten (10) winning Photos will be featured on Apple Newsroom, Apple’s Instagram channel, apple.com, in Apple retail stores, and billboards around the world, as determined by Sponsor in its sole discretion. Prize is non-transferable. No substitutions or cash redemptions. Prize has no cash value.

  5. Niet meedoen. Voorheen postte Apple al campagnes waarbij het beeldmateriaal enkel van initialen was voorzien en heel erg klein. Deze campagne gaat geen namen van fotografen tonen. Dus Apple leent je werk, jij bent als maker niet betaald en niet herleidbaar. Dat de prijs geen monetaire waarde heeft (zie algemene voorwaarden) houdt in dat Apple vindt dat jouw foto los van plaatsing op een billboard niets waard is. Je zou kunnen beargumenteren dat dat een vreemd standpunt is omdat een billboard zónder deze foto’s de beoogde reclameboodschap niet kan brengen. En dus een campagne zou opleveren die niets waard is, maar dat wél degelijk is mét beeld omdat je daarmee een miljoenenpmzet probeert op te krikken door de promotie van de camera. Apple zou moeten doen wat juist is en de fotografen een compensatie moeten bieden voor de verspreiding van het werk onder de auteurswet. In principe geef je je rechten praktisch weg door Apple gratis licentie te geven over wereldwijd gebruik van jouw beeld ter promotie van hún producten en vergrotig van de omzet, zonder dat jij als “winnaar” ook maar ee graantje naamsherkenning of meer kunt verwachten. Niet doen dus. (Er staat een mooi artikel over op AppleInsider.

  6. Vroeger deed je zoiets nog voor de “eeuwige roem” als er geen geldprijs aan verbonden was. Tegenwoordig wordt je zelfs dat niet meer gegund. En dat door een miljardenbedrijf…
    Diep en diep triest. Dus vooral NIET meedoen aan dit soort freeloading.

  7. (Red.) Informatie over vergoeding toegevoegd.