Altijd al graag op een billboard van Apple willen staan? De 'Shot on iPhone Challenge' die Apple zojuist heeft aangekondigd biedt je die kans. Aanvankelijk zou Apple de winnaars geen cent betalen, maar dat is nu snel teruggedraaid: de 10 winnaars krijgen een licentievergoeding voor gebruik van hun foto's op reclamemateriaal.
Apple gebruikt al jarenlang foto’s van gebruikers voor de ‘Shot on iPhone’ campagnes, waarmee het bedrijf wil laten zien hoe goed de kwaliteit van de iPhone-camera is.
Maar inderdaad een leuke actie
Marcel
Krijgt de maker hier dan ook nog een mooie passende financiële vergoeding? Of is dit een handige manier van Apple om op een hele goedkope manier heel veel stockmateriaal te krijgen. En wordt de maker met naamsvermelding afgescheept?
Hakan
Origineel geplaatst door Marcel Krijgt de maker hier dan ook nog een mooie passende financiële vergoeding? Of is dit een handige manier van Apple om op een hele goedkope manier heel veel stockmateriaal te krijgen. En wordt de maker met naamsvermelding afgescheept?
Loop de 8 pagina’s maar eens door:
6. Prize(s). Ten (10) winning Photos will be featured on Apple Newsroom, Apple’s Instagram channel, apple.com, in Apple retail stores, and billboards around the world, as determined by Sponsor in its sole discretion. Prize is non-transferable. No substitutions or cash redemptions. Prize has no cash value.
Madison
Niet meedoen. Voorheen postte Apple al campagnes waarbij het beeldmateriaal enkel van initialen was voorzien en heel erg klein. Deze campagne gaat geen namen van fotografen tonen. Dus Apple leent je werk, jij bent als maker niet betaald en niet herleidbaar. Dat de prijs geen monetaire waarde heeft (zie algemene voorwaarden) houdt in dat Apple vindt dat jouw foto los van plaatsing op een billboard niets waard is. Je zou kunnen beargumenteren dat dat een vreemd standpunt is omdat een billboard zónder deze foto’s de beoogde reclameboodschap niet kan brengen. En dus een campagne zou opleveren die niets waard is, maar dat wél degelijk is mét beeld omdat je daarmee een miljoenenpmzet probeert op te krikken door de promotie van de camera. Apple zou moeten doen wat juist is en de fotografen een compensatie moeten bieden voor de verspreiding van het werk onder de auteurswet. In principe geef je je rechten praktisch weg door Apple gratis licentie te geven over wereldwijd gebruik van jouw beeld ter promotie van hún producten en vergrotig van de omzet, zonder dat jij als “winnaar” ook maar ee graantje naamsherkenning of meer kunt verwachten. Niet doen dus. (Er staat een mooi artikel over op AppleInsider.
Ron E.
Vroeger deed je zoiets nog voor de “eeuwige roem” als er geen geldprijs aan verbonden was. Tegenwoordig wordt je zelfs dat niet meer gegund. En dat door een miljardenbedrijf…
Diep en diep triest. Dus vooral NIET meedoen aan dit soort freeloading.
Leuke campagne. het verbaast me dat ze dit niet eerder hebben uitgevoerd.
@Ricky: artikel nog een keertje lezen!!!
Apple gebruikt al jarenlang foto’s van gebruikers voor de ‘Shot on iPhone’ campagnes, waarmee het bedrijf wil laten zien hoe goed de kwaliteit van de iPhone-camera is.
Maar inderdaad een leuke actie
Krijgt de maker hier dan ook nog een mooie passende financiële vergoeding? Of is dit een handige manier van Apple om op een hele goedkope manier heel veel stockmateriaal te krijgen. En wordt de maker met naamsvermelding afgescheept?
Loop de 8 pagina’s maar eens door:
Niet meedoen. Voorheen postte Apple al campagnes waarbij het beeldmateriaal enkel van initialen was voorzien en heel erg klein. Deze campagne gaat geen namen van fotografen tonen. Dus Apple leent je werk, jij bent als maker niet betaald en niet herleidbaar. Dat de prijs geen monetaire waarde heeft (zie algemene voorwaarden) houdt in dat Apple vindt dat jouw foto los van plaatsing op een billboard niets waard is. Je zou kunnen beargumenteren dat dat een vreemd standpunt is omdat een billboard zónder deze foto’s de beoogde reclameboodschap niet kan brengen. En dus een campagne zou opleveren die niets waard is, maar dat wél degelijk is mét beeld omdat je daarmee een miljoenenpmzet probeert op te krikken door de promotie van de camera. Apple zou moeten doen wat juist is en de fotografen een compensatie moeten bieden voor de verspreiding van het werk onder de auteurswet. In principe geef je je rechten praktisch weg door Apple gratis licentie te geven over wereldwijd gebruik van jouw beeld ter promotie van hún producten en vergrotig van de omzet, zonder dat jij als “winnaar” ook maar ee graantje naamsherkenning of meer kunt verwachten. Niet doen dus. (Er staat een mooi artikel over op AppleInsider.
Vroeger deed je zoiets nog voor de “eeuwige roem” als er geen geldprijs aan verbonden was. Tegenwoordig wordt je zelfs dat niet meer gegund. En dat door een miljardenbedrijf…
Diep en diep triest. Dus vooral NIET meedoen aan dit soort freeloading.
(Red.) Informatie over vergoeding toegevoegd.